Saab ng900 2.3T Det hela började med att jag köpte en Honda Civic väldigt billigt och fixade i ordning. Efter ett tag tröttnade jag på effekten och böt mot denna saab 900 2.0T samt att jag fick 6000:- imellan. Det gick ett tag och jag började tröttna på effekten ytterliggare en gång. Köpte därför en alu ic samt bygge om hela trycksystemet. Det ökade effekten och bilen blev mycket piggare. MEN, det gick inte många dagar innan motorn började klonka. Förstog direkt att det var vevlagerras. Så motorn lyftes ur tillsammans med en vän och renoveringen blev ett faktum....
Motor Original - 4cyl 2.0L Turbo - 5 vxl manuell låda
Utseende/Chassi - Tonade rutor bak , annars helt orginal.
-------------------------------- Motorn just nu - Strokad till 2,3L - Pluggade balansaxlar - Nya ramlager/vevlager - Nya kolvringar samt oljeskrapor - Nya packningar i hela bottendelen - Ny kamkedja samt alla glidskenor och drev. - Ny bränslepump - 3" avgassystem från turbon, enkel dämp - HKS Skumfilter - Alu-IC - Borttagen Ac-motor - 2.3i Växellåda - Större oljekylare, frontplacerad
Utseendet/chassi just nu - Tonade rutor - Tonade baklyktor - Mörka sidoblinkers
----------------------
Projektstart
Samma dag som bytet skedde.
Nerplockning inför intercooler bygget.
Under byggetsgång.
Under byggets gång.
Intercooler bygget klart , samt nya blåa silikonslangar.
Sen körde jag ett par dagar, sen blev det meck igen!
Demontering av allt för att kunna lyfta ur motorn.
Sen efter någon timmes meck så var motorn ur.
Garaget där magin sker, eller i alla fall motorrenoveringar...
Tjingeling! Monterade vevstakar samt alla kolvar. Vevaxeln snurrar utan problem och allt är i sin ordning! Väntar bara på en beställning från racestuff, men den verkar aldrig komma.
Lite bilder!
Bottendelen komplett, nya lager och kolvringar samt omstrokad till 2.3L!
den andra motorn har du tid att bygga nu vill vi ut o köra, iallafall nästa vecka xD ska skicka bilderna till dig med men du får väl komma förbi o välja ;Dhehe