2508
Sök

Missar och klipper! vill inte gå på alla burkar :( (940 Ltt -96)

Pan
31 juli 2009
Trådstartare
#1
Tjenare har precis fläkt på min 531 topp på min 940. Men han är lite orolig på tomgång och låter som den missar ibland. Har varit ute och testkört dragit lite fullgasrepor går riktigt bra. Men ligger man på jämngas rycker den och har sig bluddrar även lite mer nu efter bytet. Kan det vara så att det sitter en kugg fel? Har en strob lampa borde ju kunna använda den för att kolla tändningen och då se om remmen sitter fel eller smile

MVH
Senast redigerat av Pan (14 augusti 2009)

832 Inlägg
31 juli 2009
#2
Du kommer inte att se om kammen står fel med en stroblampa utan bara om tändningen står fel vilket den inte bör göra om allt funkar som det ska. Men har du dragit veven till nollan och kollat om det stämmer med markeringarna?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

4 001 Inlägg
31 juli 2009
#3
Pan skrev:
Tjenare har precis fläkt på min 531 topp på min 940. Men han är lite orolig på tomgång och låter som den missar ibland. Har varit ute och testkört dragit lite fullgasrepor går riktigt bra. Men ligger man på jämngas rycker den och har sig bluddrar även lite mer nu efter bytet. Kan det vara så att det sitter en kugg fel? Har en strob lampa borde ju kunna använda den för att kolla tändningen och då se om remmen sitter fel eller smile

MVH

den bluddrade alltså så innan bytet med? då tror jag inte det är kammen som är felinställd utan nåt annat.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Pan
1 augusti 2009
Trådstartare
#4
ska nolla imorgon igen och testa. Känns som sagt att den går lite för bra för att det ska vara ett kugg fel. Vet i fan vad det kan vara annars tjuvluft, Soppafiltret?? Symptomet uppkom ju efter toppbytet iaf :S Aja ska kika vidare.

Det där med bludret är svårt att säga tänkte inte så mkt på det innan. Gör en kugg mkt på betendet på motorn?

147 Inlägg
6 augusti 2009
#5
Kan vara så att du glömt nån vakuumslang när du satte ihop det. Det är lätt hänt. Tjuvluft kan man lätt kolla med hjälp av startgas, spruta lite runt det misstänkta området och om motorn går upp i varv så läcker det tongue

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
6 augusti 2009
#6
Kolla returen till bränslet, kan vara så att en klämma där ej är dragen. Kan ge ryckig karaktär.

Lev livet, det kan ta slut fort

Pan
6 augusti 2009
Trådstartare
#7
ska kolla lite.. Har inte kommit så långt jävla styrningen på drevet på vevaxeln som remmen sitter på gick sönder sad Men Ska snart få ihop den igen ska kolla returen och vakumslangar. Tack för svar big_smile

MVH

Pan
14 augusti 2009
Trådstartare
#8
Ush har fått dit kamremmen och allt igen. Har bytt soppafiltret med då jag hade ett liggandes har även kollat med startgas verkar inte hända något. Börjat jävlas ville inte gå på 1ans cylinder. Kollade även stiften efter har varit ute och dragit en repa dom såg vita ut. Klippte även en gång vid fullgasrepa. Märkte även att stiftet på 4an cylinder såg helt rent ut :S Detta var innan jag satte ihop den igen. Fan är det för skit då!!

832 Inlägg
14 augusti 2009
#9
Om stiftet är rent så kan det vara så att du får in vatten i cylindern.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Pan
14 augusti 2009
Trådstartare
#10
Lurken_85 skrev:
Om stiftet är rent så kan det vara så att du får in vatten i cylindern.

Precis min tanke också. Polaren ska till biltema imorgon köpa kompressions provare bränsletrycksmätare. Det lustiga är ju att det var inte den cylindern som inte hoppade igång det var 1an. Skumt som fan! nu ser iaf alla stiften likadana ut. Bilfan ska inte strula vill ju ut och slita däck tongue. Tänkte om man ska ner och kolla felkoder. Men inte fan ska lambda osv göra att den slutar gå på en cylinder eller? Har inte felsökt mkt i min dag så man lär sig av sina misstag med osv. Surt bara att det ska komma så här mitt i säsongen sad

Pan
29 augusti 2009
Trådstartare
#11
Har komptestat verkar inte vara några lustigheter sad Drog även loss fuelrailen och körde spridarna på starten en stund verkade inte vara några lustigheter där heller sad. Ska testa att byta till org chippet. Börjar bli skapligt trött på biljävlen nu hehe.

EDIT: Kan det vara så att toppen inte är 100? Tänkte ventilerna? Borde det inte märkas vid komptest? Asså fan vad drygt har ju inte en aning om vad det är för skit......
Senast redigerat av Pan (29 augusti 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 augusti 2009
#12
Länge sen du bytte tänddelar?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Pan
30 augusti 2009
Trådstartare
#13
nope bytte dom när jag köpte bilen. Så fördelaren har gått max 200mil likaså stiften och kablarna. Ska testa med andra stift med men är ett longshot känns det som sad

10 287 Inlägg
31 augusti 2009
#14
Vilket tempgivare till sprutet har du? Det sitter en annorlunda givare på LH2.4 jämfört med äldre sprut (ser likadan ut men funkar annorlunda)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Pan
31 augusti 2009
Trådstartare
#15
Sharky skrev:
Vilket tempgivare till sprutet har du? Det sitter en annorlunda givare på LH2.4 jämfört med äldre sprut (ser likadan ut men funkar annorlunda)

/Göran

Jag flyttade över givarna från gamla toppen. Tänkte kolla felkoder ska bara sätta i org chippet och kolla bränsletrycket.


Sök