3744
Sök

Byta lambda på en BMW 320 från 1994

11 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hejsan

Precis som topic säger så gäller det byte av en lambda på en BMW 320.
Har lyckats hitta var den sitter och allting, (precis framför katten och så pekar den snett bakåt), men hur j-vla mycket jag än tar i så rubbar sig den inte en j-vla mm. Har försökt dränka den i 5-56, knacka på muttern, knacka på festet i avgasröret, mordhota den, ge den arga ögat. Men inget verkar funka, den enda nyckeln som jag får till att passa är en 22 mm ringnyckel (så jag hoppas att det är rätt).

Jag har även lossat delar av avgassystemet för att komma åt bättre och sen har jag lossat den lilla balken som håller uppe delar av växellådan med för att komma åt ytterliggare lite bättre.

Men som sagt, fanskapet sitter hårdare än berget och vägrar rubba på sig. Finns det någon som har ett bra tips på hur jag kan få loss den?

Tack på förhan

Axel

Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 augusti 2009
#2
Värma avgasröret. var enda sättat för o få den o röra sig på brorsans kadett. visserligen skar gängorna innan vi fått loss den, men den hade rört på sig i alla fall tongue Kanske om man värmt mer att det hade gått bättre. (hade bara varmluftspistol)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

11 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#3
Det är lite där skon klämmer för mig med, har också bara en varmluftspistol. Och det känns som att den behöver bli bra mkt varmare än kanske 2-300 grader om man ska få loss den i ett stycke utan att behöva gänga om fästet. Men jag ska prova det imorgon när jag lugnat ner mig lite. Men fram till dess så tar jag gärna emot fler förslag.

11 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#4
Har löst problemet nu, la på en rejäl hävstång och hängde mig i den.
Passar på att be om ursäkt för dubbelposten med.

283 Inlägg
3 augusti 2009
#5
jag värmde rejält och sen en hylsa o 2m rör på spärrskaftet:)

...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 augusti 2009
#6
megastreetracer skrev:
jag värmde rejält och sen en hylsa o 2m rör på spärrskaftet:)

Stackars spärrskaft...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

283 Inlägg
3 augusti 2009
#7
vadå då?wink livstidsgaranti är de.. gäller me max 3m rör.. en gång hängde vi en 22tons lastmaskin på ett spärrskaft när vi skulle lossa lite grejer på en stenkross.. då gällde inte garantin sa dom;)

...

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
3 augusti 2009
#8
henke_99 skrev:
megastreetracer skrev:
jag värmde rejält och sen en hylsa o 2m rör på spärrskaftet:)

Stackars spärrskaft...

Nej då. Är det riktiga saker så BRUKAR det hålla. Är man noga och tar rätt mått på rör och placerar det rätt så.

Dock håller det ju såklart inte hur länge som helst.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

11 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#9
Jag körde en lite enklare variant, kapade sladdarna och tog en 22mm ringnyckel, och sen hittad jag resterna av att gammal avgasrörsbygge om ca 50 cm och använde det som hävarm.


Sök