Ja, då har man ägt en Celica GTI i 3 månader och det har hänt lite på bilen så tänkte att det kanske är dags att slänga upp en projekttråd eftersom ingen annan har en projekttråd om sin Celica GTI gen. 5.
Anledningen till köpet av bilen var mest för att ha något att hålla på att fixa med och för att lära sig. "Learn by doing" helt enkelt. Hittills tycker jag det här gått ganska bra faktiskt. Intresset för bilar kom först när körkortsåldern närmade sig och det började bli aktuellt. Innan var intresset inte alls lika starkt även om det alltid funnits. Kan tillägga att det här är första bilen också
Kan vara ganska impulsiv med planerna ibland men slänger upp en lista på vad jag vet ska fixas. Fler saker kanske läggs till.
_______________________________________________________________________________________
[/] = Håller på med
[x] = Klart
Kortsiktigt:
[x] Sidoblinkers (smoke)
[x] Japsdämpare
[x] Koppla om så att stereon och den nya antennen funkar
[] Förstärka mottagningen till den nya antennen
[/] Bygga om nuvarande front
[x] Sänkning
[] Fyrhjulsinställning
[] Nya blinkers fram (klarglas)
[] Basbygge
[x] Underredsbehandling
[x] Röda dioder bakom mätartavlorna
[] Lacka detaljer i motorrummet (fjäderbenstag bland annat)
[] En till fotosession när ovanstående saker är gjorde (Tipsa gärna om platser runt om i Stockholm med förorter)
I vinter:
[] Fälgar och däck
[] Klä om dörrsidorna???
_______________________________________________________________________________________
Det första som gjordes var att byta sidoblinkersena som beställdes samtidigt som japsdämparen. Saab-blinkers i smoke med svart botten. Passade utmärkt på karossen men fick löda om lite.
Sen skulle japsdämparen på eftersom att det gamla slutdämpen såg förjävlig ut. Det visade sig vara ett stort tomrum i den gamla "ljuddämparen". Ljudet blev förövrigt mycket skönare med nya dämpen och bilen blev skönare att köra.
Bäst före-datum på den här dämpen gick nog ut för X antal år sen..
Gamla vs Nya
Sen fick jag för mig att det kunde vara kul att kunna lyssna på musik i bilen. Men oturligt nog så funkade inte stereon eller el-antennen. Så började att kolla kopplingarna bakom stereoenheten. Ca hälften av alla sladdarna var av, däribland de som gick till högtalarana och till antennen. Så blev till att åka till mekonomen och köpa en adapter som passade mellan enheten och bilens egna uttag för ca 100 spänn. Undrar lite varför förra ägaren inte gjorde det, istället för att försöka koppla det själv vilket säkert funkade då men det var inte snyggt gjort Självklart ville inte antennen funka. Det gick upp lite men fortsatte inte. Så bestämde mej för att ta bort den 17 meter långa antennen och ersätta med en inne i bilen. När det var gjort började jag plocka isär den gamla antennen (mest för skojs skull) och såg att det var ett band som ska dra upp antennen som hade gått av och det lär bli svårt att laga. Men ville ändå inte ha den långa el-antennen så beslutade mig för att lätta bilen från den tunga el-antennen som måste vägt minst 1 kg Tyvärr inga bilder på detta.
Jag hade planer på att ta av fronten och fixa till det som gått sönder på den i vinter, men en dag för någon vecka sen hade jag tråkigt och bestämde mig för att ta av fronten på en gång. Sagt och till slut gjort. Det var en jävla massa jobbiga clips som jag hade sjukt svårt att få av. Tror jag tog sönder två eller nåt sånt. Men till slut var den i alla fall av.
Kapen åkte fram...
Ytan ruggades upp och nivåskillnaderna glasfiberspacklades upp
Finspackel lagt
Maskeringstejpade alldeles för nära spacklingen så det spacklades över och när tejpen togs bort så blev det en glipa och hade alltså inte fäst ordentligt. Så började ta bort allt vilket inte var det lättaste jag gjort.
Helt omspacklat. Glasfiberspackel och finspackel. Maskerade så mycket för det var ett helvete att ta bort spacklet från lacken och ville ta det säkra före det osäkra. Lite overkill kanske...
Efter att inte ha haft tid att arbeta på ett tag så när jag väl fick tid till det så tyckte jag att det var alldeles för ojämnt och spacklade till det. Slipade även den bakre kanten väldigt jämn. Ska spackla lite lite till för att få det identiskt. Annars ser bakre kanten väldigt fin ut.
Det är vad som gjorts på fronten. Men efter en väntan på 20 dagar kom en avi om att det fanns en SÄNKNINGSSATS att hämta på posten. Här följer en väldigt spännande bildserie Fick hjälp av tuggummimannen, MBmannen och Frippe08 med monteringen. Tack till de.
Höger bakfjäder åker av
Vänster och höger sänkningsfjäder på
Vi hade lite problem med att få loss stabilisatorstagen bak så till slut gav vi upp och kapade skiten.
Stabilisatorstagen borta
Nya stabilisatorstag på plats. Trevligt att ha lite bling bling under bilen iaf.
Fjädrarna fram gick det undan att byta. 1 timme st är väl inte allt för dåligt för att hissa upp, ta av däcken, byta fjädrar, på med däcken och hissa ner. Glömde helt bort att ta kort.
Såhär blev sänkningen fram. Precis efter att vi hissat ner bilen. Helhetsbilder kommer sen. Ser väldigt bra ut i alla fall. Det blev ingen banbil av sänkningen direkt men väghållningen blev mycket bättre och den ligger skönare på vägen. Lätt värt pengarna. Har inte testkört så mycket än eftersom jag saknar front och blinkers och allt möjligt fram. Men lite körning har det blivit allt. Den skriker efter nya, fina, svarta fälgar.. jag vet...
En underredsbehandling mot rost gjordes också. Rostskyddade även krockbalken. Bilderna som togs är borta tyvärr.
Sen fick jag för mig att ta ur instrumentpanelen och slänga i bättre lampor. De som sitter i original lyser väldigt dåligt Så blir nog röda lampor bakom. Det var ett väldigt krångel att ut instrumentpanelen. En skruv satt så hårt och oåtkomligt att jag efter många fantasifulla försök fick hämta borren och förlänga en lång förlängare. Då fick jag i alla fall loss den. Nu ska jag bara hitta lampor nånstans.
Instrumentpanelen borttagen
Instrumentpanelen själv
Imorgon ska jag försöka skaffa lampor till mätartavlorna och byta kopplingsoljan och lufta igenom den. Kanske arbetar på fronten också (hoppas det iaf).
Anledningen till köpet av bilen var mest för att ha något att hålla på att fixa med och för att lära sig. "Learn by doing" helt enkelt. Hittills tycker jag det här gått ganska bra faktiskt. Intresset för bilar kom först när körkortsåldern närmade sig och det började bli aktuellt. Innan var intresset inte alls lika starkt även om det alltid funnits. Kan tillägga att det här är första bilen också
Kan vara ganska impulsiv med planerna ibland men slänger upp en lista på vad jag vet ska fixas. Fler saker kanske läggs till.
_______________________________________________________________________________________
[/] = Håller på med
[x] = Klart
Kortsiktigt:
[x] Sidoblinkers (smoke)
[x] Japsdämpare
[x] Koppla om så att stereon och den nya antennen funkar
[] Förstärka mottagningen till den nya antennen
[/] Bygga om nuvarande front
[x] Sänkning
[] Fyrhjulsinställning
[] Nya blinkers fram (klarglas)
[] Basbygge
[x] Underredsbehandling
[x] Röda dioder bakom mätartavlorna
[] Lacka detaljer i motorrummet (fjäderbenstag bland annat)
[] En till fotosession när ovanstående saker är gjorde (Tipsa gärna om platser runt om i Stockholm med förorter)
I vinter:
[] Fälgar och däck
[] Klä om dörrsidorna???
_______________________________________________________________________________________
Det första som gjordes var att byta sidoblinkersena som beställdes samtidigt som japsdämparen. Saab-blinkers i smoke med svart botten. Passade utmärkt på karossen men fick löda om lite.
Sen skulle japsdämparen på eftersom att det gamla slutdämpen såg förjävlig ut. Det visade sig vara ett stort tomrum i den gamla "ljuddämparen". Ljudet blev förövrigt mycket skönare med nya dämpen och bilen blev skönare att köra.
Bäst före-datum på den här dämpen gick nog ut för X antal år sen..
Gamla vs Nya
Sen fick jag för mig att det kunde vara kul att kunna lyssna på musik i bilen. Men oturligt nog så funkade inte stereon eller el-antennen. Så började att kolla kopplingarna bakom stereoenheten. Ca hälften av alla sladdarna var av, däribland de som gick till högtalarana och till antennen. Så blev till att åka till mekonomen och köpa en adapter som passade mellan enheten och bilens egna uttag för ca 100 spänn. Undrar lite varför förra ägaren inte gjorde det, istället för att försöka koppla det själv vilket säkert funkade då men det var inte snyggt gjort Självklart ville inte antennen funka. Det gick upp lite men fortsatte inte. Så bestämde mej för att ta bort den 17 meter långa antennen och ersätta med en inne i bilen. När det var gjort började jag plocka isär den gamla antennen (mest för skojs skull) och såg att det var ett band som ska dra upp antennen som hade gått av och det lär bli svårt att laga. Men ville ändå inte ha den långa el-antennen så beslutade mig för att lätta bilen från den tunga el-antennen som måste vägt minst 1 kg Tyvärr inga bilder på detta.
Jag hade planer på att ta av fronten och fixa till det som gått sönder på den i vinter, men en dag för någon vecka sen hade jag tråkigt och bestämde mig för att ta av fronten på en gång. Sagt och till slut gjort. Det var en jävla massa jobbiga clips som jag hade sjukt svårt att få av. Tror jag tog sönder två eller nåt sånt. Men till slut var den i alla fall av.
Kapen åkte fram...
Ytan ruggades upp och nivåskillnaderna glasfiberspacklades upp
Finspackel lagt
Maskeringstejpade alldeles för nära spacklingen så det spacklades över och när tejpen togs bort så blev det en glipa och hade alltså inte fäst ordentligt. Så började ta bort allt vilket inte var det lättaste jag gjort.
Helt omspacklat. Glasfiberspackel och finspackel. Maskerade så mycket för det var ett helvete att ta bort spacklet från lacken och ville ta det säkra före det osäkra. Lite overkill kanske...
Efter att inte ha haft tid att arbeta på ett tag så när jag väl fick tid till det så tyckte jag att det var alldeles för ojämnt och spacklade till det. Slipade även den bakre kanten väldigt jämn. Ska spackla lite lite till för att få det identiskt. Annars ser bakre kanten väldigt fin ut.
Det är vad som gjorts på fronten. Men efter en väntan på 20 dagar kom en avi om att det fanns en SÄNKNINGSSATS att hämta på posten. Här följer en väldigt spännande bildserie Fick hjälp av tuggummimannen, MBmannen och Frippe08 med monteringen. Tack till de.
Höger bakfjäder åker av
Vänster och höger sänkningsfjäder på
Vi hade lite problem med att få loss stabilisatorstagen bak så till slut gav vi upp och kapade skiten.
Stabilisatorstagen borta
Nya stabilisatorstag på plats. Trevligt att ha lite bling bling under bilen iaf.
Fjädrarna fram gick det undan att byta. 1 timme st är väl inte allt för dåligt för att hissa upp, ta av däcken, byta fjädrar, på med däcken och hissa ner. Glömde helt bort att ta kort.
Såhär blev sänkningen fram. Precis efter att vi hissat ner bilen. Helhetsbilder kommer sen. Ser väldigt bra ut i alla fall. Det blev ingen banbil av sänkningen direkt men väghållningen blev mycket bättre och den ligger skönare på vägen. Lätt värt pengarna. Har inte testkört så mycket än eftersom jag saknar front och blinkers och allt möjligt fram. Men lite körning har det blivit allt. Den skriker efter nya, fina, svarta fälgar.. jag vet...
En underredsbehandling mot rost gjordes också. Rostskyddade även krockbalken. Bilderna som togs är borta tyvärr.
Sen fick jag för mig att ta ur instrumentpanelen och slänga i bättre lampor. De som sitter i original lyser väldigt dåligt Så blir nog röda lampor bakom. Det var ett väldigt krångel att ut instrumentpanelen. En skruv satt så hårt och oåtkomligt att jag efter många fantasifulla försök fick hämta borren och förlänga en lång förlängare. Då fick jag i alla fall loss den. Nu ska jag bara hitta lampor nånstans.
Instrumentpanelen borttagen
Instrumentpanelen själv
Imorgon ska jag försöka skaffa lampor till mätartavlorna och byta kopplingsoljan och lufta igenom den. Kanske arbetar på fronten också (hoppas det iaf).
Senast redigerat av Robban08 (10 augusti 2009)
0
0
0
0