3301
Sök

Vad drar mest bensin en manuell bil eller en automat

841 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#1
som sagt hört att automat ska dra mindre sant eller bara lögn


VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 augusti 2009
#2
Beror på automatlåda.


1 653 Inlägg
3 augusti 2009
#3
äldre automatare dricker generellt mer än en manuell, klart beroende på körstilen självklart.
Men med moderna automatlådor skulle jag nog våga påstå att skillnaden är ytterst marginell.

har automatlådan lockup så är skillnaden lika med noll i landsvägsfart.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

841 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#4
nu vet ja inte vilka de finns men säg den vanligaste man har automatlådan ingen dsg eller nått vanlig som man har i v70 osv svenssons


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 augusti 2009
#5
förr va de ju att automat drack mer än manuell  så antar de är exakt samma på de nyare bilarna med ändra automatlådan jag har hört ska va riktigt snål/bra är vell volvo lastbilars i shit lådan som ska palla dra hur mkt som hälst på låga varv och ha bra kräm i... fast den har ju inget med personbilar och göra


VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 augusti 2009
#6
Tycker det är bra att TS ber om att få veta om de vanligaste automatlådorna, generellt, men vill räkna bort världens största bilkoncern (VAG och dess DSG) och satsa på ett fabrikat som egentligen bara är stort i Sverige, även om Golf sålde mer än V70 under en period i år.


. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
3 augusti 2009
#7
Med manuell bil kan du ju *styra* när du vill växla osv. Och automat är ju inte så lätt och *styra* när man vill växla, Så jag tror på  Automat drar mest.

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

Entreprenör
1 286 Inlägg
3 augusti 2009
#8
Automat DRAR MEST. Punkt slut.


Däremot så dessa "dubbelkopplingslådor" DKG, DSG osv osv drar dock lite mindre bränsle.

// Niklas Johansson

95 Inlägg
3 augusti 2009
#9
Beror på hur mycket du gasar, du kan köra ekonomiskt med en automatlåda också, inga problem! smile

2 638 Inlägg
3 augusti 2009
#10
Beror ju som sagt på vilken automat det är. Det skiljer mycket beroende på hur modern eller inte automatlådan är, dagens automat lådor med dubbelkoppling sägs ju vara nästan eller lika snåla som en manuell.

8 156 Inlägg
3 augusti 2009
#11
Allt beror väl egentligen vad man har för "threshold" i lådan, dvs vid vilka varvtal som lådan vill växla på. En tråkig låda drar helt klart mindre än en låda som gillar att man kör aggressivt.
Om man kör en bil med 500hk och har en väldigt restriktiv låda som växlar vid 2500rpm, hur kul är det? Man vill ju inte behöva trycka gasen i botten för att kunna köra aggressivt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 339 Inlägg
3 augusti 2009
#12
Phaetoon skrev:
Allt beror väl egentligen vad man har för "threshold" i lådan, dvs vid vilka varvtal som lådan vill växla på. En tråkig låda drar helt klart mindre än en låda som gillar att man kör aggressivt.
Om man kör en bil med 500hk och har en väldigt restriktiv låda som växlar vid 2500rpm, hur kul är det? Man vill ju inte behöva trycka gasen i botten för att kunna köra aggressivt.

Det är därför väldigt många automatare har olika lägen för sina lådor ekonomi/sport osv. Dessutom så har dom ett minne som kommer ihåg hur föraren kör.


1 171 Inlägg
3 augusti 2009
#13
En automat med momentomvandlare med lockup endast på högsta växeln drar genrerellt lite mer än en manuell.

Steglösa, momentomvandlarlösa och dubbelkopplingslådor och 6+ växlade lådor drar lika eller lite mindre än en manuell.

5-växlade automater drar marginellt mer än manuella.

En manuell går att köra snålare än "sig själv" bara genom att växla annorlunda om man är duktig. Automatare hänger ju bara med på resan och går inte att påverka så mycket.


Supraman
2 300 Inlägg
3 augusti 2009
#14
generellt sett oavsett effekt körstil och andra variabler så drar en automat mer än en manuell.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

DFFL
9 020 Inlägg
19 augusti 2009
#15
En blå.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 augusti 2009
#16
Manuella bilar ÄR snålare än bilar med automat. Har kört en likadan bil som min med manuell och den var mycket billigare i drift. hmm

Sen kan det variera från bil till bil också, men i bilar med mindre effekt märks att automaten är törstigare.
En automatlåda stjäl mer kraft från motorn.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

3 354 Inlägg
19 augusti 2009
#17
de"äldre" automatare jag kört har legat lite högre än motsvarande manuell.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 364 Inlägg
19 augusti 2009
#18
Samma här har haft samma bil med både automat och manuell den automaten drack mer..


143 Inlägg
19 augusti 2009
#19
En torque converter (vet inte vad det heter på svenska) är ca 5% mindre effektiv än en vanlig koppling så teoretiskt sett bör en automatlåda dra mer.

3 259 Inlägg
19 augusti 2009
#20
Men hallå? Trodde inte att det fanns en enda människa som påstog att en automatbil drar mindre soppa än en manuell.. Man behöver ju inte vara raketforskare för att lista ut att en traditionell automatlåda drar mer än en manuell.. Sen att det kommit robotlådor det senaste året som kanske drar lika mycket som en manuell är ju en sak..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök