äldre automatare dricker generellt mer än en manuell, klart beroende på körstilen självklart. Men med moderna automatlådor skulle jag nog våga påstå att skillnaden är ytterst marginell.
har automatlådan lockup så är skillnaden lika med noll i landsvägsfart.
förr va de ju att automat drack mer än manuell så antar de är exakt samma på de nyare bilarna med ändra automatlådan jag har hört ska va riktigt snål/bra är vell volvo lastbilars i shit lådan som ska palla dra hur mkt som hälst på låga varv och ha bra kräm i... fast den har ju inget med personbilar och göra
Tycker det är bra att TS ber om att få veta om de vanligaste automatlådorna, generellt, men vill räkna bort världens största bilkoncern (VAG och dess DSG) och satsa på ett fabrikat som egentligen bara är stort i Sverige, även om Golf sålde mer än V70 under en period i år.
Med manuell bil kan du ju *styra* när du vill växla osv. Och automat är ju inte så lätt och *styra* när man vill växla, Så jag tror på Automat drar mest.
*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)
Beror ju som sagt på vilken automat det är. Det skiljer mycket beroende på hur modern eller inte automatlådan är, dagens automat lådor med dubbelkoppling sägs ju vara nästan eller lika snåla som en manuell.
Allt beror väl egentligen vad man har för "threshold" i lådan, dvs vid vilka varvtal som lådan vill växla på. En tråkig låda drar helt klart mindre än en låda som gillar att man kör aggressivt. Om man kör en bil med 500hk och har en väldigt restriktiv låda som växlar vid 2500rpm, hur kul är det? Man vill ju inte behöva trycka gasen i botten för att kunna köra aggressivt.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Allt beror väl egentligen vad man har för "threshold" i lådan, dvs vid vilka varvtal som lådan vill växla på. En tråkig låda drar helt klart mindre än en låda som gillar att man kör aggressivt. Om man kör en bil med 500hk och har en väldigt restriktiv låda som växlar vid 2500rpm, hur kul är det? Man vill ju inte behöva trycka gasen i botten för att kunna köra aggressivt.
Det är därför väldigt många automatare har olika lägen för sina lådor ekonomi/sport osv. Dessutom så har dom ett minne som kommer ihåg hur föraren kör.
En automat med momentomvandlare med lockup endast på högsta växeln drar genrerellt lite mer än en manuell.
Steglösa, momentomvandlarlösa och dubbelkopplingslådor och 6+ växlade lådor drar lika eller lite mindre än en manuell.
5-växlade automater drar marginellt mer än manuella.
En manuell går att köra snålare än "sig själv" bara genom att växla annorlunda om man är duktig. Automatare hänger ju bara med på resan och går inte att påverka så mycket.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Manuella bilar ÄR snålare än bilar med automat. Har kört en likadan bil som min med manuell och den var mycket billigare i drift.
Sen kan det variera från bil till bil också, men i bilar med mindre effekt märks att automaten är törstigare. En automatlåda stjäl mer kraft från motorn.
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
de"äldre" automatare jag kört har legat lite högre än motsvarande manuell.
Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Men hallå? Trodde inte att det fanns en enda människa som påstog att en automatbil drar mindre soppa än en manuell.. Man behöver ju inte vara raketforskare för att lista ut att en traditionell automatlåda drar mer än en manuell.. Sen att det kommit robotlådor det senaste året som kanske drar lika mycket som en manuell är ju en sak..