3737
Sök

Kriterier för att en vinge skall vara godkänd av bilprovningen?

234 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#1
Funderar på en vinge till kärran men är lite osäker på vad som är godkänt.
Vad exakt är det bilprovningen kontrollerar på vingen? Vad skall vingen uppfylla för krav?

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
4 augusti 2009
#2
Man får inte eftermontera vingar om det inte är typgodkända orginalvingar. Så kravet är orginalvinge eller ingen vinge.

234 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#3
men man ser ju tonvis med bilar med diverse stylingvingar och ögonlock och grejjer. Får man montera bort sånt innan besiktning eller?

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
4 augusti 2009
#4
Har rullat igenom besiktningen flera gånger med icke-orginalvingar. Det enda dom kollade var att den satt ordentligt fast.

Men säkrast är nog ändå att tillfälligt montera av vingen innan bes. smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

22 Inlägg
5 augusti 2009
#5
de dom kan hänga upp sig på är om vinge inte har sidorna anslutna mot bakluckan impreza vinge är en sån modell som är fästad i hörnen medans en grupp a vinge till volvo kan dom klaga på.

234 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#6
jag har en audi 80 och vill klämma dit en bamse vinge som tex s2 vinge eller någon annan hög vinge som fästs i ytterkanterna. om jag monterar dit en s2 vinge så är ju den "original" fast inte till min bil utan s2. undrar om dem godkänner det med tanke på att den måste vara godkänd på en s2 smile

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

12 086 Inlägg
5 augusti 2009
#7
Jag kan konstatera att det finns väldigt mkt gissningar och väldigt lite fakta om detta ämne.
Generellt sätt kan man säga att små diskreta vingar ofta går igenom medans stora vulgära vingar inte gör det. Sen vad lagen säger lr att de finns undantag beroende på gubbe är en annan sak.

Och utan att att direkt veta kan jag tänka mig att de finns 1 stor faktor som spelar in. Kan den skada fotgängare man råkar köra på. Vad de beträffar sikten känns de helt oväsentligt då man inte änns behöver ha   innerbackspegel lr genomskinlig bakruta. Ett annat löjligt argument skulle ju va den här helbilsgodkänningen som kom runt 97.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
5 augusti 2009
#8
JonasSundahl skrev:
jag har en audi 80 och vill klämma dit en bamse vinge som tex s2 vinge eller någon annan hög vinge som fästs i ytterkanterna. om jag monterar dit en s2 vinge så är ju den "original" fast inte till min bil utan s2. undrar om dem godkänner det med tanke på att den måste vara godkänd på en s2 smile

Menar du stylingvingen från Rieger?

Vingar får inte eftermonteras hursomhelst men många besiktningsgubbar ser mellan fingrarna om vingen inte är allt för stor.

2 665 Inlägg
5 augusti 2009
#9
Heter den verkligen vinge? Sitter inte vingar på flygplan?? Vingar är till för att skapa lyftkrafter.

På en bil vill du motverka lyftkrafter eller skapa nedåt(downforce) tryck.
Heter det inte spoiler egentligen??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 augusti 2009
#10
Rickard-v skrev:
Heter den verkligen vinge? Sitter inte vingar på flygplan?? Vingar är till för att skapa lyftkrafter.

På en bil vill du motverka lyftkrafter eller skapa nedåt(downforce) tryck.
Heter det inte spoiler egentligen??

du behöver inte låtsas vara smart... det är ingen som går på det! lol

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

234 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#11
hmmm mycket gissningar och olika teorier. enda raka är nog att kontakta bilprovningen och fråga tror jag. Hur ska man fästa "SPOILERN wink" om inte bulta den tro? nä jag ska kontakta bilprovningen jag smile
tack för allas funderingar och teorier.

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

Superstar
511 Inlägg
5 augusti 2009
#12
Vingen måste vara sk mjuk alltså så att den kan gå sönder om någon skulle tex rulla över bilen. Den ska helst vara fäst i ytterkanterna eller åtminstone inte ha några hörn eller kanter som man kan fastna i.

Vingarna på alla mina byggen har gått igenom besiktningen.


//K


4 001 Inlägg
5 augusti 2009
#13
Katamso skrev:
Vingen måste vara sk mjuk alltså så att den kan gå sönder om någon skulle tex rulla över bilen. Den ska helst vara fäst i ytterkanterna eller åtminstone inte ha några hörn eller kanter som man kan fastna i.

Vingarna på alla mina byggen har gått igenom besiktningen.


//K

Och? bara för att du fått igenom det innebär det inte att det är godkänt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

118 Inlägg
5 augusti 2009
#14
Jag har åkt igenom 2st besiktningar med min Bamse vinge(Evo6), inga problem. 2st flygandebesiktningar klarat mig utan problem där också.

så som katmaso beskriver det sa den första polisen till mig!
Senast redigerat av MrGalant (5 augusti 2009)

234 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#15
MrGalant skrev:
Jag har åkt igenom 2st besiktningar med min Bamse vinge(Evo6), inga problem. 2st flygandebesiktningar klarat mig utan problem där också.

så som katmaso beskriver det sa den första polisen till mig!

sweet! går den bamsevingen igenom så borde ju en s2 vinge eller liknande gå igenom tycker jag.
Med mjuk menas att den inte är i plast eller glasfiber antar jag? tex saab 9000's låga original vinge som är i någon sorts lackad gummistuk, den måste ju klassas som "mjuk" ?

Eller kanske syftet med "mjuk" är att det är mjuka kanter och inte skarpa och kantiga vingar?

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

1 814 Inlägg
5 augusti 2009
#16
AcesHigh666 skrev:
Rickard-v skrev:
Heter den verkligen vinge? Sitter inte vingar på flygplan?? Vingar är till för att skapa lyftkrafter.

På en bil vill du motverka lyftkrafter eller skapa nedåt(downforce) tryck.
Heter det inte spoiler egentligen??

du behöver inte låtsas vara smart... det är ingen som går på det! lol

lollollollol

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 augusti 2009
#17
Vad jag har förstått det som så brukar dem släppa igenom om vingen inte har vassa kanter, inte är högre än taket? inte är utformad så att t.ex någon kan fastna i den och släpas efter bilen... sen ska den vara så pass mjuk att den inte klyver en människa...

alltså så är det inte så många vingar som faktiskt är "farliga" en s2 vinge bör gå igenom tycker jag...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

234 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#18
http://www.garaget.org/?car=111635&image=1081720

Här är ett exempel på vad jag är sugen på för slags utförande på vingen.

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

Elektriker
1 138 Inlägg
5 augusti 2009
#19
den vingen kan ju inte vara problem.
jag funderar på att plasta fast min vinge i bagageluckan kommer bli en shogun vinge då. se va dom säger när man rullar in där:P blir de 1 2a så vafan..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
6 augusti 2009
#20
För de som säger att man inte får montera en vinge - tillbaka till skolbänken.

Man får montera vingar, men det finns vissa specifikationer, vilka jag inte minns till 100% och därför inte skriver ut. transportstyrelsens hemsida borde kunna ge svar.

Generellt säger de att ingen ska kunna bli skadad av den, så alla alu-vingar går bort direkt.


Sen kan vi reda ut det med vinge och spoiler. big_smile Vingar sitter på ett flygplan och skapar ett undertryck på den övre sidan av vingen och detta undertryck lyfter planet.
Spoilers sitter vanligtvis på den övre sidan av vingen långt bak och har som funktion att störa luftströmmen. Dessa kallas ofta "speedbrakes" på flygplan.

På en bil sätter man en spoiler fram som ska störa luften för att minska luftmotståndet, sen tar man en flygplansvinge och vänder upp och ned, sen kan man köra fort, då undertrycket drar ner bilen.

Källa: Nordian - "Principles of flight", fritt översatt och sammanfattat av mig. big_smile
Senast redigerat av sirmiro (6 augusti 2009)



Sök