Tjenare!
I slutet på juli köpte jag en bil jag drömt om läänge, En nissan 200sx s14, Bilen hade gått 14 000 mil, en äldre herre som enda ägare, och helt i oskruvat skick! Den gick dåligt och tickade något brutalt, och hade sina skavanker och mycket matt i lacken. så prutade ner den till ett riktigt bra pris
Lacken går att polera tänkte jag, och lite snabb felsökning på plats visade sig att det var intercoolern som var sprucken. Och att dessa bilar tickar är inget ovanligt ju.
Så jag köpte bilen, och som glad ny Nissan ägare, åkte jag hem.
Tanken var då att sätta på 3"avgas och att få bilen att fungera ordentligt
Direkt på kvällen började jag med att felsöka vtc klumpen för att få reda på om de va det som tickade, men inte då. Då sket jag i det för kvällen och va ute o körde med bilen lite även fast den var slö och lät som en diesel.
Nästa dag for jag till garaget igen, o började med att koppla förbi intercoolern, Efter det gick bilen bättre, men långt ifrån så bra som en nissan s14 ska göra med sina 200hk. Så började kolla om katalysatorn var täpt, men även den var hel o fin.
Faan då tänkte jag, Skruvade då av Ventil kåpan för att undersöka hur kammarna såg ut, och döm till min förvåning hittade jag nog världens mest slitna kamaxlar, som hade ett lyft på max 2 mm, och fult av cocksad olja och spån flisor i bilen, Suck!
Så dagen efter började jag plocka ur motorn för renovering.
Och det var då som det spårade ur TOTALT!
Målet med bilen nu att få en bil som inte ska skämmas för sig varken på utställningar, banan, strippen, men samtidigt är det en bil som kommer att användas dagligen.
Utsiddan Kommer bli 30 mm breddad fram med s15 konvertering och 50 mm breddad bak
Motorn kommer bli totalt ombyggd med effekt mål på 500-550 hk
Insidan kommer också byggas om totalt
Glömde av att ta kort på fronten innan jag började plocka isär, men men
Motorn ur Motorn i stativ och toppen avSotigt har de blivit av allt pensionärs åkande Ordning o reda, pengar på freda! ( eller inte ): )Har även hunnit få ut kolvar ur motorn idag, så blocket är helt rent nu, Glömde dock ta bild på det.
Har är lite planer för bilen just nu:
[ ] Inte ens besällt
[/] På väg hem/väntar på montering
[x]monterat o klart
Motor:Blocket[x] Borras
[x] Honas
[x] Line honas
[x] Tvättas och målas
[x] Planas
[x] Eagle Stakar H-profil
[x] Cp kolvar (86.5 mm)
[x] ACL Lager
[x] Arp bultar
[x] ny oljepump
[x]Balanserad och polerad vev
[x] balanserad svänghjul
Toppen[x] planas
[x] Portas
[x] Borttagning av squish kanter
[x] polerat förbränningsrum
[x] Tvättas och målas
[x] Hårdade ventil fjädrar brian crower med titan retainers
[x] Brian crower 272 med 13.5 i lyft
[x] Rocker arm stoppers
[x] nya vippor och lyftare
[x] slipade ventiler
[x] nya ventil tätningar
[x] 1.5 mm cometic stål packning
Övrigt[x] 850 cc sard spridare
[x] Garrett GT3076R
[x] Egen byggt 3" rostfritt avgas, utan katt och en dämpare
[x]egensnickrat grenrör
[x] Tial 44mm wastegate
[x] Dumpventil, heller inte bestämt
[x] Frontmatad intercooler
[x] 25 radigt olje kyl med filter flytt
[x] ny aluminium kylare till vattnet
[x] wallbro 255 pump i tanken
plus lite till
Målet är att få spräcka 500 hk gränsen
MOTORN NU STARTAD!
Utsidan:[/] s15 konvertering [Lampor kva]r
[/] drifting paket
[/] Takvinge
[ ] Kolfiber vinge
[ ] hel lack
[/] 30 mm wide fram
[ ] 50 mm wide bak
Interiör:[x]omgjord instrument bräda för mätare
[ ] Flocka inredningen
[/] 2 st sparco chrono fram
[ ] Lackade paneler
[/] 4 st extra mätare, oljetemp, oljetryck, laddtryck och avgas temp
[/] sparco mocka ratt
[ ] sparco växelknopp
Väghållning och bromsar:[ ] Coilovers
[/] Slitsade EBC skivor
[/] Red stuff belägg
[/] Stålumspunna slangar
Och det är mycket mer som kommer att göras
Hoppas bilen blir klar tills nästa sommar, är mest ekonomin som styr
Bilen är tänkt att kunnas stå på utställningar, samtidigt som den ska piskas på bana, och kommer att användas att köras med dagligen, måste ju även testa 402 någon gång, mest för skojs skull
ska ut till garaget o tvätta topp, block o lite små pill. och beställa lite delar ikväll
de va allt just nu, kommer uppdatera allt eftersom
Peace out!