2679
Sök

V40 T4 Som inte går att varva ur.

25 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#1
Har en Volvo T4 som en massa är gjort på, men av någon anledning går det inte att vara mer än 4800-5000rpm. Det blir nästan som ett varvbrytt.
Någon som vet vad det kan vara för fel. Eller tips som man kan pröva....
Detta är gjort med bilen:
Har en Volvo V40 T4 som detta är gjort:
- H-profil vevstakar
- Extraktor grenrör
- T04e Turbo
- Wastegate hks kopia
- Dumpventil hks kopia
- Aeromotive Bränsletrycks regulator
- Nuke Performance fuelrail
- AN anslutningar o stålomspunna slangar
- Blå Siliconslangar
- 3" från turbo
- Japs dämpare under
- Japs dämpare med 4" slutrör

Bensin i blodet

Defloratör.
641 Inlägg
7 augusti 2009
#2
Byt tändstift.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

162 Inlägg
7 augusti 2009
#3
kolla så inte det e någon sprucken slang till din mappsensor,  då blir det nämligen sådär illa också smile,

Jag har 7 intressen: Bilar å sex

982 Inlägg
7 augusti 2009
#4
byt stift !! volvo original !

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 augusti 2009
#5
THE_SAAB_DUDE skrev:
kolla så inte det e någon sprucken slang till din mappsensor,  då blir det nämligen sådär illa också smile,
Finns det ens mapsensor på hans bil???

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 augusti 2009
#6
Beeenny skrev:
byt stift !! volvo original !
Nej inte det heller

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 augusti 2009
#7
Divan83 skrev:
Har en Volvo T4 som en massa är gjort på, men av någon anledning går det inte att vara mer än 4800-5000rpm. Det blir nästan som ett varvbrytt.
Någon som vet vad det kan vara för fel. Eller tips som man kan pröva....
Detta är gjort med bilen:
Har en Volvo V40 T4 som detta är gjort:
- H-profil vevstakar
- Extraktor grenrör
- T04e Turbo
- Wastegate hks kopia
- Dumpventil hks kopia
- Aeromotive Bränsletrycks regulator
- Nuke Performance fuelrail
- AN anslutningar o stålomspunna slangar
- Blå Siliconslangar
- 3" från turbo
- Japs dämpare under
- Japs dämpare med 4" slutrör
Låter som ett konstigt recept.

Vad har du för insprutningssystem i din bil? vem har mappat?

Det finns lite olika scenaríon men jag antar att du inte kör kvar med original sprut och original tändspolar...  så bättre du talar hom de vesäntliga delarna i din setup.  Vilken färg du har på dumpventilen är inte avgörande i detta fallet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

25 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#8
torpis skrev:
Divan83 skrev:
Har en Volvo T4 som en massa är gjort på, men av någon anledning går det inte att vara mer än 4800-5000rpm. Det blir nästan som ett varvbrytt.
Någon som vet vad det kan vara för fel. Eller tips som man kan pröva....
Detta är gjort med bilen:
Har en Volvo V40 T4 som detta är gjort:
- H-profil vevstakar
- Extraktor grenrör
- T04e Turbo
- Wastegate hks kopia
- Dumpventil hks kopia
- Aeromotive Bränsletrycks regulator
- Nuke Performance fuelrail
- AN anslutningar o stålomspunna slangar
- Blå Siliconslangar
- 3" från turbo
- Japs dämpare under
- Japs dämpare med 4" slutrör
Låter som ett konstigt recept.

Vad har du för insprutningssystem i din bil? vem har mappat?

Det finns lite olika scenaríon men jag antar att du inte kör kvar med original sprut och original tändspolar...  så bättre du talar hom de vesäntliga delarna i din setup.  Vilken färg du har på dumpventilen är inte avgörande i detta fallet.
Okej det är nämligen inte jag som har börjat byggt denna maskin. Det var så att jag köpte den superbiligt pga att den inte kom upp i mer än 0.4 i ladd men det fixade jag ganska fort.
Vad det är för sprut, är det inte det som är Nuke Performance fuelrail, annars sitter det nog orginal sprut, tändspolarna är T4 orginal, ser så ut....

Bensin i blodet

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 augusti 2009
#9
Divan83 skrev:
torpis skrev:
Divan83 skrev:
Har en Volvo T4 som en massa är gjort på, men av någon anledning går det inte att vara mer än 4800-5000rpm. Det blir nästan som ett varvbrytt.
Någon som vet vad det kan vara för fel. Eller tips som man kan pröva....
Detta är gjort med bilen:
Har en Volvo V40 T4 som detta är gjort:
- H-profil vevstakar
- Extraktor grenrör
- T04e Turbo
- Wastegate hks kopia
- Dumpventil hks kopia
- Aeromotive Bränsletrycks regulator
- Nuke Performance fuelrail
- AN anslutningar o stålomspunna slangar
- Blå Siliconslangar
- 3" från turbo
- Japs dämpare under
- Japs dämpare med 4" slutrör
Låter som ett konstigt recept.

Vad har du för insprutningssystem i din bil? vem har mappat?

Det finns lite olika scenaríon men jag antar att du inte kör kvar med original sprut och original tändspolar...  så bättre du talar hom de vesäntliga delarna i din setup.  Vilken färg du har på dumpventilen är inte avgörande i detta fallet.
Okej det är nämligen inte jag som har börjat byggt denna maskin. Det var så att jag köpte den superbiligt pga att den inte kom upp i mer än 0.4 i ladd men det fixade jag ganska fort.
Vad det är för sprut, är det inte det som är Nuke Performance fuelrail, annars sitter det nog orginal sprut, tändspolarna är T4 orginal, ser så ut....
Börja med att ta reda på exakt vad som är gjort med bilen. Vem har byggt med vilka delar osv, vem har mappat och hur är den mappad etc.

Orignal tändspolar på een 400hk setup är ingen hit. förmodligen upplever du misständningar för att spolarna inte orkar med eller för att dem är spruckna. Du skall använda Bosch platinastift ör bensindrift eller NGK iridium på E85.


men som sagt börja med att ta reda på exakt vad som är gjort med bilen för du kommer köra sönder annars. Original S40sprut bottnar redan vid 1379mg/stroke och även med en BRA mappning så kommer det inte lira sådär jättebra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 augusti 2009
#10
Även årsmodell är avgörande eftersom fas1 inte styr laddtrycket vid spikdetektering medans Fas2 gör detta.  Om du nu använder magnetventilen för att styra laddtrycket det vill säga, men det gör du väl när möjligheten finns antar jag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

25 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#11
torpis skrev:
Divan83 skrev:
torpis skrev:

Låter som ett konstigt recept.

Vad har du för insprutningssystem i din bil? vem har mappat?

Det finns lite olika scenaríon men jag antar att du inte kör kvar med original sprut och original tändspolar...  så bättre du talar hom de vesäntliga delarna i din setup.  Vilken färg du har på dumpventilen är inte avgörande i detta fallet.
Okej det är nämligen inte jag som har börjat byggt denna maskin. Det var så att jag köpte den superbiligt pga att den inte kom upp i mer än 0.4 i ladd men det fixade jag ganska fort.
Vad det är för sprut, är det inte det som är Nuke Performance fuelrail, annars sitter det nog orginal sprut, tändspolarna är T4 orginal, ser så ut....
Börja med att ta reda på exakt vad som är gjort med bilen. Vem har byggt med vilka delar osv, vem har mappat och hur är den mappad etc.

Orignal tändspolar på een 400hk setup är ingen hit. förmodligen upplever du misständningar för att spolarna inte orkar med eller för att dem är spruckna. Du skall använda Bosch platinastift ör bensindrift eller NGK iridium på E85.


men som sagt börja med att ta reda på exakt vad som är gjort med bilen för du kommer köra sönder annars. Original S40sprut bottnar redan vid 1379mg/stroke och även med en BRA mappning så kommer det inte lira sådär jättebra.
Det skall bara var det som är gjort på bilen som är uppskrivet vad jag vet så är bilen INTE chipad, samt att det sitter orginal sprut på bilen. Samma är det med tändspolarna, dom tror ja är orginal.
-Vet inte men har hört några som rekomenderar 850 T5R sprutet, skulle det funka?
-Vad för slags Tändspolar ska man köpa (och vart) sitter nu 2stycken (Orginal)
-Men räcker det att köppa en vanligt chip sen av autotech eller måste bilen mappas? (skilnaden)
-Vad mer skulle du rekomendera
-Bilen är en 98:a

Bensin i blodet

25 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#12
Tänkte bara tala om att jag löste felet idag. Koplade upp bilen till datorn och kollade felkoder och då märkte vi att det fans några (Hade väll räknat med det big_smile )
Men den som vi tog bort hete "Motorbegränsning" och efter det så funkade bilen. Prövade bilen i ca 2 timmar och den funkar fortfarande.

Bensin i blodet

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
10 september 2009
#13
Torpis kan det här bättre men som sagt har du allt det utan att den är ommappad eller ens chippad så lär det nog inte funka så länge. Vad är det för turbo? t04e är väl knappast hela namnet.


25 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#14
R_fused skrev:
Torpis kan det här bättre men som sagt har du allt det utan att den är ommappad eller ens chippad så lär det nog inte funka så länge. Vad är det för turbo? t04e är väl knappast hela namnet.
Ne ja vet, ska upp till norge nu i möra å är borta i två veckor sen far ja nog ner och får bilen Chippad.

Bensin i blodet

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 september 2009
#15
Divan83 skrev:
R_fused skrev:
Torpis kan det här bättre men som sagt har du allt det utan att den är ommappad eller ens chippad så lär det nog inte funka så länge. Vad är det för turbo? t04e är väl knappast hela namnet.
Ne ja vet, ska upp till norge nu i möra å är borta i två veckor sen far ja nog ner och får bilen Chippad.
Den måste vara mappad sedan innan annars skulle det inte funka. (gissar jag)   en chippning hjälper dig inte utan snarare en mappning (10000kr typ)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

xcOOb
388 Inlägg
10 september 2009
#16
Ja en felkods läsningen är ju de första man skulle göra om man inte har nå idéer va felet beror på.. bra att de kanske löste sig då..



Sök