2251
Sök

BMW E30 Kompressor -86 - Link / MSD nytt sprut !

345 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Då va de väl dags igen då..

De hela börja med att jag o min vän skulle överraska hans vän med att sätta ihop hans kompressorbil som stått i garaget typ x antal år då kolven spika sönder ( vi tror att de va pga pumpen som inte riktigt hängde med )

Sagt o gjort slängde på toppen på han dit med kompressor slangar m.m m.m

Jörn hade inte en aning att detta pågick vilket var skit kul. Han kom hem helt ovetande då han jobbar utomlands.. till en bil som stått i garaget i typ 3 år o bara väntat.. O nu helt plötsligt så fungerade bilfan !!!
Körde väl 10 mil sen in i garaget igen o sen ut o jobba ännu mer.

Kimmo började då säga att var dag som gick att fan man ska ha den där bilen vilken jävla bil !
Kunde inte annat än hålla med...

Nu blev jag ju av med min turbobil dessutom..

Kimmo skrek bokstavligen ut.. PERFEKT! HANDLA!!
Vad skulle jag säga?  :roll:

Så planerna har väl vart på tal rätt länge så att säga...


Lite spec då.

M20b20

Kompressor á la JM TECH
Haltech sprut ifrån typ sena 70 talet kanske? Som Ivars typ skulle säga FAIL?!?  lol

Extraktorgrenrör
Saab turbo spridare
Extern kylare med pump för o kyla laminova stavarna som går in i insuget
Oljesprut på kolvarna

Chassi

M3 E30 Framvagn
M3 E30 Bakvagn

Komplett !

Bilstein / HR Clubsport till M3E30

M3E30 Bromsar runt om
OK
Stålomspunna slangar m.m
Sportskivor
M3 Contour 17"
Fjäderbensstag fram o bak

Finns nog inte så mycket mer o säga.. en äckligt rolig bil o köra när de börjar svänga helt klart  lol

Kompressorn laddar 1,1 bar o slutar varva vid 7800 rpm så de e målet till 2010!!! wink samt mer mer mer mos


Till nästa år är planeran som följande:

Vipec ( självklart ! )
z45 turbo kam
Ventilfjäderkit steg 3
Förstärkta vippor
annan btr
ställbart kamdrev

Målet är att köra Etanol

Så catchtank som pumpas med hjälp av walbro

sen lär de väl bli dubbla 044 stålomspunnet hela vägen

Brorsan ska även få göra en omlack på hela bilen  8)


Bilder!

http://www.tfkracing.se/kompressor1.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor2.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor3.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor4.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor5.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor6.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor7.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor8.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor9.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor10.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor11.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor12.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor13.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor14.jpg

http://www.tfkracing.se/kompressor15.jpg


Over n Out !
Senast redigerat av RRBmw (15 juni 2010)


345 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#2
haha tack gurra wink

ah gammalt haltech från urålders tiden är de iaf big_smile

de ska jag se till o göra wink

japp ringer om de e nåt big_smile


Avstängd
424 Inlägg
8 augusti 2009
#3
Jävligt fin bil! alltid tyckt om dom tongue kompressor är häftigt.

team Svineri. Volvos under construction.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
8 augusti 2009
#4
Äntligen en gammal BMW med riktig laddning. Älskar ljudet av en vinande kompressor.

Men denna ska följas. Behåll det gamla sprutet, är lite nostalgi över det.

Lev livet, det kan ta slut fort

345 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#5
kul att ni gillar ! smile

dark: varför jag ska hiva de e för att jag vill ha ut max effekt hur bitarna, då haltech är svårmappat när de e så gammalt.. man vet inte vad som sitter i osv osv så e de bara crap..

Vipec ska i sen åker jag till ärtan så får han mappa.. har funkat så jäkla bra med dom spruten. smile


DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
8 augusti 2009
#6
trevligt projekt wink ska bli kul att följa smile

som vanligt wink

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
8 augusti 2009
#7
RRBmw skrev:
kul att ni gillar ! smile

dark: varför jag ska hiva de e för att jag vill ha ut max effekt hur bitarna, då haltech är svårmappat när de e så gammalt.. man vet inte vad som sitter i osv osv så e de bara crap..

Vipec ska i sen åker jag till ärtan så får han mappa.. har funkat så jäkla bra med dom spruten. smile

Hur mycket effekt tror du få ur denna maskin som den är nu, med att bara byta sprutet... Men, det gamla sprutet, sätt ut det på ebay, det finns alltid nån nostalgi människa där ute som är villig att betala.

Lev livet, det kan ta slut fort

210 Inlägg
8 augusti 2009
#8
En E30 med 6a ska ha kompressor om den ska vara överladdad! smile
Sedan är det aldrig fel med 5-bult, finns lite mer fälgar att välja på.

Lycka till med ditt nya projekt!

///DJ

RWD forever & ever!

345 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#9
darkwizard skrev:
RRBmw skrev:
kul att ni gillar ! smile

dark: varför jag ska hiva de e för att jag vill ha ut max effekt hur bitarna, då haltech är svårmappat när de e så gammalt.. man vet inte vad som sitter i osv osv så e de bara crap..

Vipec ska i sen åker jag till ärtan så får han mappa.. har funkat så jäkla bra med dom spruten. smile

Hur mycket effekt tror du få ur denna maskin som den är nu, med att bara byta sprutet... Men, det gamla sprutet, sätt ut det på ebay, det finns alltid nån nostalgi människa där ute som är villig att betala.

Polare som sa att han ville ha de.. så han får ta de bara han river ut skiten så jag kan påbörja de nya med VIPEC

Det är som sagt 2 liters maskin så jag vet inte riktigt då kammen endast e gjort för sina 129 hk som det är i maskinen orginalt..

så efter 4 k så händer t ex INGENTING i stort sett.. 6400-7400 som stoppet liggerp å nu e helt dött..

Därav värre kammen så vi kan varva 7800rpm o den orkar dra hela vägen.. sen ska ventilfjäderkitt STEG 3 ifrån PPF monteras.. o lite annat smått o gott så jag tror de kommer bli en jäkligt rolig bil att åka på banträffar med nästa år..

M3 E46 hänger jag på o Porsche bilar ligger man o blinkar på när man kör på motorvägen just nu.. nästa år ska de bli värre bilar man ska ligga o blinka på hahhaa big_smile


Tack så mycket STÅNGBERG ! smile


345 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#10
DJ_V8_BMW skrev:
En E30 med 6a ska ha kompressor om den ska vara överladdad! smile
Sedan är det aldrig fel med 5-bult, finns lite mer fälgar att välja på.

Lycka till med ditt nya projekt!

///DJ

Tack så mycket DJ big_smile

haha ah de finns en hel del fler fälgar...

vi ska testa slänga på brorsans Hartge split fälgar senare... kommer nog bli äckligt fett smile big_smile


345 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#11
litet filmklipp för er som vill se...

http://www.garaget.org/video/nhgkjn1381rc


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2009
#12
Fan vilken bil, och vilket ljud! Lät helt galet när man hörde kompressorn vina på långt håll yikes
Hade dock gärna sett fler klipp på den, gärna med lite mer avgasljud, please wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

345 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#13
hehe tackar smile

jo jag vet många som har frågat efter de.. ska försöka fixa de så fort som jag bara kan.. jag lovar big_smile


"Unloaded"
1 557 Inlägg
9 augusti 2009
#14
Fet jävel, kul att hänga på E36 M3 =P Det är väl det målet jag har för tillfället, i kurvorna dvs ;D Hoppas du laddar på nå ofantligt så att vinet hörs duktigt långt big_smile

Edit: menade förstås E46 M3, inte E36 =/
Senast redigerat av Mechanimal (10 augusti 2009)

"When innovation meets passion!"

345 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#15
hehe tack du big_smile

ah vi får se.. kommer nog bli najs o kunna dra han till 7800rpm nästa år.. big_smilebig_smile


BMW Power
2 362 Inlägg
9 augusti 2009
#16
Lillebror gillar storebror mer nu, när vi är på samma nivå när det kommer till vad bilen ska användas till wink

BMW, bogsering med wire :/

345 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#17
aha så nu helt plötsligt så duger man wink


210 Inlägg
13 augusti 2009
#18
RRBmw skrev:
darkwizard skrev:
RRBmw skrev:
kul att ni gillar ! smile

dark: varför jag ska hiva de e för att jag vill ha ut max effekt hur bitarna, då haltech är svårmappat när de e så gammalt.. man vet inte vad som sitter i osv osv så e de bara crap..

Vipec ska i sen åker jag till ärtan så får han mappa.. har funkat så jäkla bra med dom spruten. smile

Hur mycket effekt tror du få ur denna maskin som den är nu, med att bara byta sprutet... Men, det gamla sprutet, sätt ut det på ebay, det finns alltid nån nostalgi människa där ute som är villig att betala.

Polare som sa att han ville ha de.. så han får ta de bara han river ut skiten så jag kan påbörja de nya med VIPEC

Det är som sagt 2 liters maskin så jag vet inte riktigt då kammen endast e gjort för sina 129 hk som det är i maskinen orginalt..

så efter 4 k så händer t ex INGENTING i stort sett.. 6400-7400 som stoppet liggerp å nu e helt dött..

Därav värre kammen så vi kan varva 7800rpm o den orkar dra hela vägen.. sen ska ventilfjäderkitt STEG 3 ifrån PPF monteras.. o lite annat smått o gott så jag tror de kommer bli en jäkligt rolig bil att åka på banträffar med nästa år..

M3 E46 hänger jag på o Porsche bilar ligger man o blinkar på när man kör på motorvägen just nu.. nästa år ska de bli värre bilar man ska ligga o blinka på hahhaa big_smile


Tack så mycket STÅNGBERG ! smile

Ger den max laddtryck redan vid 4000rpm?

I sådana fall känns det som om den har lite konstig utv mellan motor och kompressor!?

På mitt BMW projekt har jag 2,5L maskin med en Eaton M90 kompressor som i säg är en ganska stor "laddare" så ger den mig 1,5 bar vid 5000rpm och 0,2bar på tomgång och laddtrycket följer varvtalet hela vägen.
Då har jag ett vevaxel hjul som är 18cm i diameter och kompressorns hjul är ca 9cm.
En mindre motor kräver lägre hastighet på kompressorn för att ge samma laddtryck men då får man också möjlighet att varva motorn mer, utan att passera kompressorns max rpm.

Men det är nog kanske inte så lämpligt att ladda 1.5 bar på en original M20 B20 utan att räkna med haveri. big_smile

RWD forever & ever!

345 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#19
jag har fullt laddtryck på en gång..

o som gurra säger så byter jag kam pga att de inte händer typ nåt alls efter 4000 bara varvar.. nu menr ajag att de inte händer nåt effekt mässigt.. o inte laddtrycksmässigt..


Mvh


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
14 augusti 2009
#20
Precis som det ska vara med den typen av kompressor...har man fullt laddtryck först vid 5000rpm är något fel wink

Kul projekt...kommer hålla ett öga på det tongue

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)


Sök