2386
Sök

Känns konstigt när ja kör efter däckbyte?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Byta mina 13" till 16" för någon dag sedan, då efter bytet så känner ratten och styrningen helt fucked! Den styrs åt olika håll! Och de låter rätt mycket i hastigheterna mellan 110-130.. Men över 140 låter inget.

Vad kan feleet vara ?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
9 augusti 2009
Bredare däck blir spårkänsligare.

4 767 Inlägg
9 augusti 2009
Lägre profil, bredare däck, och nya däck så känns det betydligt spårkänsligare i ratten, och ljudet ökar också med bredden.. Ofta så blir däcken tystare när dom har gått några mil om dom är nya.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
steifan - nej har inte gjort någon hjulinstallering.
Flindgren - nä det sitter beg. med ca 5mm kvar på.
Erick - ratten vibbar oxå en hel den!

43 Inlägg
9 augusti 2009
Balansera hjulen så blir du nog av med vibrationerna.

Fetare hjul gör att den blir mer spårkänslig.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Bägge framhjulen är balanserade! Då förra ägaren hade glömt balsera dom, så detta e fixat.

Son Of Murphy
782 Inlägg
9 augusti 2009
16" är för stort. Som någon skrev tidigare i tråden, det blir spårkänsligt, bilen blir mer trögrullad, och är storleksskillnaden för stor stämmer t.ex. inte heller hastighetsmätaren...
Problem kanske också är att däcken tar i någonstanns! En liten Honda Civic är nog inte gjord för 16", kanske sitter 14" orginal t.ex.

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

4 005 Inlägg
9 augusti 2009
Hur breda däck har du då? vad hade du tidigare?

Som tidigare talare så håller jag med om att du bör göra en hjulinställning med de nya hjulen.
Att de är rätt balanserade tar vi som en självklarhet?

5 089 Inlägg
9 augusti 2009
Sneslitna däck på? Centreingsring mellan fälg och navet?

\Lindgren

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
bakdäcken är sneslitna, men skals bytas.. Tidigare däck innan jag köpte "nya" begnade däck fram så vad dom med sneslitna, dom som sitter på nu är balanserade, å fint på.. Hur menar du  med Centreingsring mellan fälg och vavet? Där satt sitter en sort ring under själva locket där de står "SVFF" under smile ( mitten av fälgen.)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Mankan1978 skrev:
16" är för stort. Som någon skrev tidigare i tråden, det blir spårkänsligt, bilen blir mer trögrullad, och är storleksskillnaden för stor stämmer t.ex. inte heller hastighetsmätaren...
Problem kanske också är att däcken tar i någonstanns! En liten Honda Civic är nog inte gjord för 16", kanske sitter 14" orginal t.ex.

16" är inte förstort! Då jag har kollat upp de, kan ha 18" som maxx! Och dom slår inte in någonstans, bilen känns inte trögrullade alls, å hastighetsmätaren är exakt! Kolla upp den med..

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Hur breda däck har du då? vad hade du tidigare?

Som tidigare talare så håller jag med om att du bör göra en hjulinställning med de nya hjulen.
Att de är rätt balanserade tar vi som en självklarhet?

Däcken som sitter på när jag köpte fälgarna va - 215/40/16 ..

Men köpte nya däck så det är nu 205/45/16 ...

huh?
10 427 Inlägg
9 augusti 2009
Hjulinställning ska du nog göra, brukar vara lite olika toe-in inställningar på olika däcksbredder för att bl a minska spårning/liknande.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Nu ännu ett problem, ratten gnisslar åt vänster när jag vänder den åt det hållet men inget åt Höger.. !!?

Blir väl att slå på 13" snart igen då.

1 224 Inlägg
19 augusti 2009
Är fälgarna i bra skick?
Förutom att de kan vara fälgskrap och liknande kan visa fälgar få en "äggaktig" form efter ett tag.

i-vtec Do you?

Egenföretagare
999 Inlägg
19 augusti 2009
Min Civic blev sån med när jag körde med 16/17". Det är för att det är bredare däck med låg profil, det spårar mycket lättare då eftersom ett 13" ballongdäck är mjukt och lågprofil fastare (mindre gummi som kan röra sig).

551 Inlägg
20 augusti 2009
Memme skrev:
Nu ännu ett problem, ratten gnisslar åt vänster när jag vänder den åt det hållet men inget åt Höger.. !!?

kan det vara så att däcken tar emot tex skärmkanterna när du svänger?

Haters gonna hate.

Sök