2568
Sök

Baslåda till DLS rw 12"

1 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan skall bygga låda till min nyinköpta bas och undrar om någon har erfarenheter eller tillochmed ritningar till någon passande låda för detta element? Har förstått att rekomendationerna är ca 28 liters sluen låda! någon som råkar ha ritningar eller tips på mått? är detta enda möjligheten för dethär elementet eller går ett att köra det med en portad låda och ändå uppna samma resultat?? tack på förhand

Dieselpower!
534 Inlägg
9 augusti 2009
Parametrarna säger Sluten låda på 28L, akustiull på väggarna.
Portad lär inte låta så bra, så sluten är det som gäller smile

6 851 Inlägg
9 augusti 2009
Tycker du ska kontakta Andreas_gbg här inne, eller vänta tills han skriver något i tråden. han har koll på den basen.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 augusti 2009
de är olika från bil till bil. skulle hört med andreas där. han vet, även om han nu säkert rekomenderar 28l slutet, men man ska ju helst pröva sig fram.

måtten blir i ett enkelt tänk. ca 30 hög 30bred 30 djup 27liter tongue sen kan man ju växla mellan de olika cm. samt så ska man lägga till basen. smile

lådan ska dämpas minst 75%
Senast redigerat av pattilatti2 (9 augusti 2009)

1 634 Inlägg
9 augusti 2009
Då dök jag upp wink Jag byggde min låda på 30 liter för att jag tänkte varva med en riktig rolig bas till vintern när det är lungt med tävlingar (den basen skall ha 30 liter), Men det funkade inte alls bra. Så jag stoppa i klossar som tog bort 2 liter och skillnaden blev som natt och dag. Så det är 28 liter slutet som gäller.

Dom rekommenderade lådvolymerna som anges skrivs inte ner för skojs skull. Det är de som gäller i allra flesta fall. Vad det gäller DLS så är även basens storlek inne i lådan inräknat så inget skall räknas bort eller läggas till.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

3 466 Inlägg
10 augusti 2009
Enligt DLS Hemsida är det enbart 28liter sluten som gäller på den basen.

http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_506

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

106 Inlägg
12 augusti 2009
Lite OT kanske men kan man avända typ dls dämpmatta istället för akustiull?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 augusti 2009
Nej det ger helt olika effekter. Dämpmattan dämpar vibrationer medans akustikullen "lurar" basen att tro att lådan är lite större än vad den egentligen är (med följden att basen spelar något djupare, men mindre exakt).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 augusti 2009
ChriZtoffer skrev:
Nej det ger helt olika effekter. Dämpmattan dämpar vibrationer medans akustikullen "lurar" basen att tro att lådan är lite större än vad den egentligen är (med följden att basen spelar något djupare, men mindre exakt).

App app....beroende på mängden ull så KAN den "luras" att spela djupare och dessvärre lite mindre exakt med ngt sämre responstid. Observera ordet KAN.

Sedan är det en ren smaksak vad man vill ha. Jag själv har de senaste åren kört helt utan dämpull i mina slutna lådor oavsett bas iom att jag gillar hur basarna har betett sig utan dämpull.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 augusti 2009
Ja jo så är det ju, mängden dämpull påverkar såklart, men jag gav bara en enkel förklaring i vad skillnaden är. smile För dämpull och dämpmatta ger ju inte riktigt samma effekt.... wink och ja jag har också kört utan dämpull, låter bäst så tycker jag. Får se hur det blir i nya lådan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
12 augusti 2009
Jajo, klart man kan köra slutna lådor utan dämpull. Men enligt mitt tycke så finns risken att basljudet blir lite kallt och hårt, särskilt om man bygger i MDF. Har man en låda i spån så blir det lite rundare.
Men detta är såklart en smaksak och inget av det är ju varken rätt eller fel, enbart olika tycken wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 augusti 2009
TT-Avant skrev:
Jajo, klart man kan köra slutna lådor utan dämpull. Men enligt mitt tycke så finns risken att basljudet blir lite kallt och hårt, särskilt om man bygger i MDF. Har man en låda i spån så blir det lite rundare.
Men detta är såklart en smaksak och inget av det är ju varken rätt eller fel, enbart olika tycken wink

Prexis smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök