2658
Sök

Byta motor från b20 till b21

jägaren
108 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare. jag har suttit och funderat och skulle gärna behöva svar. vilken är bästa motorn att trimma av b20 och b21? och passar en b21 a rakt på i en 145 a?

Gör Som Ford - Köp Volvo

Smålänning
7 883 Inlägg
9 augusti 2009
#2
B21 helt klart. För detförsta har du redan 100cc till, och överliggande kam m.m...

Men en arg B20 är manligt big_smile

Japp, de passar rakt på om du byter tråg och oljepickup till B20:ns.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
9 augusti 2009
#3
Varför ens bry sig om att lägga energin på en B21:a? När det är samma skit med 23 och 230?

Borra och njut av stödstångsmotorn

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

jägaren
108 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#4
Topper skrev:
Varför ens bry sig om att lägga energin på en B21:a? När det är samma skit med 23 och 230?

Borra och njut av stödstångsmotorn

varför kunde du inte ge mig ett sjyst svar för. ville bara veta vilken motor som var bästa att trimma och om en b21 passade rakt på i en volvo 145.

Vad mena du me Borra och njut av stödstångsmotorn?

Gör Som Ford - Köp Volvo

261 Inlägg
10 augusti 2009
#5
Lite saker måste ju byggas om.. Motorfästen tillexempel!

Om du väljer å köra förgasarmotor (typ b23a) (i orginalskick ej trimmad) Så kan du använda orginal låda wink Vilket betyder att en b23 passar nästan direkt "Bolt on" Visserligen blir den rakställd, så du får svetsa om insuget till förgasaren (vinkla om den) Och du får svetsa om avgassystemet också.. Motorfästene måste svetsas om oavsett om du rakställer eller snedställer en b23..
Ta lammellen från gamla motorn också.. M40 har grovsplines medans m45 (som vanligtvis sitter bakom b21/b23) har finsplines

Har du planer på att trimma litegrann också rekomenderas ett byte till m45/m46 istället..

219 Inlägg
10 augusti 2009
#6
Varför inte borra upp B20 till 2.1 eller 2150.Håller sj på att plocka ihop en 2.1L

Kostar att ligga på topp

1 798 Inlägg
10 augusti 2009
#7
Det krävs betydligt mer än byta sump/pump för att "rakställa" en B21/23/230, det är ju fler detaljer som inte passar rakt på som t ex insug, avgas och bromsservot får flyttas fram osv.
M40 lådan är väl också i klenaste laget om man ska börja trimma...
Det är ingen omöjlig uppgift så klart, men du ska inte luras in i ett projekt som är betydligt större än vad som hittills visats i denna tråd. Skulle rekommendera dig att söka och läsa så mycket information du orkar innan du ger dig på det.

Edit: Där hann visst andra före, där fick man för att man skulle ut och röka först...
Senast redigerat av Hilmer (10 augusti 2009)


Plåtslagare
72 Inlägg
1 december 2009
#8
jag kan intyga att de inte bara är att lägga i kolla på min sida så får du se mycke pill

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort

Gréve
497 Inlägg
1 december 2009
#9
b20 fästena går ju attt använda om man vill.. kolla in min sida så ser du hur jag håller på å göra.. men mycket kapande innan för att de ska bli bra tongue


261 Inlägg
11 april 2010
#10
Man "bör" väl iallafall byta ut vevstakarna...  Dom flesta till B20 ska enligt hörsägen vara ganska klena, tyvärr!
Nu är det dock så pass finurligt att om man har den 8-bultade vevaxeln, så passar m-stakarna från B21/B23 direkt på tongue

Kolvarna från både B20 och B21 har samma grovlek på kolvbult, så det är inte nåt nödvändigt ingrepp... (Beroende på "hur" seriös man är, samt hur hårt man tänker trimma)

54 Inlägg
12 april 2010
#11
Ett sätt är ju att försöka få tag i en "marinvev" vet inte riktigt va volymen blir då, va länge sen man höll på me b20. Men annars är ju b21 bättre ur bränslesynpunkt. Ja köpte ett färdigt kitt till 142an med sprängkåpa, vinklat insug, annat tråg, å oljepump. Dock fick ja svetsa om motorfästena så de blev rätt. Men de va inte så avancerat. Dock tidskrävande. Men surfa runt bla blocket där finns de dom som säljer beggade kitt för å rakställa b21/23 istället för b20 om du beslutar dig för detta...
Lycka till

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...


Sök