3277
Sök

En Volvo B204FT som går väldigt konstigt

385 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjena ! Har sökt som bara den för att kanske få reda på va det kan vara för fel på min 16v.

Det är som så att det finns inge bottenvrid alls i den, missar och har sig,och om man trycker fullt ifrån ett lågt varvtal när man åker så vid ca 4000 rpm så är det nästan som om att jag tappar bränsle trycket, bilen motar sig själv och efter ca 3 sekunder så kommer den igång igen och vid ca 5500rpm går den väl typ som bäst. ju tyngre det går ju sämre går motorn.

Jag har bytt tändkablar, stift, rotor, fördelarlock, tändspole, och bränslefilter.
Jag har kollat bränsletryck och det var bra ca 3 bar.

Jag har även kollat felkoder, jag hade avgastempgivaren men den är inte inkopplad så det är inte så konstigt. sen så hade jag hastighetsmätaren.


Jag skulle bli så glad om någon kunde hjälpa mig och komma med förslag om vad det kan vara för fel.

Mvh christoffer


385 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#2
hm, alltså det borde finnas bra många som är väldigt duktiga på motorer, så någon borde ju ha något förslag om vad det kan vara för fel ? sad

Som tex avgastempgivaren, kan man bara rycka ur den hur som hellst ?

Sjukt tacksam för svar !


10 287 Inlägg
11 augusti 2009
#3
Mig veterligt så går dessa motorer inte bra utan inkopplad fungerade avgastempgivare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 758 Inlägg
11 augusti 2009
#4
Sprutet på den motorn är ju lite mer high-tech än "vanliga" 2.4. Som Sharky säger så är jag rätt säker på att den går skit utan avgastempgivaren. Börja med att läsa ut felkoder, så har du ju en indikation på vad motorn tycker är fel.
Och "hur" missar den? Verkar det t.ex. vara soppa eller tändning?

471 Inlägg
11 augusti 2009
#5
lmm:en kan vara trasig så den får felande uppgifter ?

Skiiit du nedde ! ;)

471 Inlägg
11 augusti 2009
#6
lmm= luftmassemätare för dom som ikke vet smile

Skiiit du nedde ! ;)

385 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#7
Sharky och schnauz: Jag funderar på varför förra ägaren kopplade ur denna tempgivare från första början, nu har jag rivit lite saker pga uppmålning och uppgradering så kan inte riktigt pröva än och koppla in den tillbaka och se om det är den det är fel på. Vad kostar en sådan ny vet ni det ?


240Boy: Jag hade inga felkoder på min lmm, så jag tror inte att den ska vara trasig. men som med alla el grejer så behöver den inte vara helt trasig så att den skickar ut en felkod, utan den kan vara dålig ändå.


10 287 Inlägg
12 augusti 2009
#8
Så vitt jag vet är avgastempgivaren "fett" dyr.
(Men det torde vara en termoelementgivare typ-K vilket innebär att man borde kunna köpa en likvärdig från en annan källa. Detta kräver dock lite grundforskning och lite kunskap om givare).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
12 augusti 2009
#9
Christoffer frågade dessutom mig om magnetventilen och om laddtrycksstyrningen. Tyvärr har jag inte grävt i denna variant av LH2.4 (2.4.2??) så jag vet inte exakt.

Men såvitt jag kan förstå så är laddtrycksstyrningen bara en backning av laddtrycket om avgastempen blir för hög och vill man hitta magnetventilen så följer man bara slangen från tryckdosan på wastegaten.

Om man skall spåna på vilka som kan detta sprut skulle jag säga Mats Ivarson i GbG, Stefan Olsson på BSR och Claus på Turbocenter...typ. Sedan hur mycket tid dom har att svara på frågor är en helt annan potatis.

Men jag känner mig ändå lite kluven - det känns som om inte enbart avgastempgivaren kan ställa till dom problem du beskriver. Tänk på att 16V är känslig på soppa. Gamla 8V kunde man hinka in bensin i utan att den började mota och jävlas men 16V börjar tjura direkt det blir för fett.
Som jag har sagt i andra trådar - 16V motorn är skitkul när den lirar och går att få massor med pulver ur men det är minst dubbelt så mycket som kan jävlas jämfört med en 8V.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

385 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#10
Tack så jätte mycket för dina svar Göran ! Som du beskriver så måste nog avgastempgivaren vara inkopplad, för att som sagt den styr ju hur mycket bränsle som ska pumpas in (eller ja typ, vid för höga avgastempraturer) men nu finns det inge som ligger med och berättar om detta blir för högt, kanske spökar det då och det får fnatt och får bilen att gå för fett.. knepiga fel jag har iaf.

Min Lmm kanske inte riktigt är frisk heller, inga felkoder som sagt men det behöver inte vara hel för det. kan vara så mycket tyvärr och kan vara ett helvete att hitta men jag ska verkligen få detta att fungera! ( hoppas jag iaf big_smile )

har läst mycket att det ska finnas en extra givare på kylaren på högra gaveln ( om man står i färdriktning) typ i mitten på gaveln, men denna givare har inte jag. kan det ha någonting med skiten att göra att han inte får signal därifrån ? det värsta med sånt här är att det kan vara tusen olika saker när det börjar att krångla.

Har du klurat någonting på dessa problem göran ? hehe smile


1 758 Inlägg
14 augusti 2009
#11
Var många år sedan jag kollade, men då (kan ha varit 2004 eller nåt i den stilen) gick avgastempgivaren på ungefär 6.000 om jag inte minns helt tokigt. De delar som är unika för B204FT/GT är DYYYYRA!
Är inte helt omöjligt att jag har en sån givare liggande faktiskt. Skulle kunna mäta lite på den så vi kan bena ut om din givare överhuvudtaget fungerar!

Som Sharky säger så är det riktigt trevliga motorer när de funkar som de ska, men det är grymt mycket mer teknik som kan jävlas mot en vanlig 8V och börjar man trimma får elektroniken ofta frispel eftersom den får "tokiga" värden att jobba mot. Att de flesta motortrimmare också har dålig kunskap om dem gör ju inte saken bättre när man vill vela med styrboxarna.

Sprutet på B204GT/FT har en hel massa hyss för sig. Istället för att i princip bara gå på hur mycket luft LMM säger att motorn drar i sig och pytsa in mer bränsle efter det och finjustera efter lambda, så tar detta sprut hänsyn till varvtal, hastighet, spjälläge (potentiometer i gasspjället), kylvätsketemp (extragivaren i kylet som du nämnde), motorknack, avgastemp etc.
Har fått lite olika siffror vad gäller avgastempen, men det verkar som att sprutet börjar feta på extra när avgastempen överstiger 950 °C.

Om sprutet inte får signal från kylvätsketemp eller avgastemp så tycker jag det verkar ganska logiskt att det i sånna fall utgår från att kylvätsketempen är låg och avgastempen hög för att ligga på den säkra sidan. Ungefär som ett "limp-home"-läge där man tar det säkra före det osäkra. Hellre att motorn går fett än snålt!

Har själv en B204FT i min 940 (nåja, just nu står motorn under ett skynke i ett hörn i garaget), men jag kör vanliga 2.4 i min för att slippa krångel. Funkar bra så också, fast man blir ju utan alla "flashiga" grejer som gör motorn mer unik. smile
Senast redigerat av schnauz (14 augusti 2009)

10 287 Inlägg
14 augusti 2009
#12
En lösning är ju faktiskt att kasta ut orginalsprutet och konvertera till vanlig LH2.4 som sagt. Låter baklänges men då det finns 16V turbo chip till vanliga LH2.4 (Turbocenter har i alla fall haft förut) så kan det vara en lösning som strular mindre och som inte kräver den skitdyra avgastempgivaren.
Visst kan man gå på eftermarknadssprut men fördelen med ett orginal LH2.4 är att det är ...orginal, dvs man slipper mappa och man vet att kallstart etc funkar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 758 Inlägg
14 augusti 2009
#13
Sharky skrev:
En lösning är ju faktiskt att kasta ut orginalsprutet och konvertera till vanlig LH2.4 som sagt. Låter baklänges men då det finns 16V turbo chip till vanliga LH2.4 (Turbocenter har i alla fall haft förut) så kan det vara en lösning som strular mindre och som inte kräver den skitdyra avgastempgivaren.
Visst kan man gå på eftermarknadssprut men fördelen med ett orginal LH2.4 är att det är ...orginal, dvs man slipper mappa och man vet att kallstart etc funkar.

/Göran

Jo, precis. Är ju kanske lite "fel", men det sparar en hel del huvudvärk när man ska trimma.
Originalsystemet är ju relativt sofistikerat, är inte bara att mata på mer laddtryck och soppa som man kan göra på 8-ventilarna.
Jag kör 16V-boxar i min, chippen är specialare som Claus knåpat ihop. Känns som en smidig lösning, mycket för besiktningens skull också! smile

1 335 Inlägg
14 augusti 2009
#14
styrrelät till spridarna, kollat det?

385 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#15
schnauz: jadu alltså jag förstår inte hur fan man kan ta så mycket för en givare som jag lovar finns till ett par hundra kronor istället, inte så "svårt" att få tag på en annan som fungerar på samma sätt om man kan lite om givare. (har en kan-alltare på jobbet hehe)

Nu förstår jag alltså lite mer om detta system som FET sprutet har, alltså riktigt fränt system med allting OM DET FUNGERAR vill säga, men när man vill trimma så behöver man ju verkligen inte alla dessa finesser så jag köper en kabel matta ifrån en 240 med LH2.4 och fixar det denna väg, för mig spelar det absolut ingen roll om jag har dessa funktioner som FET har, bättre att sakerna fungerar. Men nu är ju liksom frågan om hur EXAKT man gör, har inte hållt på så länge med insprut utan mer med förgasar( inte enkelförgasareoch sånt skräp men) 8v motorer. finns det någon tråd som beskriver exakt hur man gör någonstans ? (lönlöst för mig att söka för jag hittar aldrig någonting ändå)

Den måste du ju verkligen ha igång på snart tycker jag och trimma lite hehe smile

Göran: Som sagt finns det någon tråd om hur man gör detta ? för nu så skiter jag i detta FET system, nu blir dä "vanliga" 2.4 system. men vill att allt ska fungera utan att felsöka i all evighet.

OphanWitehall: Nej det har jag faktiskt inte, jag är lite inne på att den går alldeles för fett eftersom att jag inte har någon tempgivare på kylaren som det ska finnas, plus att temgivaren inte var inkopplad, och sen så letade jag efter min magnet ventil idag, hmm den finns fan verkligen ingenstans så jag vet verkligen inte hur di har fått denna motor att gå förut.

Mvh christoffer
Senast redigerat av Tiurinen (15 augusti 2009)


385 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#16
Finns det någon som kan skicka någon länk där det står hur man gör exakt för att få LH 2.4, jag tänker på tex en kabelhärva ifrån 240.

Eller finns det någon som kan berätta detta så jag får börja bygga smile

Skulle vara väldigt snällt !

/ christoffer



Sök