2178
Sök

Nytt 12" element och pioneer DEH-P5100ub

235 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Tja

Jag har för tillfället en blaupunkt baslåda med ett Gt element. Lådan är sluten och på 37l. Steget som jag har är ett Magnat RX44. Nu är det så att jag vill ha ett element med mer djuppbas, för det jag har nu får man inget tryck med. Spelar igenom skidluckan på en bmw e36.

Har kollat på MDS FRR mest för att det är billigt. Har också kollat på JBL GTO 1214 som kostar runt 1500kr.
Någon som kan rekomendera något bra 12" element för max 1500kr, helst billigare som funkar till min låda.

Hade också tänkt köpa ny huvudenhet och har blivit väldigt intresserad av Pioneer DEH-P5100ub. Är det en bra HU för det priset. Kan tänka mig en med 4 lågnivå också för behöver egentligen inte 6. Men usb och aux ingång på fronten är rätt så viktigt. Några tips?

// Julle

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Har du testat med en basreflexlåda till din bas?
Vad heter din bas, modellnamn?

Om basen passar i basreflexlåda så kan du annars prova det, då blir det säkert mer tryck. Fast det gäller även att lådan sitter tätt mot ryggstödet så att inte ljudet kan "smita" bakåt i skuffen, i så fall låter basen klent även om det handlar om en kraftig bas. smile

235 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Vet inte vad elementet heter men hela lådan heter iaf GTB 1200 mk2. Men är ganska säker på att elementet heter GTB 1200. Det är 800wmax och 250wrms om det hjälper något.

Elementet har inte speciellt lång slaglängd så det bidrar väl en hel del till att det inte blir så mycket tryck.
Menar du att jag ska bygga en ny låda med port eller porta den jag har. Antar att du menar det första för det verkar mer vettigt. Bara det att jag inte orkar bygga en tongue.

Luften borde inte smita ut i bagaget för jag har byggt en "ram" runt och ställt lådan emot.

Bild

Det sitter en del längst upp också, men har ingen bild på det.
http://img196.imageshack.us/img196/5840/urki.jpg
Senast redigerat av Jullee (9 augusti 2009)

1 338 Inlägg
9 augusti 2009
FRR basen är inte bara billig utan MKT bra och prisvärd! smile
Spelar högt med rätt steg samt låter också bra !

men dem är på väg att utgå ur sortimentet tyvärr ...

Mvh// Michel
Senast redigerat av mYGeL (9 augusti 2009)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Jullee skrev:
Vet inte vad elementet heter men hela lådan heter iaf GTB 1200 mk2. Men är ganska säker på att elementet heter GTB 1200. Det är 800wmax och 250wrms om det hjälper något.

Elementet har inte speciellt lång slaglängd så det bidrar väl en hel del till att det inte blir så mycket tryck.
Menar du att jag ska bygga en ny låda med port eller porta den jag har. Antar att du menar det första för det verkar mer vettigt. Bara det att jag inte orkar bygga en tongue.

Luften borde inte smita ut i bagaget för jag har byggt en "ram" runt och ställt lådan emot.

Aha, en fabriksbyggd låda. Såna brukar kunna ha element som inte finns att köpa lösa, då är det osäkert vilka parametrar elementet har. Jag trodde att du kanske skulle ha GTw 1200, i så fall hade en bandpasslåda kunnat vara ett alternativ. smile

Ja, den där ramen borde ju göra att basen inte åker bakåt tycker man.

235 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
mYGeL skrev:

Mvh// Michel

Den borde väl spela rätt så bra med mitt steg. Har ju iaf effekt som räcker till. Har hört att FRZ basen i princip inte spelar någon djupbas alls nästan. Det är inte samma med FRR basen då?

Ingen som har någon åsikt om HU:n eller tips om någon annan kanske lite billigare?

MVH // Julle

1 338 Inlägg
9 augusti 2009
Jullee skrev:
mYGeL skrev:

Mvh// Michel

Den borde väl spela rätt så bra med mitt steg. Har ju iaf effekt som räcker till. Har hört att FRZ basen i princip inte spelar någon djupbas alls nästan. Det är inte samma med FRR basen då?

Ingen som har någon åsikt om HU:n eller tips om någon annan kanske lite billigare?

MVH // Julle

FRR är överlägsen den med djupbas smile

FZR spelar mkt hårt och snärtigt men även djupbas om än inte lika mkt..
Svårt att beskriva här, men har haft båda basarna och jag gillar djupbas så för mig var FRR valet! big_smile

För det FRR basen kostar så är det en Riktigt prisvärd Bas..

Spelade med 2st FRR 12" ca 142db i Seaten uppmätt med Thermlab vid Bilradioservice i Örebro 2008
I färdigbyggs Sevventuri låda från MDS den med smile
Mvh// Michel

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

2 914 Inlägg
9 augusti 2009
jag vill bara säga att jag har ett par jbl gto 1214 i min volvo 744. en sluten låda med 650 watt rms som driver dom. jag kan då säga att jag har bastryck så att nycklarna i nyckelknippan "klirrar" och wonderbaumen hoppar lite lätt....
jag är då nöjd med dom och tycker dom trycker på ganska fint smile
kan tilläggas att jag har inte så mycket att gämföra med.
Senast redigerat av kalle_kalle (9 augusti 2009)

235 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Okej, tack för alla svar. Lutar mer och mer åt den billigare FRR basen då jag måste byta koppling och massa bussningar på bilen också.

Skulle väldigt gärna vilja ha åsikter om huvudenheten också.

// Julle

Sök