2753
Sök

Är det motorn som knackar?

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#1
Bilen en Saab 9/3-02!Gått 6400 mil.E:85 trimmad .Oljebyte gjordes för 700 mil sedan..
¤Tändstiften kollade ok.
¤Ej blårök.

Hörde en svagt knackande ljud när jag körde bilen igår som ej lät hela tiden...

har haft  motorn avslagen ett bra tag(kallmotor)den gick fint på tomgång,men sedan efter ett tag kommer knackningarna, ej rassel  det låter mera som knackningar:rolleyes:

>Kan det vara kopplingen?
>Kamkedjan?
>Vxlåds- oljan?
>Lager eller vad tror ni ?



(Ja man kan åka till en verkstad att få  bilen(motorn) felsökt(men tänkte om ngn här känner till detta)..
(Törs man köra med bilen i lugn takt för fel sök hmmm..funderar...

Tack /Mvh /L
Senast redigerat av Journeyman2 (11 augusti 2009)

''Hugin-Hachiko''

168 Inlägg
11 augusti 2009
#2
kamkedjan skulle jag tippa på:)


Avstängd
512 Inlägg
11 augusti 2009
#3
Försök lokalisera vart det låter..och när, varm eller kall etc..

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#4
EmlanGbg skrev:
kamkedjan skulle jag tippa på:)

Gissade jag ochså!Men jag ringde nyss till en verkstad HAN trodde inte det var kamkjedjan (lite mil)

Men inte vill man köra bilen när den är så här...hmm



/L

''Hugin-Hachiko''

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#5
Crozzfire skrev:
Försök lokalisera vart det låter..och när, varm eller kall etc..

Bilen har stått över natten ska checka mera idag;)

/L

''Hugin-Hachiko''

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#6
Bil startade ja nyss,inga problem men så kom knackningarna/rassel tillbax ..efter ngn minut..
Men detta märks mest vid tomgång.Håller jag 1500-1600 varv så märker man knappt detta!

(Körde på tomgång ca 3-4 minuter med bilen)


/L

''Hugin-Hachiko''

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 augusti 2009
#7
Vad är det för olja i bilen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#8
caromania skrev:
Vad är det för olja i bilen?

Shell helix ultra 5w-40 helsyntetolja!

/L

''Hugin-Hachiko''

5 710 Inlägg
11 augusti 2009
#9
Ljud är skitsvårt...det du tycker låter konstigt kan jag tycka är normalt "motorrassel".
Din motor (T7) tillhör inte de tystaste och ett visst oljud kan man tolerera men det där är ju svårt såhär över nätet.

Hursom bör du ju kunna lokalisera vart ljudet kommer ifrån, höger/vänster/upp/ned?
Misstänker man kamkedjan är den ju relativt lätt att kontrollera genom att mäta på kamkedjesträckaren.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

106 Inlägg
11 augusti 2009
#10
har du kollat så d inte är lådan som låter??prova att trycka ner kopplingen..ibland kan man luras o tro de är motorn men så är d lådan som låter..


373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#11
jonTe skrev:
Ljud är skitsvårt...det du tycker låter konstigt kan jag tycka är normalt "motorrassel".
Din motor (T7) tillhör inte de tystaste och ett visst oljud kan man tolerera men det där är ju svårt såhär över nätet.

Hursom bör du ju kunna lokalisera vart ljudet kommer ifrån, höger/vänster/upp/ned?
Misstänker man kamkedjan är den ju relativt lätt att kontrollera genom att mäta på kamkedjesträckaren.

mvh Jonas

Jag är ju tyvärr inte så motorkunnig(men lite kan jag:) men att gräva i motorn är nog inte min cup off the..

Men att mäta kamkedjesträckaren då måste man v ta bort toppen, el?


Mvh /L

''Hugin-Hachiko''

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#12
saab_lejf skrev:
har du kollat så d inte är lådan som låter??prova att trycka ner kopplingen..ibland kan man luras o tro de är motorn men så är d lådan som låter..

Ja bilar kan vara luriga ibland,  nää det låter som det kommer ifrån motorn (rasslet/ kommer ifrån sidan där luftburken sitter..

Forts..Jag har kollat att det är rätt mängd olja ,men jag brukar vara lite för försiktig (har lite över det minsta strecket NU)..Ja kan för lite olja göra så att det rasslar(Ja bara en fundering*L*)..?

Mvh /L
Senast redigerat av Journeyman2 (11 augusti 2009)

''Hugin-Hachiko''

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#13
Hade i mera olja i motorn men det forts att / rassla efter ett tag...


/L

''Hugin-Hachiko''

309 Inlägg
11 augusti 2009
#14
Hur ny är oljan? Jag tänker på om det kanske är ventilerna som tickar/knackar...

Att köra turbo är beroendeframkallande...

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#15
_Nas_ skrev:
Hur ny är oljan? Jag tänker på om det kanske är ventilerna som tickar/knackar...

ventilerna kan det vara men hur vet man och vad göra nu? (Oljan byttes förra  sommaren )

/L
Senast redigerat av Journeyman2 (11 augusti 2009)

''Hugin-Hachiko''

309 Inlägg
11 augusti 2009
#16
Förra sommaren? I ditt första inlägg ser jag nu att den är E85 trimmad. Vad jag har fått förklarat för mig är att trimmade motorer kräver ett tätare oljebytesintervall.

Ventil lyftarna/tryckarna trivs bäst när oljan är ren (det gör ju iofs hela motorn logiskt tänkt) men när oljan är smutsig blir dessa mer känsliga är andra delar i motorn.

Mitt råd: Byt olja och oljefilter.

Att köra turbo är beroendeframkallande...

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#17
_Nas_ skrev:
Förra sommaren? I ditt första inlägg ser jag nu att den är E85 trimmad. Vad jag har fått förklarat för mig är att trimmade motorer kräver ett tätare oljebytesintervall.

Ventil lyftarna/tryckarna trivs bäst när oljan är ren (det gör ju iofs hela motorn logiskt tänkt) men när oljan är smutsig blir dessa mer känsliga är andra delar i motorn.

Mitt råd: Byt olja och oljefilter.

Jo det har jag ochså läst om tätare oljebyten vid E:85 trim men tänkte 700 mil eller 800 är inge långt.

Men om jag nu byter ut oljan-snarast- kommer motorn  gå bättre då?Ja eller har jag väntat för länge redan =/?

Mvh /L

''Hugin-Hachiko''

Random Hero
4 047 Inlägg
11 augusti 2009
#18
Journeyman2 skrev:
_Nas_ skrev:
Förra sommaren? I ditt första inlägg ser jag nu att den är E85 trimmad. Vad jag har fått förklarat för mig är att trimmade motorer kräver ett tätare oljebytesintervall.

Ventil lyftarna/tryckarna trivs bäst när oljan är ren (det gör ju iofs hela motorn logiskt tänkt) men när oljan är smutsig blir dessa mer känsliga är andra delar i motorn.

Mitt råd: Byt olja och oljefilter.

Jo det har jag ochså läst om tätare oljebyten vid E:85 trim men tänkte 700 mil eller 800 är inge långt.

Men om jag nu byter ut oljan-snarast- kommer motorn  gå bättre då?Ja eller har jag väntat för länge redan =/?

Mvh /L

man går inte bara på mil när man byter olja, man går efter tid lr mil, det som inträffar först

Dog food lid. Backwards

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#19
DusanMandick skrev:
Journeyman2 skrev:
_Nas_ skrev:
Förra sommaren? I ditt första inlägg ser jag nu att den är E85 trimmad. Vad jag har fått förklarat för mig är att trimmade motorer kräver ett tätare oljebytesintervall.

Ventil lyftarna/tryckarna trivs bäst när oljan är ren (det gör ju iofs hela motorn logiskt tänkt) men när oljan är smutsig blir dessa mer känsliga är andra delar i motorn.

Mitt råd: Byt olja och oljefilter.

Jo det har jag ochså läst om tätare oljebyten vid E:85 trim men tänkte 700 mil eller 800 är inge långt.

Men om jag nu byter ut oljan-snarast- kommer motorn  gå bättre då?Ja eller har jag väntat för länge redan =/?

Mvh /L

man går inte bara på mil när man byter olja, man går efter tid lr mil, det som inträffar först

Du har rätt smile Men jo jag byter ut oljan men NGN chans att motorn blir bättre sedan då..
Ventilerna slutar rassla /motorn wink

Mvh /L

''Hugin-Hachiko''

223 Inlägg
11 augusti 2009
#20
Va ja vet så ska de de vara 5w 30 olja i saab rätta mig om jag har fel, troligen så är de oljan som är dålig drat åt sig för mycket fukt så när oljan är varm så blir den för tun. bytt olja å filter å se om felet åter står.

summitracing.com


Sök