Volvo 8V topplock:
1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.
2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.
BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or
SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.
Vill dock lägga till att jag ej skrivit det, Hade en anteckning på datan som jag hade sparat.
Mvh