2189
Sök

Vad ska man tänka på när man ska bygga ett eget insug ?

619 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#1
Vad ska man tänka på när man ska bygga ett eget insug ?
och hur svårt är det ?


4 506 Inlägg
11 augusti 2009
#2
Turbo eller Sug motor?
Kan vara en fördel att veta för dem som kan ge tipps smile
//Wallis

Kan du andas kan du dö.

619 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#3
Sugmotor big_smile till min pegga wink


152 Inlägg
11 augusti 2009
#4
Få rören så lika i längd och utformning som möjligt,arean c:a 10-20% större än insugsarean vid fullt lyft på ventilen ,och vettig storlek på plenum...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Green Street Elite
676 Inlägg
11 augusti 2009
#5
sorry ifall j ag lånar tråden, men går det o förklara så att även idioter förstår ^^ fattade ingenting utav de där :p


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 augusti 2009
#6
även bygga ett par schyssta trattar inuti plenumet

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 augusti 2009
#8
Nu lugnar vi ner oss igen...   Att bygga insug GÅR INTE att få tips om för alla seriösa spårar ur på sin egen linje, helkass med andra ord.

Grunden är iaf att alla cylindrar skall suga in lika mycket luft, du skall stämma av insuget så det fungerar på de varvtal du önskar använda motorn vid (exempelvis pipemax räknar man med här) Sen är det bara att bygga på bästa sätt.  jag köpte trattar från LG speed och aluminium från järnhandlaren och byggde mitt insug med efter ritning från egen huvud baserat på saker jag läst under lång tids forskande.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 augusti 2009
#9
The_Mechanic skrev:
även bygga ett par schyssta trattar inuti plenumet

Plenum? måste man ha det eller går det bra utan?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
12 augusti 2009
#10
Plenum på sugis behövs väl primärt om man skall ha gemensam LMM eller single-spjäll. Separatspjällat och MAP-sensor så är det bara att låta trattarna sörpla i sig.

Dock är det jobbigt om man skall trycksätta utan plenum......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

619 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#11
Tack för all info big_smile Nu ska jag börja skissa och mäta på detta tongue


Forummoderator
10 576 Inlägg
12 augusti 2009
#12
SnowPuppy skrev:
Tack för all info big_smile Nu ska jag börja skissa och mäta på detta tongue

Helt klart rätt sätt smile du måste ju mäta själv så huven går att stänga smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

619 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#13
Vart kan jag hitta pipemax eller nått annat program ?


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 augusti 2009
#14
SnowPuppy skrev:
Vart kan jag hitta pipemax eller nått annat program ?

google, första träffen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

SHRA Borås
54 Inlägg
1 september 2009
#15
_Wallis_ skrev:
Turbo eller Sug motor?
Kan vara en fördel att veta för dem som kan ge tipps smile
//Wallis

Spelar faktiskt ingen roll då även en överladdad motor suger i sig luften smile


21 Inlägg
1 september 2009
#16
nej det kan jag väl inte hålla med om att det inte spelar nån roll man bygger dom ganska olika...


Avstängd
424 Inlägg
1 september 2009
#17
MTPerformance skrev:
nej det kan jag väl inte hålla med om att det inte spelar nån roll man bygger dom ganska olika...

Här har du en till som inte håller med..

team Svineri. Volvos under construction.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 september 2009
#18
r3c skrev:
_Wallis_ skrev:
Turbo eller Sug motor?
Kan vara en fördel att veta för dem som kan ge tipps smile
//Wallis

Spelar faktiskt ingen roll då även en överladdad motor suger i sig luften smile

det har visst en betydelse med tanke på om man använder plenum eller inte och hur plenumet utformas osv...   en sugmotor kan mycket väl ha ett tunnt lätt kolfiberplenum medans en turbomotor som laddar 3bar behöver en annan konstruktion som klarar av övertrycket.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
2 september 2009
#19
r3c skrev:
_Wallis_ skrev:
Turbo eller Sug motor?
Kan vara en fördel att veta för dem som kan ge tipps smile
//Wallis

Spelar faktiskt ingen roll då även en överladdad motor suger i sig luften smile

Vad jag vet så suger inte någon motor i sig luften, en "sug"-motor får luften i sig av det atmosfäriska trycket och en överladdad får hjälp av en kompressor av något slag.

Så, JA det spelar roll om det är överladdat eller N/A

Till TS, lyssna på Torpis & Sharky

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

115 Inlägg
2 september 2009
#20
När kolven går nedåt så skapas väl ett undertryck som "suger" i sig bensin/luft blandningen



Sök