11 augusti 2009
Trådstartare
Detta gäller en 200sx s13 (CA18DET).
Följande spec:
-Steg 2 chip
-Z32 LMM
-780cc spridare
-Apexi AFC -Neo
-Garrett GT2871R Turbo
1#
Jag har ställt in min Apexi AFC på "HOT WIRE" IN: 2 och OUT: 7 (2:an för Z32 LMM, 7 för CA18DET). Har dubbel kollat inkopplingen och allt stämmer (får värden på alla sensorerna).
När jag startar bilen så går den rätt lätt på tomgång (c:a 750rpm), har försökt höjda de men den svarar inte.
FÖRSLAG?
2#
Jag har mappat upp bilen stilla stående upp till c:a 3500rpm (apexin svarar) och den ger c:a 14,5-14,7 i AFR.
Dock när jag släpper gasen (spjället stängt) så går den ej ner på tomgång utan den fetar på som tusan (9,8-10,2 i AFR). Sen dör motorn! händer varje gång.
Har dubbelkollat så regulatorn i spjället funkar och ger utslag när gasspjället är stängt!
FÖRSLAG?
Tillägg:
Överlag så går den väldigt "rikt" när jag håller på att gasar upp den (går inte riktigt rent)....
Mappen i Apexin ligger ungefär så här på Low throutle. Har ställt in 30% och 80% på low respektive High (låta Apexin göra egna uträkningar där emellan).
500rpm 1500rpm 2000rpm 2500rpm 3000rpm 3500rpm
-16 -17 -26 -35 -37 -39
Även testat detta!
Ändrar till IN:2 och OUT:5
Bilen startar inte med min förra mapp (-16) på tomgång! Den går allt för snålt! Ändrar mappen till +30, bilen startar dock med en AFR på 19-20! Plusar upp den till +48. Bilen hoppar mellan 13,8 - 16.0 i AFR! Alltså helt omöjligt att få den att gå rent!
Motorn går bra med 7 i OUT! Dock med lite låg tomgång (går ej att ändra, svarar inte på tomgångs skruven). Tomgången visar 14,6-14,7 i AFR! Dock när jag gasar upp så fungerar allt upp till 4000RPM! När jag släpper gasen så fetar den på som F*N och sen dör motorn.
Även provat att hjälpa den ner på tomgång med hjälp av gasen!
Tack för snabbt svar och eventuellt hjälp i garaget!
//Mike
Senast redigerat av Mike_200sx (11 augusti 2009)
-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget