2674
Sök

Sätta på en 16v topp på en b230, passar den rakt på?

72 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare,

Precis som ovanlyder så har jag en motor från 940ft/fk, vet exakt inte vilken modell, men ska iaf sätta på en 16 v topp. Tänkte också sätta i et kolvarna i den, har hört att det ska vara bäst så.

Men passar toppen rakt på eller vad bör man gör`?

Tacksam för all hjälp smile
Ny på marknaden med motr bygge;)

HillBilly,- Bonden med fart.

255 Inlägg
12 augusti 2009
#2
Den ska väl passa rakt på vad jag vet,
Du måste ju byta kolvar iaf, om du tar dom från en orginal 16V motor eller svarvar av orginal väljer du ju själv, Sen så behöver du ha kamrem från passat diesel, vet inte vilken bara, sen spännare från golf 3 diesel.

//Marcus


10 287 Inlägg
12 augusti 2009
#3
Får man fråga varför du vill sätta dit en 16V topp.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

72 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#4
Sharky skrev:
Får man fråga varför du vill sätta dit en 16V topp.

/Göran

har hört att de ska vara bääst att bygga på, men  bara vad jag höört. Tar gärna emot bättre förslag också om du har:)

Tack

HillBilly,- Bonden med fart.

10 287 Inlägg
13 augusti 2009
#5
Berätta mera.

- Vad är du ute efter i effekt?
- Hur skall du använda bilen? (du inser väl att du inte kan besikta, legalt, efter denna modifiering)
- Vad har du för budget?
- Vilka verkstads och garageresurser har du?

Desto bättre du svarar på dessa frågor desto större chans är det att vi kan ge dig vettiga tips.
Notera att jag inte är ute efter att såga dig utan bara förstå rimlighetsgraden i vad du har förutsatt dig och kunna guida dig så vettigt som möjligt.

/Göran

HIDERA skrev:
har hört att de ska vara bääst att bygga på, men  bara vad jag höört. Tar gärna emot bättre förslag också om du har:)

Tack

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

72 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Berätta mera.

- Vad är du ute efter i effekt?
- Hur skall du använda bilen? (du inser väl att du inte kan besikta, legalt, efter denna modifiering)
- Vad har du för budget?
- Vilka verkstads och garageresurser har du?

Desto bättre du svarar på dessa frågor desto större chans är det att vi kan ge dig vettiga tips.
Notera att jag inte är ute efter att såga dig utan bara förstå rimlighetsgraden i vad du har förutsatt dig och kunna guida dig så vettigt som möjligt.

/Göran

HIDERA skrev:
har hört att de ska vara bääst att bygga på, men  bara vad jag höört. Tar gärna emot bättre förslag också om du har:)

Tack


Jag är ute efter 400++ till en början, har ganska bra garage resurser samt god budjet, eftersom vi är 2 st!
Samt bilen ska bara användas på strippen samt utställning,
Men stripp först, att den inte går ö besiktiga vet ja redan:)

Hoppas detta kan hjälpa oss båda wink TACK

HillBilly,- Bonden med fart.

10 287 Inlägg
13 augusti 2009
#7
OK.

Då är det vettigt att gå på en 16V topp.

Först en fråga: varför inte ta en komplett 16V motor så har du kamdrivningen klar från fabrik samt också den rätta högflödesoljepumpen för dom hydrauliska tryckarna. (Spelar i o f s mindre roll om du har tänkt köra med solida tryckare).

Jag kan inte förstå vart ET kolvar kommer ifrån.  För 400++ så är det lika bäst att bygga en rejäl bottendel med smidda kolvar och andra stakar på en gång. Om du håller dig till att varva under si så där 7500 rpm (vilket räcker för 500Hkr och lite till) så håller orginal gjutna veven utan problem.

Det blir i alla fall effektiva motorer om man bygger med lite omsorg. (nu tjatar jag igen jag vet) Om man tex tittar på min 16V 2.3L turbomotor så bromsade jag 443Hkr vid 1.2 bar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

72 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#8
Sharky skrev:
OK.

Då är det vettigt att gå på en 16V topp.

Först en fråga: varför inte ta en komplett 16V motor så har du kamdrivningen klar från fabrik samt också den rätta högflödesoljepumpen för dom hydrauliska tryckarna. (Spelar i o f s mindre roll om du har tänkt köra med solida tryckare).

Jag kan inte förstå vart ET kolvar kommer ifrån.  För 400++ så är det lika bäst att bygga en rejäl bottendel med smidda kolvar och andra stakar på en gång. Om du håller dig till att varva under si så där 7500 rpm (vilket räcker för 500Hkr och lite till) så håller orginal gjutna veven utan problem.

Det blir i alla fall effektiva motorer om man bygger med lite omsorg. (nu tjatar jag igen jag vet) Om man tex tittar på min 16V 2.3L turbomotor så bromsade jag 443Hkr vid 1.2 bar.

/Göran

Ok:) du verkar bra, kan man ringa dig och prata? Vore lättast:)

HillBilly,- Bonden med fart.

10 287 Inlägg
13 augusti 2009
#9
Du har pm

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

237 Inlägg
15 augusti 2009
#10
du köper bara större packning från spm den är på 3mm då kan du köra med fk smidda kolvar, han har med spännrullen o ståldrev o allt, har js beställt allt av han nu för att konvertera till 16v på min smile

Turbo knackare

10 287 Inlägg
15 augusti 2009
#11
Tjockare packning är lite inte optimalt och sabbar squish. Visst kan man bygga så men vill man ha en effektiv grundmotor så skall man undvika det.

Skall man bygga för 400+ så river man ändå bottendelen och då kan man lika gärna göra det rätt från början.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
29 augusti 2009
#12
Sharky skrev:
Berätta mera.

- Vad är du ute efter i effekt?
- Hur skall du använda bilen? (du inser väl att du inte kan besikta, legalt, efter denna modifiering)
- Vad har du för budget?
- Vilka verkstads och garageresurser har du?

Desto bättre du svarar på dessa frågor desto större chans är det att vi kan ge dig vettiga tips.
Notera att jag inte är ute efter att såga dig utan bara förstå rimlighetsgraden i vad du har förutsatt dig och kunna guida dig så vettigt som möjligt.

/Göran

HIDERA skrev:
har hört att de ska vara bääst att bygga på, men  bara vad jag höört. Tar gärna emot bättre förslag också om du har:)

Tack


Måste bara få hoppa in här lite göran, du verkar förstå ganska mycket om volvo motorer smile du kanske skulle kunna reda ut en grej för mig som jag inte riktigt har fatta än. Men måste man ha en styrbox till en motor som har mekaniskt insprut? (b230E) för har hört av flera att dom ska ha de? eller går det lika bra utan styrboxen? tänkte till mitt motor bygge smile

Allt går med en svets :P

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 augusti 2009
#13
200xs skrev:
Men måste man ha en styrbox till en motor som har mekaniskt insprut? (b230E) för har hört av flera att dom ska ha de? eller går det lika bra utan styrboxen? tänkte till mitt motor bygge smile

K-jet justerar man väl mekaniskt, men tändningen är väl elektriskt styrd så de kan nog vara det dom syftar på. smile

Inte helt säker på detta, så rätta gärna om ja har fel wink

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 574 Inlägg
31 augusti 2009
#14
Håller på mycke med både b23e och b230e, det insprutet är nästan helt fritt från elektronik, endast kallstart osv som är styrt av el.. Tändningen kan du göra som du vill, om du vill ha brytare, brytarlöst osv..

kör med b23e i 740n ja har och har då ställt på max med bränsle samt höjt bränsletrycket med en regulartor, funkar riktigt bra och kör de tillsammans med brytarlös tändning smile


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
31 augusti 2009
#15
VovlokaXxen skrev:
Håller på mycke med både b23e och b230e, det insprutet är nästan helt fritt från elektronik, endast kallstart osv som är styrt av el.. Tändningen kan du göra som du vill, om du vill ha brytare, brytarlöst osv..

kör med b23e i 740n ja har och har då ställt på max med bränsle samt höjt bränsletrycket med en regulartor, funkar riktigt bra och kör de tillsammans med brytarlös tändning smile

Vilket bränsletryck är det du ställer på max? Det är ju snrarare att man skall strypa på ett visst tryck för att den skall få mer soppa
Pillar man på fel tryck så blir det bara fel. Man skall använda sig av Audi 100:ans "mängdmätare" alt någon turbomodell för att få ut så mycket som möjligt. Och man skall ge fan i att pilla på CO skruven
Till det mekaniska behöver man ingen el alls om allt är inställt rätt.
Senast redigerat av Topper (31 augusti 2009)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Avstängd
101 Inlägg
25 september 2009
#16
Lyssna på Göran...bygg motor ordentligt... det lönar sig i längden.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/127126/770879_ayhxc3.jpg


Sök