2745
Sök

HJÄLP!!! 945 ftt -93 Problem med tomgången och vattenläckage

31 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Hej
Har en 945 ftt som är jävlig när den är kall och är knappt så den håller igång måste isåfall gasa jätteförsiktigt för att komma iväg. âr också seg på att starta i kallare väder.
Jag läste felkoden och det var tempgivaren som var fel stog det, och det jag undra på är om när
te x bil blir varm och jag gasar lite och tvär släpper gasen så dör bilen (har förstås inte i växel) Samma är det om man ligger på ca 3000 varv i 5:an och jag lägger i friläge så dör den direkt så jag måste hålla på att motorbromsa tills den varvar 1000-1200 rpm och då kan jag lägga i friläge för att den inte ska dö. Inte alltid det funkar heller men ibland så. Och min fråga är då om tempgivaren har något med tomgångsproplemet när motorn är varm? Bilen är så jämt kall eller varm spelar ingen roll.(den är lättstartad när den är varm) Har också ett lite avgas läckage före lambdan så kan vara ett spöke där med?

Toppen på bilen är ny och alla packningar runt insug, block och ventilkåpan är nya och detta är en proffesionell mekaniker som har gjort så litar på att det "systemet" funkar. Blocket har rullat 10000-15000 mil så den tror jag inte har lagt av om inte bilskrotarna säljer defekta motorer då.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har också vattenläckage på bilen, körde till jobbet häromdagen och såg att behållaren för kylvattnet var tomt eller ja jag såg vattnet jämt vid slangens början längst ner på behållaren men den läckte vatten.
Igår fann jag ut ett fel vid vattenpumpen den läckte vid det röda röret som går in i pumpen där. Så jag bytte den gummipackningen som sitter där. Och det hjälpte mot det stora läckaget.

Problemet är att idag när jag kom på jobbet så hade den sjunkit ca 1 cm ifrån det sträcket jag rita upp och undra då om det är vatten som sätter sig i gummiringarna och sånt. Så att det är normalt med lite förminskning med vatten efter ett byte av packningar?? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar :-)
Mvh: Kristoffer

31 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Fann problemet med tomgången det var dumpventil som spökade :-p så nu är det bara orginal wastegate på den.

Problemet med läckage är fixad det var bara att få det runt i systemet,...

152 Inlägg
17 augusti 2009
kirre_nhl skrev:
Fann problemet med tomgången det var dumpventil som spökade :-p så nu är det bara orginal wastegate på den.

förstår inte riktigt hur du menar, menar du att du inte hade wastegate på den förut och dumpventil istället? och nu har du wastegate men ingen dumpventil? haha tongue

54 Inlägg
17 augusti 2009
problemet med tomgång, startsvårigheter och att bilen dör för dig osv låter som om lmm är på väg att lägga av.
lambdan kan också strula till blandningen för dig.
ett läckand avgasrör är ALDRIG bra, speciellt inte FÖRE lambdan.

kolla upp alla läckor du har på avgasröret och prova att byta lmm.

är det inte det som är felet så har du ju uteslutit ett par saker i alla fall.

31 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
OK.. då ska jag kolla upp lambdan.. Turbon har ju lagt av också nu så fixar avgas läcket och lambdan samtidigt..  :-)

Mvh

31 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
s90turbo skrev:
kirre_nhl skrev:

förstår inte riktigt hur du menar, menar du att du inte hade wastegate på den förut och dumpventil istället? och nu har du wastegate men ingen dumpventil? haha tongue

Hehe.. Jo förut hade jag både wastegaten vid turbon och dumpen vid insuget, blev lite dåligt formulerat såg jag :-p haha

152 Inlägg
18 augusti 2009
kirre_nhl skrev:
s90turbo skrev:
kirre_nhl skrev:

Hehe.. Jo förut hade jag både wastegaten vid turbon och dumpen vid insuget, blev lite dåligt formulerat såg jag :-p haha

hehe jo ja förstod det, tyckte bara det lät kul wink

Sök