3366
Sök

Häst/ryttare v.s bil på en vanlig 70 väg.

Supraman
2 300 Inlägg
16 augusti 2009
ska man dra det hårt så ska man plocka upp eller städa upp vägen om t,ex hästen skiter eller att man som bonde kör mellan åkrarna och drar upp jord och dyl på vägen.
det finns en lagparagraf på detta om den inte har tagits bort sen jag gick på körskolan.

Så har man hästen på vägen och den skiter så ska man städa upp efter hästen iaf lägga ner det i diket.

Sen är inte en asfaltväg inte det bästa för en häst att va på med tanke på att alla bilister inte har vett att ta det lugnt när man närnar sig en häst på vägen.
Men sen är det inte alla hästar som lämpar sig att ridas på väg för att dom blir svåra när en bil närmar sig.
Vart med många ggr när man närmat sig en häst med ryttare där ryttaren har så dålig kontroll på hästen att det blev rent ut av farligt för ryttaren.
Och då står man nästan still med bilen.

Vid ett tillfälle fick jag säga till att dom skulle ta in hästarna på ett inhägnat gärde för att få dom av vägen då dom själva inte visste hur dom skulle göra.

Inte alltid hästarnas fel utan det mesta är ryttaren och träningens som ryttaren ger hästen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

203 Inlägg
16 augusti 2009
JimpeBoy skrev:
Det jag tycker är värst är ju att hästarna/ryttarna har inget ansvar när det är en bil inblandad. Tex om du har parkerat din bil på en P-ficka och springer i skogen och pinkar sen när du kommer tillbaka så står en häst med ryttare där och hon/han säger att hästen blev rädd för en annan bil och sparkade in din framskärm, så behöver ryttaren inte ersätta det. Det är helt enkelt ditt fel!

Du skojar ?

Det är ju för fan helt sjukt. För att dra ner ämnet i sandlåde-nivå: Jag hade gjort hamburgare av hästen.

För att vara allvarlig, jag hade skrivit till kommunen och sedan statsrådet för att få en lagändring.

Hur funkar det om en människa blir skrämd och råkar ramla och repa upp någons parkerade bil?

203 Inlägg
16 augusti 2009
Brandis skrev:
håll andan i 30 sekunder, håll ut på vägen i 30 sekunder... sådär, erat problem värkar ju vara rätt lätt löst? så jävla komiskt att ni klagar på hästar och stall och skit, bor ni på landet får ni fan ta skiten... jag hatar Svenssons och jävla labradorer, men jag har ändå valt att leva med dom frivilligt och får därför ta konsekvenserna av mitt val.

brukar det inte vara norm att man städar upp efter hästen? det gör dom iallafall här där dom rider, inte svårt att ha med sig en fältspade från ÖB med och skotta undan skiten när man rider tillbaks..

Och du var ju verkligen sympatisk.
Antar du bor i en storstad? Gnäller du aldrig på något där? Ifall du gör det, håll käften.
Så tolkade jag ditt intelligenta svar, eller så har du helt enkelt aldrig upplevt en häst som skenat pga bil. Och det är det folk är irriterade på.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
SatansWrath skrev:
Typiskt svenskt o gnälla över något sånt här piss, hoppas hästen skiter på din bil

Moget .. lol

Mvh S.Österdahl

Diktator
968 Inlägg
16 augusti 2009
Strongman skrev:
Brandis skrev:
håll andan i 30 sekunder, håll ut på vägen i 30 sekunder... sådär, erat problem värkar ju vara rätt lätt löst? så jävla komiskt att ni klagar på hästar och stall och skit, bor ni på landet får ni fan ta skiten... jag hatar Svenssons och jävla labradorer, men jag har ändå valt att leva med dom frivilligt och får därför ta konsekvenserna av mitt val.

brukar det inte vara norm att man städar upp efter hästen? det gör dom iallafall här där dom rider, inte svårt att ha med sig en fältspade från ÖB med och skotta undan skiten när man rider tillbaks..

Och du var ju verkligen sympatisk.
Antar du bor i en storstad? Gnäller du aldrig på något där? Ifall du gör det, håll käften.
Så tolkade jag ditt intelligenta svar, eller så har du helt enkelt aldrig upplevt en häst som skenat pga bil. Och det är det folk är irriterade på.

det är ju bara för dig att plocka den skenande hästen med din 740 så är problemet löst! big_smile

fast jag förstår inte vad mina åsikter om storstaden har med detta ämne att göra, så varför ska jag hålla käft när du inte ens tar upp något om själva ämnet själv?

529 Inlägg
16 augusti 2009
Strongman skrev:
JimpeBoy skrev:
Det jag tycker är värst är ju att hästarna/ryttarna har inget ansvar när det är en bil inblandad. Tex om du har parkerat din bil på en P-ficka och springer i skogen och pinkar sen när du kommer tillbaka så står en häst med ryttare där och hon/han säger att hästen blev rädd för en annan bil och sparkade in din framskärm, så behöver ryttaren inte ersätta det. Det är helt enkelt ditt fel!

Du skojar ?

Det är ju för fan helt sjukt. För att dra ner ämnet i sandlåde-nivå: Jag hade gjort hamburgare av hästen.

För att vara allvarlig, jag hade skrivit till kommunen och sedan statsrådet för att få en lagändring.

Hur funkar det om en människa blir skrämd och råkar ramla och repa upp någons parkerade bil?

Läs lite längre ner i den här länken: http://www.agria.se/agria/index.nsf/Lin … sf/id/1948
Senast redigerat av JimpeBoy (16 augusti 2009)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

29 Inlägg
16 augusti 2009
Bilisten stort ansvar
Bilister har av hävd ett stort ansvar för sina handlingar i trafiken medan "oaktsamhetströskeln" för en ryttare är högre. Denne anses, troligen, oaktsam först vid allvarligare avsteg från sina åligganden i trafiken.

Kan ni inte tåla att hästar är ute på vägen ska ni inte ha körkort, det är väl ett fritt land lr?
alla som cyklar? Mopeder? lätt att köra omkull dock är de inte flyktbenägna...

Ni kommer endå inte bli av med hästar i trafiken

Växupp!!

122 Inlägg
16 augusti 2009
+ att hästar ska man ha respekt  för...fy satan om dom blir rädd, dom är ju helt bananas då lol sparkar bilfanskapet av vägen

JAK ER SNEL HEST

Inga problem!

1 570 Inlägg
16 augusti 2009
SatansWrath skrev:
hoppas hästen skiter på din bil

lol

122 Inlägg
16 augusti 2009
SatansWrath skrev:
Typiskt svenskt o gnälla över något sånt här piss, hoppas hästen skiter på din bil

ahaha! jag döööööööör! lol

Inga problem!

GREASEMONKEY
822 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Porscheracing skrev:
770_EVOLVE skrev:
Jag anser att dom inte har på vägen att göra då dom inte betalar någon vägskatt för att framföras där, plus att dom skräpar ner på vägen (nedskräpning), och man kan inte tillämpa så kallad ECO driving om det är häst på vägen eftersom man måste hålla hastigheter ända ner till 30 på en 70 väg och sen accelerera upp till 70 igen, detta är helt fel enligt min mening .. varför måste man ta upp efter sin hund men inte sin häst ..

Är det verkligen så att en bilist har lagen mot sig vid en eventuell olycka där en häst blir skrämd ? eller liknande ??

I såfall krävs det nog lite lagändringar.

Bara pratar av mig lite.

Haft lite tråkigt eller, och varit tvungen att dra igång en diskussion?
Det är ett fritt land, hört talas om att ta hänsyn till "medtrafikanter" det är väl inte så att du kör förbi ryttare varje kilometer?
Så vad är problemet...
Och som redan skrivits, hur många hundägare plockar egentligen upp efter sig? och det är nog värre i min mening, för det ser du inte, du är bra blind om du missar skit efter en häst...

Fritt land säger du, då borde jag ju ha rätten att använda mig av yttrandefrihetslagen .. ? eller ? alla har rätt tills sin egen mening och uppfattning, och jag pratar av mig i tråden, tydligen ett ämne som stör folk, men det är ett problem ! och lagarna borde ändras till en lite mer bättre jämnlikhet mellan bilist och ryttare då båda parter ska utgå med full ansvarskänsla i trafiken då båda parter framför ett "fordon" i trafik, många ryttare ger sig ut med osäkra hästar och har därmed ingen ansvarskänsla !
Polisens hästar genomgår hård träning för att bli trafiktåliga, hur många tränar sina hästar på det viset??

Mvh S.Österdahl

1 339 Inlägg
16 augusti 2009
Verkar som att ryttarna tror dom är kungen över vägen och att dom vet bättre än alla andra vilket framgår rätt tydligt

Ansvarskänslan = obefintlig hos vissa ryttare

Därmed e inte sagt att bilister inte alltid är dom mest pålitliga men det är inte det detta handlar om.

Dom har fan inget på vägen att göra om dom inte framför någon form utav fordon som har samma ansvar som alla andra. Så e de bara.
Senast redigerat av Volvo740an (16 augusti 2009)

blacken
16 augusti 2009
Mopeder? lätt att köra omkull dock är de inte flyktbenägna...

Inte? big_smile. Du har tydligen aldrig kört en fes och fått länsman efter dig.
Men det är lite fel i lagen, för om min jycke biter någon eller på annat sätt sabbar/pajjar/demolerar något för en annan persons ägodelar. Så är jag skadeståndsskyldig, rättvisa inför lagen och alla har lika skyldigheter,,,my ass!. Men det förståss, att ha en häst kostar flis, massor av flis och dom som har så mycket av den varan så att dom kan gödsla med det (via hästmagen) är rikt folk och dom har inte samma hårda rättvisa som hederligt folk. Så det är välan inte så¨förvånansvärt att häst ägare har "specialregler" för dom..
Senast redigerat av blacken (17 augusti 2009)

502 Inlägg
17 augusti 2009
Egentligen gott folk, Hur många hästar ser ni i storstan och inne i centrum? Där finns i princip bara polishästar och det är ju länsmans "fordon, skydd och vapen" så dom lär ni aldrig få bort.

Och ja, Det finns hästar på vanliga landsvägar utanför storstaden. Men dom jag har träffat på har visat sin hänsyn genom att rida intill kanten, tackar för att man har saktat ner är man kör om osv.
Och om dom bajsar på gatan, vad gör det egentligen. Det är 90% gräs och desamma som om du tömmer ut nån vecka gammalt komposterat gräs på vägen. Det luktar ju inte ens skit.

Och alla ni statsbor som tror att hästfolket rider på vägen för att bara bajsaner den och sabba för er har ju tokfel!. Ingen hästägare rider frivilligt eller med särskilt stor glädje på en trafikerad väg, Utan endast påväg till / från skogen och stallet.

Och vi kan ju vända på biffen angående hästarnas "nerskräpning"  så hur många bilar kör inte runt och läcker olja som bara hejsan som också förstör vägen. Oljan regnar inte bara bort som hästskiten gör efter ngn vecka. Utan den följer med regnet ner i vattendrag och förstör naturen mer där.

Så alla ni matcho människor som inte kan bromsa från era 90 på 70vägen när det kommer hästar, barn som cyklar, kärringar med rullator osv, tycker jag faktiskt är lika ovälkommna på vägen som hästar osv som man kan tvingas bromsa för. För ni är minst lika stor trafikfara.

Och har ni alla glömt vad lite vanligt sunt förnuft och respekt kan göra?

Mvh Daniel

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 augusti 2009
JonR skrev:
En massa text

Vettigaste inlägget på länge.

Jonas

715 Inlägg
17 augusti 2009
Jag har sett en del lösningar, skitbra tycker jag. Har ni en lösning fö när dem skiter på cykelvägen också? lite svårt och skyffla ut det i skogen? ha en ica-påse med sig?

Diktator
968 Inlägg
17 augusti 2009
mulleina skrev:
Jag har sett en del lösningar, skitbra tycker jag. Har ni en lösning fö när dem skiter på cykelvägen också? lite svårt och skyffla ut det i skogen? ha en ica-påse med sig?

samla ihop till en lagom hög, våt upp det så det blir geggigt sedan kasta på dom när dom kommer igen.. det är ju så man ungefär gör när man ska avvänja katter som kissar där dom inte ska, även hundar... fast man kör ner nosen i kisset

GREASEMONKEY
822 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
klarrre skrev:
Och ja, Det finns hästar på vanliga landsvägar utanför storstaden. Men dom jag har träffat på har visat sin hänsyn genom att rida intill kanten, tackar för att man har saktat ner är man kör om osv.
Och om dom bajsar på gatan, vad gör det egentligen. Det är 90% gräs och desamma som om du tömmer ut nån vecka gammalt komposterat gräs på vägen. Det luktar ju inte ens skit.

Vilken fantasivärld lever du i ?? och har du något luktsinne alls ?

Mvh S.Österdahl

1 Inlägg
17 augusti 2009
Tänkte bara berätta hur jag har det med mitt "hästeri".
Om man ska komma till några vettiga ridvägar, så måste man rida på en asfalterad väg där hastighetsgränsen ligger på 70km/h. Den vägen behöver man rida på ca 1km och där är det faktiskt en hel del folk som kör bra mycket snabbare än vad lagen tillåter.

De som saktar ner vinkar jag "tack" åt och ler, för att visa tacksamhet eftersom jag vet att jag sitter på ett opålitligt flyktdjur.
Det finns ju de som säger att hästar inte har något på vägarna att göra om de inte är trafiksäkra.
Hur ska man göra hästen trafiksäker om man inte är ute i lite trafik nån gång då och då?
Jag har försökt träna min häst genom att prassla med plastpåsar, plaska hårt i vattenpölar och göra konstiga ljud när jag sitter på hans rygg. Han har blivit bra mycket lugnare, men eftersom han fortfarande är ung (4år) så har han inte den rutinen i trafiken än som många bilister verkar kräva. Därför är jag helt sjukt tacksam gentemot de bilister som faktiskt visar hänsyn!

Ang. bajseriandet så försöker jag styra rumpan på hästen mot diket om jag märker att han ska börja klämma och om jag är ute och går med honom, så sparkar jag ner bajset i diket.
Svårare än så är det inte!
Ang. bajs på cykelvägar, så ska ryttare inte ens vistas på cykelvägar med sina hästar eftersom de räknas som fordon. Får be om ursäkt för de ryttare som inte visar hänsyn och som är sura, men det finns faktiskt rötägg hos de som sitter på fler hästkrafter också!
Nej, mer hänsyn för sina medtrafikanter!

Tack för mig!

GREASEMONKEY
822 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Pretty skrev:
Tänkte bara berätta hur jag har det med mitt "hästeri".
Om man ska komma till några vettiga ridvägar, så måste man rida på en asfalterad väg där hastighetsgränsen ligger på 70km/h. Den vägen behöver man rida på ca 1km och där är det faktiskt en hel del folk som kör bra mycket snabbare än vad lagen tillåter.

De som saktar ner vinkar jag "tack" åt och ler, för att visa tacksamhet eftersom jag vet att jag sitter på ett opålitligt flyktdjur.
Det finns ju de som säger att hästar inte har något på vägarna att göra om de inte är trafiksäkra.
Hur ska man göra hästen trafiksäker om man inte är ute i lite trafik nån gång då och då?
Jag har försökt träna min häst genom att prassla med plastpåsar, plaska hårt i vattenpölar och göra konstiga ljud när jag sitter på hans rygg. Han har blivit bra mycket lugnare, men eftersom han fortfarande är ung (4år) så har han inte den rutinen i trafiken än som många bilister verkar kräva. Därför är jag helt sjukt tacksam gentemot de bilister som faktiskt visar hänsyn!

Ang. bajseriandet så försöker jag styra rumpan på hästen mot diket om jag märker att han ska börja klämma och om jag är ute och går med honom, så sparkar jag ner bajset i diket.
Svårare än så är det inte!
Ang. bajs på cykelvägar, så ska ryttare inte ens vistas på cykelvägar med sina hästar eftersom de räknas som fordon. Får be om ursäkt för de ryttare som inte visar hänsyn och som är sura, men det finns faktiskt rötägg hos de som sitter på fler hästkrafter också!
Nej, mer hänsyn för sina medtrafikanter!

Tack för mig!

Du verkar ju vara en av dom vettiga ialf smile tummen upp !

Mvh S.Österdahl

Sök