Pretty skrev:
Tänkte bara berätta hur jag har det med mitt "hästeri".
Om man ska komma till några vettiga ridvägar, så måste man rida på en asfalterad väg där hastighetsgränsen ligger på 70km/h. Den vägen behöver man rida på ca 1km och där är det faktiskt en hel del folk som kör bra mycket snabbare än vad lagen tillåter.
De som saktar ner vinkar jag "tack" åt och ler, för att visa tacksamhet eftersom jag vet att jag sitter på ett opålitligt flyktdjur.
Det finns ju de som säger att hästar inte har något på vägarna att göra om de inte är trafiksäkra.
Hur ska man göra hästen trafiksäker om man inte är ute i lite trafik nån gång då och då?
Jag har försökt träna min häst genom att prassla med plastpåsar, plaska hårt i vattenpölar och göra konstiga ljud när jag sitter på hans rygg. Han har blivit bra mycket lugnare, men eftersom han fortfarande är ung (4år) så har han inte den rutinen i trafiken än som många bilister verkar kräva. Därför är jag helt sjukt tacksam gentemot de bilister som faktiskt visar hänsyn!
Ang. bajseriandet så försöker jag styra rumpan på hästen mot diket om jag märker att han ska börja klämma och om jag är ute och går med honom, så sparkar jag ner bajset i diket.
Svårare än så är det inte!
Ang. bajs på cykelvägar, så ska ryttare inte ens vistas på cykelvägar med sina hästar eftersom de räknas som fordon. Får be om ursäkt för de ryttare som inte visar hänsyn och som är sura, men det finns faktiskt rötägg hos de som sitter på fler hästkrafter också!
Nej, mer hänsyn för sina medtrafikanter!
Tack för mig!