2631
Sök

vart sitter bränsle relät på saab 900 årsmodel 95

29 Inlägg
28 april 2006
Trådstartare
som sagt var..blien strejka nyss och den får inge soppa så tänkte kolla reläet.. men vart sitter det? sen vore det bra om ni kan komma med fler tips... bilen hade gått ca 20 min innan stannat och handlat sen skulle man in på nästa butik, när jag kom ut så startar den inge mer.
tacksam för tips

106 Inlägg
28 april 2006
Fråga 900power här på garaget han kan allt och då menar jag ALLT om saab.

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!

Avstängd
1 106 Inlägg
28 april 2006
Jag jobbar inte på Saab men jag kan bilmek för Saab. Reläet för bränslet sitter under instrumentpanelen vid ratten. Kan va reläet för bränslepumpen som är dålig. Luktade det konstigt i din bil innan det hände? Byt ut reläet o kolla sedan om bilen startar. Om inte så är det nog bränslepumpen som är dålig. Kan även va tändkasseten, tändstiften eller startmotorn som är dålig.
Senast redigerat av Saabare (28 april 2006)

Livet startar vid 220 km/h

29 Inlägg
28 april 2006
Trådstartare
har kommit fram till att det måste vara relät eller pumpen för stiften vad fin.. luktade inge surt och det är bra snurr på startmotorn. den hoppar till lite lite när man ska starta. men hur kommer man lättast åt relät under panelen?
tack för alla svaren har dock inte hunnit meka nått än.. en polare kom ner och tryckte i billjud

Avstängd
1 106 Inlägg
29 april 2006
Torrben skrev:
har kommit fram till att det måste vara relät eller pumpen för stiften vad fin.. luktade inge surt och det är bra snurr på startmotorn. den hoppar till lite lite när man ska starta. men hur kommer man lättast åt relät under panelen?
tack för alla svaren har dock inte hunnit meka nått än.. en polare kom ner och tryckte i billjud

Det är väldigt svårt. Nya 900 var nog en bil som man sällan kunde göra nåt svälv om man inte hade en verkstadshandbok. Du måste leta under panelen vid ratten.

29 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
har nu skruvat ner den så att jag har hittat en vit box med flera relä. Är det rätt ställe. det satt under ratten. nån head unit satt där också. men det finns inget beskrivet vilket relä som styr vilket? om det är nån som har bild på det eller vet vore det tacksamt...

Avstängd
1 106 Inlägg
29 april 2006
Torrben skrev:
har nu skruvat ner den så att jag har hittat en vit box med flera relä. Är det rätt ställe. det satt under ratten. nån head unit satt där också. men det finns inget beskrivet vilket relä som styr vilket? om det är nån som har bild på det eller vet vore det tacksamt...

Det är rätt ställe. Placering I ska du kolla.

29 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
reläet var helt och de andra också... så nu har vi mätt på kablen som går under baksätet finns en glugg att öppna.-.. hade ca 10 volt där... kan vara att batteriet börjar bli trött. så är det pumpen som har tröttnat... för stiften är inte ett duggg sura. har ju försökt starta den ett antal gånger,,, gnista är de.

Avstängd
1 106 Inlägg
29 april 2006
Torrben skrev:
reläet var helt och de andra också... så nu har vi mätt på kablen som går under baksätet finns en glugg att öppna.-.. hade ca 10 volt där... kan vara att batteriet börjar bli trött. så är det pumpen som har tröttnat... för stiften är inte ett duggg sura. har ju försökt starta den ett antal gånger,,, gnista är de.

Du bör nog byta ut pumpen til bränslet då.

29 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
jepp har ny pump.. nu ska man bara kapa upp under sätet  så man kommer åt att byta den. var in på saab och de sa att det var det lättaste.

Avstängd
1 106 Inlägg
29 april 2006
Det är troligtvis så till alla 9-3 av gamla modellen. Hoppas jag var till stor hjälp. Jag hade oxå gjort så på min 9-3:a som jag har nu.

29 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
jepp du har varit till stor hjälp.. du ska ha ett stort tack.. tyvärr så gick en utan nipplarna som går ner till pumpen sönder så man får vänta till tisdag med att köpa en sån.. dock så var det pumpen som var kass,, nu kommer det till och med bensin ur pumpen.. men inte var det så lätt att få dit pumpen allt. ville inte rammla på plats utan sig själv.
men tack för alla tips och hjälp man fått speciellt dig saabare.

Avstängd
1 106 Inlägg
29 april 2006
Inga problem. Då jag har en 9-3 av 2002 årsmodell så är det nästan samma grejer som i 900.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök