2810
Sök

Köpråd: GE motorsport - Väghållningsprylar

5 852 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#1
Vad har ni för erfarenhet av deras fjädersatser?!

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 augusti 2009
#2
Kör med deras chassisats i E30n, ligger som en gocart på vägen, kanonnöjd än så länge iallafall.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 augusti 2009
#3
Intressant. Jag har funderingar på att beställa därifrån jag med. 40mm sänkningssats med fjädrar och dämpare.

Ursäkta om jag lånar tråden lite men vilket av de två satserna till min bil ska jag beställa?
Den dyrare (4900kr) med GE gasdämpare eller det billigare alternativet (3900kr) med Lip GasTec stötdämpare?

Bägge satserna sänker 40mm.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

30 Inlägg
17 augusti 2009
#4
Har också funderat på att beställa någon av dessa satser,hade varit väldigt intressant med lite info om dessa satser smile



Mvh //

Fri fart för ett fritt folk!
14 107 Inlägg
17 augusti 2009
#5
har haft det på 2bilar jag ägt och dom har varit perfekta för dom pengarna

min mk2 golf hade sånna förut 60/60 sats låg ruskigt bra på vägen tillskillnad mot nu med coilovers

855:an jag hade förut hade jag deras dyrare 60/40 sats med gula dämparna och det blev riktigt bra där med

dom blir aningen mjuka vilket är väldigt posetivt för väghållningen
eftersom hjulen alltid hålls ner i vägen tillskillnad mot annat smäck som säljs

Kör fort så hinner inget hända...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 augusti 2009
#6
Jag har faktiskt oxå funderat över GE Motorsport.
Dom var så billig gentemot andra så man började ju undra.

Och det är ju skönt att dom tänkt till lite. Och inte bara gjort stenhårda fjädrar så att dom är på konstant samma längd. Vilket är bra, precis som du själv säger försämrar det vägegenskaperna. neutral

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 498 Inlägg
17 augusti 2009
#7
Jag hade 45-35 på min 9-5a och den var snarare 45/50 samt att den  var som en båt att köra kanske var det för att trådtjockleken var tunnare på vohgtland fjädrarna så dom åkte på tippen,

Dvs riktigt usla.


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
17 augusti 2009
#8
har  deras fjädrar på min  bil  de lägsta dom hadde då jag beställde  55/40  och  dom är väll  bra  men skulle helre köpa helasatsen   då  org dämparna nästan tappat sin verkan  så bilen bara gungar när man kör i större  gupp..  te_wik vet hur  min bil går .

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2009
#9
christofer_k skrev:
har  deras fjädrar på min  bil  de lägsta dom hadde då jag beställde  55/40  och  dom är väll  bra  men skulle helre köpa helasatsen   då  org dämparna nästan tappat sin verkan  så bilen bara gungar när man kör i större  gupp..  te_wik vet hur  min bil går .

Hehe ja man blir ju sjösjuk i din bil ^^


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Montör
664 Inlägg
18 augusti 2009
#10
Jag köpte en halv väghållningssats från GE, som jag nu har fram på min VW Scirocco Mk1.. 60mm sänkning. Har inte kört med grejerna särskilt mycket än, men dem känns nästan lite väl hårda. Kan hända att genomslagsgummina behöver modifieras eller så, skall titta vidare på det.

Har även deras kit på min Volvo 745 GLT. Funkar skitbra. Lagom hårt.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

SKÅNING
1 215 Inlägg
18 augusti 2009
#11
beställde helt sänk kit me dämpare och fjädrar till 240in innan idag så hoppas att de är bra

Polaren rekomonderade dem så dt är nog inte dåliga grejer då han bara köper bra grejer eller lämnar tillbaka om det ej är bra

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
18 augusti 2009
#12
berthelsen skrev:
Jag köpte en halv väghållningssats från GE, som jag nu har fram på min VW Scirocco Mk1.. 60mm sänkning. Har inte kört med grejerna särskilt mycket än, men dem känns nästan lite väl hårda. Kan hända att genomslagsgummina behöver modifieras eller så, skall titta vidare på det.

Har även deras kit på min Volvo 745 GLT. Funkar skitbra. Lagom hårt.

du behöver nug bara köra in dom  de kmr mjukna  efter ett tag  de gjorde de på min iaf:)

huh?
10 427 Inlägg
18 augusti 2009
#13
Kan även tilläggas att man kan få stötdämpare från tyska Sachs eller amerikanska KYB istället om man köper en sån sats som "normalt" har spanska Lip Mesa Gastec-stötdämpare.


Trafikledare
563 Inlägg
18 augusti 2009
#14
Kanonbra grejor..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

2 924 Inlägg
18 augusti 2009
#15
Jag har medvetet undviket deras sänkfjädrar då jag hört på olika håll att de inte håller måttet, för klena...iaf när det gäller till lite tyngre bilar...

MEN på min Passat har jag deras svarta Lip Gastec stötdämpare tillsammans med kvalitéts sänkfjädrar från annat ställe. De stötisarna skulle vara hårdare än orginal enligt GE men jag märker ingen större skillnad mot orginal men de är helt ok om man nöjer sig med det och de verkar jobba bra ihop med 35mm sänkfjädrar.

På min S2 så har jag deras gula G&M stötdämpare tillsammans med erkänt bra H&R 60mm sänkfjädrar och det tycker jag fungerar bättre, nu har bilen nya poly-bussningar överallt också så stötisarna får jobba som de ska men liten svaghet kan vara att fram skulle inte skada med lite hårdare men så har jag lite för breda fälgar oxå, men när jag valsat skärmkanterna så ska nog inte det heller vara ett bekymmer längre smile

Min rekommendation är de gula G&M stötisarna före de svarta Lip Gastec helt klart!
...alltså mellanskillnaden är klart värd att lägga om man sänkt bilen!

~ Life is short, have FUN! ~

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 augusti 2009
#16
hmm. Vi verkar ha kunnat konstatera en sak iaf. Och det är att vissa tkr dom är för mjuka. Men är det en dålig sak? Ni har inte sagt nånnting om hur bilen är att svänga skarpt med osv. Bara att det kan bli mjukt ibland. Ni vet, det får ju ogärna vara för hårt oxå. Då kommer ju bilen bara bli stötig och svårmanuvrerad hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 augusti 2009
#17
marcus-strangnas skrev:
Kör med deras grejer bak på min corre. Jag tycker personligen att det är dom sämsta grejer jag någonsin haft. Är alldeles för mjuka så har man en person bak som väger mer än 25 kg slår däcken i skärmkanterna. Köp riktiga coilovers istället. Väntar på renovering av mina sen kastas dom där.
Men det är min åsikt

Att hjulen tar i skärmkanterna är ju omöjligt kittets fel, utan du har fel ET på fälgarna eller för breda däck.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 924 Inlägg
18 augusti 2009
#18
LeafBox skrev:
hmm. Vi verkar ha kunnat konstatera en sak iaf. Och det är att vissa tkr dom är för mjuka. Men är det en dålig sak? Ni har inte sagt nånnting om hur bilen är att svänga skarpt med osv. Bara att det kan bli mjukt ibland. Ni vet, det får ju ogärna vara för hårt oxå. Då kommer ju bilen bara bli stötig och svårmanuvrerad hmm

Jo för hårt är inte bra men de får inte heller vara för mjukt vid fel situation... men vill man köra bankörning hårt så finns det inga genvägar, då är det bra Coilovers som gäller eller dyrare fjädrar/stötdämpare av erkända kvalitétsmärken... som kanske väghållningskit (med stötisar och fjädrar) från GE inte tillhör ännu men till nästan all annan körning räcker dom fullt tillräckligt!

Obs mitt tidigare inlägg där jag uppgav att det är sänkfjädrarna från GE som är den svaga länken (för mjuka till tyngre bilar) i deras kit... men väljer man fjädrar av kända kvalitétsmärken tillsammans med G&M stötisar från GE så har man en bil som tåls att köra hårt med!
...men det är inte dumt att även komplettera med polybussningar för roligt racing-nöje... roll

~ Life is short, have FUN! ~

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 augusti 2009
#19
peegee skrev:
Jag har medvetet undviket deras sänkfjädrar då jag hört på olika håll att de inte håller måttet, för klena...iaf när det gäller till lite tyngre bilar...

MEN på min Passat har jag deras svarta Lip Gastec stötdämpare tillsammans med kvalitéts sänkfjädrar från annat ställe. De stötisarna skulle vara hårdare än orginal enligt GE men jag märker ingen större skillnad mot orginal men de är helt ok om man nöjer sig med det och de verkar jobba bra ihop med 35mm sänkfjädrar.

På min S2 så har jag deras gula G&M stötdämpare tillsammans med erkänt bra H&R 60mm sänkfjädrar och det tycker jag fungerar bättre, nu har bilen nya poly-bussningar överallt också så stötisarna får jobba som de ska men liten svaghet kan vara att fram skulle inte skada med lite hårdare men så har jag lite för breda fälgar oxå, men när jag valsat skärmkanterna så ska nog inte det heller vara ett bekymmer längre smile

Min rekommendation är de gula G&M stötisarna före de svarta Lip Gastec helt klart!
...alltså mellanskillnaden är klart värd att lägga om man sänkt bilen!

Det tackar jag för. Har alltid kört efter mottot att dyrare saker är bättre, verkar vara så i detta fallet oxå. Inte för att GM satsen är dyr jämfört med erkända kvalitets saker men de är ju 250kr dyrare per styck än Lip Gastec.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (18 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 augusti 2009
#20
Jag tänker nog börja köra med bara H&R 40mm sänkning på orginaldämpare (dom fram är nya, körd typ 300mil. Och bak är bra) För att sedan byta dämpare till GM när jag har råd smile
Tänk om man hade pengar! tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök