3583
Sök

Volvo säljs - Till Kina (Geely)

1 339 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#1
http://www.aftonbladet.se/bil/article5649690.ab



"– Alla kinesiska tillverkare har dåligt rykte hos underleverantörerna, för att de stjäl och kopierar patent och för att de dumpar underleverantörer hänsynslöst. Geely hör till de allra värsta, säger en representant för facket."


Tror inte ni chansen att fabrikerna skulle ligga kvar i Sverige har kommit att försämras nu?

Vet inte hur det är med underleverantörerna i Sverige men finns det här vilket jag tror så lär det inte bli så kul för dom.

Jag tror för det första att skulle Volvo bli kinesiskt skulle Volvo inte vara Svenskt längre på det viset när vad det verkar som Geely tar över. Hur blir det med försäljningen? Lär knappast gå upp precis?
Senast redigerat av Remiss (29 mars 2010)


518 Inlägg
16 augusti 2009
#2
Sälj det till kina så det blir ordning på det hela.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 339 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#3
Karl-Bertil skrev:
Sälj det till kina så det blir ordning på det hela.

Och varför tror du det? Verkar ju vara riktiga svin där nere på alla sätt och vis
Senast redigerat av Volvo740an (16 augusti 2009)


64 Inlägg
16 augusti 2009
#4
Karl-Bertil skrev:
Sälj det till kina så det blir ordning på det hela.

ordning?


fälg fantast
1 086 Inlägg
16 augusti 2009
#5
personligen så gillar jag inte volvo , men att sälja till kina låter faktiskt som en dålig idé då dom inte vet vad kvalité är .

kina satsar bara på kvantité istället för kvalité. jag tror att volvo kommer få ett dåligt rykte om detta händer, då det är synd för dom kan verkligen bygga bilar, motorerna är sjukt hållbara , dock tycker jag att dom är jäävligt fula bara

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

162 Inlägg
16 augusti 2009
#6
Vore ju trakigt om det blev kinesiskt sad,  Håller tummarna för ett Svensk eller Europeisk bil köp smile

Jag har 7 intressen: Bilar å sex

OEM <3
6 957 Inlägg
16 augusti 2009
#7
De får inte bli asiatiskt, de får de fan inte.

OEM <3

518 Inlägg
16 augusti 2009
#8
teknikmässigt sett är lilla landet lagom ljusår efter kina men den lilla detaljen kan man ju bortse från. Att inte sälja till Kina vore som att skjuta sej själv i foten å undra varför man har ont.

Att sen komma med argumentet att inte Volvo skulle vara svenskt längre kan man ju verkligen undra hur man tänker då? Ford är väl inte speciellt svenskt så ....
Senast redigerat av Karl-Bertil (16 augusti 2009)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

518 Inlägg
16 augusti 2009
#9
Tror du på allvar att de tänker roffa åt sej teknik? Det som vi anser vara modernt är stenålder i kina så tänk efter själv pojke lille.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 339 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#10
Karl-Bertil skrev:
Tror du på allvar att de tänker roffa åt sej teknik? Det som vi anser vara modernt är stenålder i kina så tänk efter själv pojke lille.

yikes ...Vad är för oss modernt som är stenålder hos dom? Krocksäkerhet tex? roll


huh?
10 427 Inlägg
16 augusti 2009
#11
Karl-Bertil skrev:
Tror du på allvar att de tänker roffa åt sej teknik? Det som vi anser vara modernt är stenålder i kina så tänk efter själv pojke lille.

Det är det dom pysslar med annars, vill man exempelvis tillverka bilar i Kina
så måste 40% (har jag för mig?) av delarna vara tillverkade i Kina.

Känns ju inte som att Volvo, BMW m.fl. lägger ut drivlinan på kinesiska underleverantörer.


787 Inlägg
16 augusti 2009
#12
Karl-Bertil skrev:
Tror du på allvar att de tänker roffa åt sej teknik? Det som vi anser vara modernt är stenålder i kina så tänk efter själv pojke lille.

VetarN ^^

2 271 Inlägg
16 augusti 2009
#13
Karl-Bertil skrev:
Tror du på allvar att de tänker roffa åt sej teknik? Det som vi anser vara modernt är stenålder i kina så tänk efter själv pojke lille.

Du tänker nog på Japan?wink Nej! skämt åsido vet vill ingen hur det kommer utvecklas, med utvecklingen
kvar på hemmaplan fast med större ekonomiska resurser kanske det kan blir riktigt bra, men å andra sidan kan det lika gärna skita sig totalt.

//Tompa


64 Inlägg
16 augusti 2009
#14
Karl-Bertil skrev:
teknikmässigt sett är lilla landet lagom ljusår efter kina men den lilla detaljen kan man ju bortse från. Att inte sälja till Kina vore som att skjuta sej själv i foten å undra varför man har ont.

Att sen komma med argumentet att inte Volvo skulle vara svenskt längre kan man ju verkligen undra hur man tänker då? Ford är väl inte speciellt svenskt så ....

Är väl ingen som har påstått att "vi" är nöjda med Ford heller?


518 Inlägg
16 augusti 2009
#15
nej , ni har så rätt så. Sveriges industrier  bara pumpar ju ut avancerad teknik som tex gps datakomponenter , lcd tv osv osv. Bara ta ett sånt exempel att insprutning kom på mitten av 80talet i svenska bilar känns ju oerhört verkligen revolutionerande....

Och AlvareZ , kom med konstruktiv kritik istället för pubertala utspel Tack.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 augusti 2009
#16
Alla jävla spekulationer, tror inget förrens det är gått i lås och är avklarat.

Jonas

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2009
#17
Sälj säger jag, tror inte kineserna kommer lägga sig i tillverkningen i någon större omfattning och det kan inte bli sämre än i Fords ägo i alla fall. Tvärt om tror jag kineserna kan göra Volvo en stor tjänst genom att åter igen rikta in företaget på att tillverka billiga och praktiska familjebilar istället för några vanföreställningar om premium.

Det är det som ligger bakom Volvos problem, och att gå tillbaka till gamla dar är räddningen...

(tror jag)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
16 augusti 2009
#18
Karl-Bertil skrev:
nej , ni har så rätt så. Sveriges industrier  bara pumpar ju ut avancerad teknik som tex gps datakomponenter , lcd tv osv osv. Bara ta ett sånt exempel att insprutning kom på mitten av 80talet i svenska bilar känns ju oerhört verkligen revolutionerande....

Och AlvareZ , kom med konstruktiv kritik istället för pubertala utspel Tack.

Utvecklingen av high-tech grejer ligger nog snarare i Japan, Taiwan (iofs "Kina"), USA, Europa osv.
Tillverkningen ligger där pga billig arbetskraft.

Edit:
Kan ju även tilläggas att svensk industri oftast tillverkar spetsprodukter inom vissa områden, t ex
stål. Kinas industrier satsar med på kvantitet än kvalitet i det stora hela.
Senast redigerat av steifan (16 augusti 2009)


huh?
10 427 Inlägg
16 augusti 2009
#19
Geely:

Geely started in 1986 as a manufacturer of refrigerators, then moved to manufacturing decoration materials in 1989, and by 1992, motorcycle parts. In 1994, Geely began manufacturing motorcycles. By 1996, Geely had produced over 200,000 motorcycles and scooters. Automobile production started in 1998. Geely began exporting its first cars in 2003.
http://en.wikipedia.org/wiki/Geely_Automobile


Kul med ett bilföretag som tillverkat bilar i 11 år ska köpa ett som hållt på i 82 år. roll


Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 augusti 2009
#20
Karl-Bertil skrev:
nej , ni har så rätt så. Sveriges industrier  bara pumpar ju ut avancerad teknik som tex gps datakomponenter , lcd tv osv osv. Bara ta ett sånt exempel att insprutning kom på mitten av 80talet i svenska bilar känns ju oerhört verkligen revolutionerande....

Nja början på 70-talet fanns insprutningsmotorer att få hos Volvo 164E och 142GL

Jonas


Sök