3674
Sök

Vilka elsystem/kabelhärvor funkar i min bmw e30 320 -90 ?

43 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Hej, det är såhär att jag har köpt en bmw e30 320i -90 med brunnet elsystem till: blinkers, baklysen, instrumentpanelen osv...
det är inte alla kablar eller hela kablar som har brunnit, utan de är på ett fåtal ställen där små sträckor på kablarna har brunnit (endast under ratten/instrumentpanelen).
jag tänkte börja med att felsöka hela elsystemet och byta ut de skadade kablarna för att få en början, men en ny kabelhärva kan väl inte kosta så mkt? så jag undrar från vilka bilar/årsmodeller kan jag ta kabelhärvan från och koppla in i min?

10 287 Inlägg
17 augusti 2009
Du måste riva isär alla kabelhärvor. Hela vägen. Det kan vara partier med smält isolering inne i kabelstammarna du inte ser. Jag har renoverat sån här skit där folk har eltejpat över sånt som har brunnit och sedan fått alla problem i hela världen.

Vad som passar har jag inte en aning om dock. Jag bygger elsystem från grunden.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

43 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Du måste riva isär alla kabelhärvor. Hela vägen. Det kan vara partier med smält isolering inne i kabelstammarna du inte ser. Jag har renoverat sån här skit där folk har eltejpat över sånt som har brunnit och sedan fått alla problem i hela världen.

Vad som passar har jag inte en aning om dock. Jag bygger elsystem från grunden.

/Göran

Okej! så om jag river ut allt så alla kablar syns, följer dem en efter en och kollar efter skador, byter ut ALLA kablar som är brunna och skadade, byter ut säkringarna isolerar allt noggrant så ska detta funka och slipper ännu en brand?

Hittade en sida där man tydligen ska kunna jämföra delarna mellan modellerna, som jag förstått så ska kabelhärvan från e30 320 87-89 passa i min -90?
http://img35.imageshack.us/img35/337/kabelhrva.jpg

10 287 Inlägg
17 augusti 2009
Svar ja. Det kräver dock att man har ett lugnt och stadigt sinnelag.

Man skaffar tex ett tapetserarbord och lägger upp kabelstam på. Najar fast den i bordet med tex buntband så den behåller formen och så sätter man igång. Med kabelstam efter kabelstam.

/Göran

Holma_ skrev:
Okej! så om jag river ut allt så alla kablar syns, följer dem en efter en och kollar efter skador, byter ut ALLA kablar som är brunna och skadade, byter ut säkringarna isolerar allt noggrant så ska detta funka och slipper ännu en brand?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök