4366
Sök

Sandwichadapter oljefilter

77 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare.

Köpte en sandwichadapter till oljefilteret. För oljetemp o oletryck- mätarmontage.

Någon som monterat sådan på sin bil? Undrar om det är driftsäkert. Ska monteras på volvon.

5 710 Inlägg
19 augusti 2009
Kört med min i 2 år utan problem.
Det enda som jag upplevde som strul var att det jordade givarna för dåligt så de visade fel.
En separat jordkabel från adaptern>motor löste problemet.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

77 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Monterade adaptern idag. läckte som ett såll. Skruvarna som följde med som blindpluggar höll inte tätt.. vilket skämt. Ska prova med nytt oljefilter så får vi se.

Svetsare
3 150 Inlägg
19 augusti 2009
boenana skrev:
Monterade adaptern idag. läckte som ett såll. Skruvarna som följde med som blindpluggar höll inte tätt.. vilket skämt. Ska prova med nytt oljefilter så får vi se.

Ta lite gängtätning på dom.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

77 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Gjorde d. men förundrades över att bultarna inte gick hela vägen in. alltså de ligger inte an med skallen emot godset. kanske skall vara så?

Svetsare
3 150 Inlägg
19 augusti 2009
boenana skrev:
Gjorde d. men förundrades över att bultarna inte gick hela vägen in. alltså de ligger inte an med skallen emot godset. kanske skall vara så?

Skulle vara om dom är koniska, har du dragit dom för hårt så har du spräckt godset.  Men annars bara ta gängtätning och sen dra in dom så långt det går. Blire inte bättre då så vette fan  tongue

Edit]   Du kan inte ta ett par vanliga bultar och skruva i?
Senast redigerat av ZonaX (19 augusti 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

77 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Ja men det problemet är löst då jag fyllde med packningslim. Men det läcker mellan oljefilter och adaptern. Kan kanske vara så att packningen i oljefiltret tagit form av chassit och därför inte tätar emot adaptern nu.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
19 augusti 2009
boenana skrev:
Ja men det problemet är löst då jag fyllde med packningslim. Men det läcker mellan oljefilter och adaptern. Kan kanske vara så att packningen i oljefiltret tagit form av chassit och därför inte tätar emot adaptern nu.

Chassit?
Hoppas du menar motorn.
Men skruvar du av oljefiltret så kan du lika bra byta det.
Kostar inte många kronor.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 augusti 2009
Smorde du både adapterns och filtrets packning när du monterade det ?

Och vem passar inte på att göra ett olje- plus filterbyte när man ändå installerar en macka ??  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

77 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Wanegardh skrev:
boenana skrev:

Chassit?
Hoppas du menar motorn.
Men skruvar du av oljefiltret så kan du lika bra byta det.
Kostar inte många kronor.

Menade motorn, ber om ursäkt för det!

Jag ska som sagt prova med nytt filter.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 augusti 2009
jag har på min, det läckte från mina givare med i början men det fixades genom att dra dem lite hårdare som sagt... läckte lite mellan motor och macka också men det fixades igenom att dra mackan hårdare, mellan filter å macka har jag inte varit med om hittils trots att jag bytt filter några gånger sedan dess...

sock en sak att tänka på med macka på x70 å det är att filtret blir den lägsta punkten på chassit, så håll lite koll på elaka gupp å liknande...

Sök