Dag 4 Planer, Inköpslista & GodisFortsätter att uppdatera idag.
Har redan fått en många förslag vilket är kul, fortsätt med det!
Saaben är ju inte precis i bruksskick efter nästan 30år i garage så det är en hel del jobb.
Jag har dock valt att inte riva hela bilen på en gång. Bara jag tänker på det så skulle projektet stanna.
Har valt att fixa med en sak i taget så det inte blir för stort projekt på en gång. Minns att jag tidigare har gjort så och när projekt sedan stannar upp och man har sådär 20 bollar i luften så är det lätt att man inte orkar fortsätta eller tappar bort prylar. Jag försöker göra små projekt i projektet om ni förstår vad jag menar.
Jag printar ner vad jag har för planer så ni lättare kan hänga med.
# Först försöka få en överblick vad jag behöver fixa för att bilen ska kunnas ta i trafik igen.
# Montera ner hjulhus fram, rengöra, svetsa, slipa, måla sedan montera ihop igen. (samma med hjulhus bak)
# Ta bort all underredsmassa under bilen, slipa/svetsa, måla
# Riva ut allt ur bagaget + tank, slipa/svetsa & måla.
# Riva ut nästan all inredning, stolar, baksäte, mattor, leta rost, slipa/svetsa, grunda & måla. Sätta in ”ny” inredning & fixa och trixa.
# Lyfta ur motor, v-låda & drivpaketet slipa/svetsa & måla. Uppgradera motor/låda och montera tillbaka.
# Slipa/spackla kaross, lacka osv.
Som ni ser så är inte listan lång men det tar tid. Jag börjar med ”Bluebird” version 1.0 sedan får jag uppgradera eftersom när bilen är i trafik.
Inköpslista# 4 växlad låda ifrån Saab V4
# Komplett Inredning ”Nyare/finare”
# 4 st Skärmar, Köpt!
# Nytt drivpaket med V4 skivbromsar fram
# Safarigälar för bättre kylning
(se bild)# Ronal fälgar / saab sport plåtfälgar.
# Beg 3cyl 850cc motor att kunna skruva & uppgradera.
# "Ny" stötfångare fram
På inköpslistan finns Safarigälar (foto Sten-Arvid Larsson)"Godis" ja fick medNär jag köpte bilen så var det 95% komplett. Det saknades lite små saker men vissa delar var dock helt slut som t.ex skärmarna.
Dock fick jag med annat godis som kompenserade upp
Har redan fått förslag på vilken slags motor som ska stoppas in men jag kommer att köra med sportveven jag fick med.
Det som inte satt på bilen låg i bagaget.Halvsliten Moto-lita sportratt fick ja med.Ett par nya Hella framlycktorTrippelförgasare & flera insug följde med dock passar denna förgasare på "långnosar" som kom 1965Saab Sport vevaxelFortsättning följer !