3219
Sök

Hur mkt man man gaina innan det blir "farligt" för basarna?

186 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Hej. Undrar hur mkt man kan gaina innan basarna inte vill ha mer? Just nu har jag gain på ca 50% och samma sak på remoten som jag kan styra gainen ifrån i kupén (inte bassboost).
Bör jag kunna ha kanske 80% av gain på steget och kanske 50 på kontrollen? Hör man när signalen bli dålig, eller distad (stavning).

kanske bör skriva vad det är för basar 2ximpact 10" 150wrms, och steget ska ge 600wrms ni i två ohm.

En fråga till då, mitt steg ger ut 300rmsw i 4 ohm och 600 i 2 ohm. Eftersom basarna är på 150 rmsw vardera = 300wrms borde jag då lasta steget i 4ohm för att det ska bli bäst?
har läst att basarna gillar effekt.

mvh

21 761 Inlägg
21 augusti 2009
Vad heter basarna, är det 2710-04?

186 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
vet inte riktigt, köpte lådan i dec 08 från blekingebilradio. Men vet inte vad dom heter mer än 2710..

186 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
så drönirettab vad tror du?
Senast redigerat av addea1 (22 augusti 2009)

21 761 Inlägg
22 augusti 2009
Då bör det vara den modell jag skrev, enligt hemsidan finns det bara 2710-04 av den modellen (alltså 4 Ohms impedans). Du kan inte få till 4 Ohms belastning på steget ifall det rör sig om ett monosteg, det blir antingen 2 Ohm eller 8 Ohm.

Att steget i detta läge kan ge ut 600 WRMS i 2 Ohm gör inget under förutsättning att du justerar gain rätt. smile

Den där remotekontrollen som du har, den kan inte ge ut mer signal än vad stegets gain är inställd på. Därför ska kontrollen vara ställd på max när du justerar stegets gain. Du borde kunna höra när basarna låter dåligt.

186 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
Så du menar att om jag har 50% av remoten, kan jag vrida på max fast det fortfarande bara ger ut samma gain som regalget på steget är ställt på (ca 50%)?
jag hade den inte ställd på max när jag vred upp gain på steget, men om jag gör om det. Men gör det något om jag vrider ner gainen på remoten ibland då vissa låtar har kraftigare bas än andra?

767 Inlägg
22 augusti 2009
addea1 skrev:
Så du menar att om jag har 50% av remoten, kan jag vrida på max fast det fortfarande bara ger ut samma gain som regalget på steget är ställt på (ca 50%)?
jag hade den inte ställd på max när jag vred upp gain på steget, men om jag gör om det. Men gör det något om jag vrider ner gainen på remoten ibland då vissa låtar har kraftigare bas än andra?

remoten går aldrig över inställningen på steget. om du har 50% gainat på steget och 100% på remoten så är det 50% gain. vrider du ner remoten till 50% så är det 50% utav dom 50% på steget.
och det gör inget om du gainar ner på remoten.
vrid upp remoten på max sen spelar du så högt som framsystemet orkar med sen vrider du upp gainen på steget tills du hör att basarna inte orkar mer och du vrider du ner lite smile

7 274 Inlägg
22 augusti 2009
Precis, du har remoten på max när du justerar stegets gainnivå.
Då vet du att du kan spela så mycket du vill utan att behöva vara orolig.

Men när du ställer in spela gärna en hel drös med olika låtar så du är säker på att det inte låter dåligt till något.

Sök