3535
Sök

Potentiometer till lysdioder.

234 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#1
Håller på att joxa med att lysa upp lite i bilen med röda lysdioder bland annat. Funderar lite på om det funkar att koppla in en potentiometer till dioderna?

Hur vet jag vilken potentiometer jag skall välja och hur kopplar man en sådan?
Tacksam för all hjälp och kom ihåg att jag är HELT grön så prata så man förstår wink
Blir lätt massa termer och grejjer så man inte fattar hälften smile
TACK! big_smile

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

260 Inlägg
22 augusti 2009
#2
Vanliga dioder brukar inte gilla att man ändrar spänningen har jag för mig?

234 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#3
vilket innebär?

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

1 008 Inlägg
22 augusti 2009
#4
= Antingen lyser de ingenting, eller svagt eller normalt.


Supraman
2 300 Inlägg
22 augusti 2009
#5
dom flesta lysdioder är av on/off typ, så en potensiometer är inget man kan använda till dom.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

10 287 Inlägg
22 augusti 2009
#6
Ehhh...va....roll

/Göran

Stefan Varberg skrev:
dom flesta lysdioder är av on/off typ, så en potensiometer är inget man kan använda till dom.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
22 augusti 2009
#7
Lysdioder ger mera ljus desto mera ström man kör igenom dom. Tar du en lysdiod med Vf på 3V och matar med 12V så har du i princip 9V som skall tas upp av potentiometer/seriemotstånd.
Har du en lysdiod som tål max nominellt 20mA så bör du sätta ett begränsningsmotstånd i serie med lysdioden på (R = U/I) 9/,02 = 470 ohm.
(tex en L200-0IW-20D LED 5mm varmvit lysdiod med nominellt 4700mcd@20mA)

I serie med denna kan ma då lämpligen prova med en potentiometer på 4.7 kohm. Den exemplifierade lysdioden verkar ha en nominell relativ luminositet på 60% vid 10mA och vid 3mA ca 30%.

Med 4.7kohm potentiometer plus 470ohm begränsningsmotstånd kommer man ner till en minsta ström på ca 2 mA vilket skulle ge en minsta intensitet på ca 20%, dvs ca 1000mcd.

Vill man komma ner till ännu mindre intensitet väljer man en potentiometer på måhända 10kohm.

Notera att små panelpotentiometrar ofta inte tål mer än typiskt 0.2W vilket begränsar maxströmmen till runt 20mA.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#8
wow. mycket att ta in där Göran smile Fattar nog inte hälften av det där är jag rädd. Jag har 4 stycken röda lysdioder seriekopplade vilket lyser ganska skarpt. Det jag vill göra är att sätta en potentiometer i kretsen så dem inte lyser på dagen och så jag kan dimma ner ljuset lite om det lyser för skarpt. Jag har ingen som helst info om lysdioderna är jag rädd men det borde väl finnas en potentiometer lämplig för en sådan krets utan att veta någonting om dioderna?

Har det sedan någon betydelse hur mycket man seriekopplar till potentiometern?
om det är 200 lysdioder eller 20 st har det någon betydelse?
Min tanke är att sätta 4 st dioder i varje dörrhandtag och fyra stycken dioder i facket framför växelspaken.
Tanken är att kunna dimma ner den belysningen (alltihopa samtidigt) och undrar vad jag ska ha för potentiometer?

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

10 287 Inlägg
23 augusti 2009
#9
Ursäkta att jag seglade iväg.... Jag är lite konstig...roll

Nåja, varje lysdio tar typiskt 3V. Kopplar du fyra i serie så är alla 12V slut.

Det finns inget vettigt sätt att styra så många lysdioder som du vill ha med en potentiometer.

Kolla här:

http://www.snapptuna.se/SP_ledtejptillbehor.pdf

Dimmerkort LED
Artikelnr: MLD-B-1

Man får styra lysdioderna med en s.k PWM regulator som pulsar ut ström till lysdioderna med så hög hastighet att ögonen inte ser att det blinkar. Mera pulser = mera ljus. Mindre pulser  = mindre ljus.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#10
jo tanken med fyra stycken i rad var att just uppnå 12 V så jag slapp motstånd wink
Det verkar både dyrt och krångligt med att dimma dioderna. Tror jag helt enkelt bara kör på strömbrytare till dem smile

funderar lite på att bygga en liten kontrollpanel att ha i dörrhandtaget lite tjusigt med knappar till belysningen. knappar är enklast smile

Kan man koppla en krets med fyra dioder i vänster dörrhandtag och en krets på fyra dioder i höger dörrhandtag samt en krets med fyra dioder i facket framför växelspaken till samma knapp? eller blir det konstigt då?

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

10 287 Inlägg
23 augusti 2009
#11
Ja.

/Göran

JonasSundahl skrev:
Kan man koppla en krets med fyra dioder i vänster dörrhandtag och en krets på fyra dioder i höger dörrhandtag samt en krets med fyra dioder i facket framför växelspaken till samma knapp?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#12
najs! så får det bli då. sen en knapp för belysningen bak för sig. då kan jag släcka bak och fram för sig. behöver det vara grova kablar från batteriet ? Behöver väl inte ha värsta slutstegskablarna väl?

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

10 287 Inlägg
23 augusti 2009
#13
Nej. Det räcker med typ 0.75 kvadrat. Glöm inte att säkra av bara (med tex en 5A säkring).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#14
Tack Göran! smile

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

677 Inlägg
24 oktober 2009
#15
Det går alldeles utmärkt att dimma dioder. Sitter just och bygger ihop en diodbrygga på 26 dioder som skall fungera både som bakljus och bromsljus, så jag sätter in ett motstånd för att dimma ner dioderna när jag släpper bromsen.

Men det är strömmen som ska begränsas, inte spänningen så man måste koppla rätt!

Forummoderator
18 008 Inlägg
24 oktober 2009
#16
Jag lysdioder i innebelysningen. Brukar ha den tänd över helgen... Drar "ingenting"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök