3623
Sök

Motorn går i 10 min sen stannar den!

44 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#1
har en volvo 745:a 90års modell.
bilen går i 10 minuter ca sen stannar den.
har provat byta en massa saker som tex.

tändlägesgivar
soppa pump å filter
tändkablar
stift
luftmasse mätarn
data boxen.
har provat rengöra kontakterna i drån bilen till motorn.
bränslerelät även förbi kopplat det.

inget funkar.
så nu undrar jag vad kan det vara?
kanske du har varit med om något liknade.

har du inte power nog så kan du gå hem..

Svetsare
3 150 Inlägg
23 augusti 2009
#2
Dör den och går inte att starta eller dör den för att efter det starta helt normalt?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

44 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#3
när ja startat den går den en stund sen stannar den så måste jag vänta ca 30 min till den svalnat så går den att starta igen funkar inte att starta den direkt efter den dött.

har du inte power nog så kan du gå hem..

44 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#4
sen stannar den igen efter 10 min. funkar inte alls normalt.

har du inte power nog så kan du gå hem..

Svetsare
3 150 Inlägg
23 augusti 2009
#5
Går startmotorn runt då när motorn inte startar?   

Lättast hade varit att kolla om det kommer soppa samt gnista, personligen gissar jag på tändspolen.  Men kolla dom grejerna så vet man ungefär, nu kan det vara allt mellan himmel och jord.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

44 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#6
startmotorn går runt soppa kommer fram å gnista finns där då den inte startar. ska testa byta ut hela tändsystemet i morgon får hoppas på att det funkar behöver en leka sönder bil men inte kul att kunna leka mer än 10 min ju.tongue haha har inte gett mer än 500 kr för bilen som den stod så det är ju värt att lägga ner lite penga å tid på att få skiten till att gå. bes året ut å allt.

har du inte power nog så kan du gå hem..

Svetsare
3 150 Inlägg
23 augusti 2009
#7
peppe_jeppe skrev:
startmotorn går runt soppa kommer fram å gnista finns där då den inte startar. ska testa byta ut hela tändsystemet i morgon får hoppas på att det funkar behöver en leka sönder bil men inte kul att kunna leka mer än 10 min ju.tongue haha har inte gett mer än 500 kr för bilen som den stod så det är ju värt att lägga ner lite penga å tid på att få skiten till att gå. bes året ut å allt.

Ok, kommer det gnista och soppa så är det ju konstigt.  Känns som att nån givare eller nåt glappar/överbelastas nånstans.  Eller så kommer gnistan helt enkelt fel efter 10 minuter (:S).

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Fire And Silk
2 254 Inlägg
23 augusti 2009
#8
Kanske att det blir ett ånglås när bilen har hunnit bli lite varm?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bilmekaniker
274 Inlägg
23 augusti 2009
#9
kolla vevaxel/kamaxel givare.. brukar vara dom

edit: har haft detta problemet på några bilar på verkstaden, givarna "växer" innuti och det blir högt motstånd alt avbrott
Senast redigerat av Fredrik89 (23 augusti 2009)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

44 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#10
ånglås vad menas med det?

okej fredrik tack för tipset ska ta tag i och kolla i morgon på det.

har du inte power nog så kan du gå hem..

44 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#11
pratade precis med förra ägaren å dom hade testat byta vevaxel givaren. men var sitter kamaxel givaren? finns där en sådan på 90orna?

har du inte power nog så kan du gå hem..

Bilmekaniker
274 Inlägg
23 augusti 2009
#12
vet inte hur det är med dom men sitter antagligen bak på motorn vid kammarna eller fram.. men de ser du.. hur länge sen e de dom bytte den?

edit: vet inte hur de e med volvo men om kamaxel givaren e trasig så ska motorn kasnke va lite svårstartad men ska inte lägga av... de gör den däremot med vevaxelgivaren.... jag tror fortfarande att de e vevaxelgivaren.... har haft en bil som e ett halvår gammal med detta preblemet, kolla vad de e för märke, dvs orginal eller pirat tex biltema.. kolla gärna kontakter osv till vevaxelgivaren me så att dom sitter ihop riktigt och inte finns erj och skit i där
Senast redigerat av Fredrik89 (23 augusti 2009)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

44 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#13
okej. ja jag ska ta en stor genom sökning i den i dag så får vi se i kväll om jag har hittat något fel:D

har du inte power nog så kan du gå hem..

Volvonörd
1 187 Inlägg
24 augusti 2009
#14
Jag hade lika på våran 740 och böt tändspolen sen har den fungerat klockrent! Testa det innan du gör nåt annat! winktongue

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

VD
643 Inlägg
24 augusti 2009
#15
Stänger kallstarten? annars kan den bli sur.. Starta den och låt den gå tills den stannar.. Skruva av ett stift och se om det är blött..


143 Inlägg
24 augusti 2009
#16
Hej!  Håller med MrLego. Dåliga tändspolar lägger av sedan dom blivit varma.

832 Inlägg
24 augusti 2009
#17
Om spolen vore dålig borde han inte ha gnista när bilen inte startar igen så jag tror ju på något annat. Kanske som Lidborn skriver att kallstarten inte stänger.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 augusti 2009
#18
du behöver inte leta mer efter kamaxelgivaren för det sitter det ingen wink

men jag tycker också Lidborn's spekulation låter ganska vettig... hade själv tänkt skriva det innan jag såg hans inlägg... dock så behöver du inte leta efter kallstarts ventilen häller då det inte finns någon sådan häller, hehe, förlängda spridartider på dessa, det kan isåfall vara tempgivaren...


787 Inlägg
24 augusti 2009
#19
Tändmodulen..

Volvonörd
1 187 Inlägg
24 augusti 2009
#20
Lurken_85 skrev:
Om spolen vore dålig borde han inte ha gnista när bilen inte startar igen så jag tror ju på något annat. Kanske som Lidborn skriver att kallstarten inte stänger.

Jag hade gnista o soppa kom det fram, tro mig vi bytte allt utan resultat tills Robban kom med förslaget om tändspolen... Trodde totalt att han var o segla nån annanstans men tammetusan så har bilen funkat sen dess utan problem.

Länkar till min "blogg" här för den som vill se:

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=47958

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=48049

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391


Sök