2744
Sök

Laga rost och kopiera nyckel S40 T4 -98

59 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Hej allihopa!

Är numera en nybliven ägare av en Volvo S40 T4 -98 smile.

Tänkte bara höra om det här med rost. Det finns lite på de vanliga ställena (har hört att de är vanliga) d.v.s. precis ovanför framrutan, precis i hörnen under båda baklyktorna, sen har jag hittat lite vid kanten vid ena bakdörren.

Allt det här tror jag nog att jag kan fixa själv tillsammans med bekanta, men däremot så är det ganska mycket rost bakom tanklocket (också ett vanligt ställe av vad jag läst). Bör man lämna in den för att de ska fixa det? Eller är det lika lätt att fixa som den andra rosten? Vad kostar det att laga sånt här om man lämnar in den?

Har även lite stenskott här och var. Inget märkvärdigt förutom på ett ställe där det är ett ganska stort märke jag stör mig på. Hur fixar man det här på bästa sätt? Vill ju ogärna behöva lacka om hela huven.

Sen undrar jag också vart man kopierar nycklarna billigast i Uppsala trakten? Stockholms området skulle funka också (helt i närheten av Solna i så fall då jag går i skolan där).

Vad jag förstått så är det startspärr på bilen, så det kan lätt dra iväg i pris. Men jag har inget direkt behov att kopiera fjärren, utan själva nyckeln är det viktigaste.

Tack på förhand!

Mvh

Fredrik
Senast redigerat av kryptonajt (23 augusti 2009)

4 005 Inlägg
23 augusti 2009
kryptonajt skrev:
Hej allihopa!

Tänkte bara höra om det här med rost. Det finns lite på de vanliga ställena (har hört att de är vanliga) d.v.s. precis ovanför framrutan, precis i hörnen under båda baklyktorna, sen har jag hittat lite vid kanten vid ena bakdörren.

Allt det här tror jag nog att jag kan fixa själv tillsammans med bekanta, men däremot så är det ganska mycket rost bakom tanklocket (också ett vanligt ställe av vad jag läst). Bör man lämna in den för att de ska fixa det? Eller är det lika lätt att fixa som den andra rosten? Vad kostar det att laga sånt här om man lämnar in den?

Har även lite stenskott här och var. Inget märkvärdigt förutom på ett ställe där det är ett ganska stort märke jag stör mig på. Hur fixar man det här på bästa sätt? Vill ju ogärna behöva lacka om hela huven.

Sen undrar jag också vart man kopierar nycklarna billigast i Uppsala trakten? Stockholms området skulle funka också (helt i närheten av Solna i så fall då jag går i skolan där).

Vad jag förstått så är det startspärr på bilen, så det kan lätt dra iväg i pris. Men jag har inget direkt behov att kopiera fjärren, utan själva nyckeln är det viktigaste.

Tack på förhand!

Mvh

Fredrik

Grattis!

Om du har kunskaper att rostlaga och lackera så kan du göra det själv, annars är det nog bäst att lämna in det till ett proffs.

Ang nyckel så får du åka in till bilia för omprogrammering av nycklar. Sist jag omprogrammerade en audinyckel så kostade det 1500kr.

59 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
kryptonajt skrev:
Hej allihopa!

Tack på förhand!

Mvh

Fredrik

Grattis!

Om du har kunskaper att rostlaga och lackera så kan du göra det själv, annars är det nog bäst att lämna in det till ett proffs.

Ang nyckel så får du åka in till bilia för omprogrammering av nycklar. Sist jag omprogrammerade en audinyckel så kostade det 1500kr.

Jag personligen har inga sådana kunskaper, men min far har meckat bilar sedan unga dagar så han kan nog åtminstone hjälpa mig med att slipa ner rosten. Lackeringen är jag dock lite osäker på. Det är ju inga speciellt stora områden dock. Om man bortser från stenskottet och det vid tanklocket.

Kostar det verkligen så mycket för att få kopia på nyckeln och måste man göra det hos Volvo?

Aja, bara att bita i det sura äpplet i så fall...

224 Inlägg
24 augusti 2009
kryptonajt skrev:
Hej allihopa!

Tack på förhand!

Mvh

Fredrik

Startspärren sitter inte i fjärren den sitter i nyckeln, så det blir nog till att åka till Volvo för att fixa det.

161 Inlägg
24 augusti 2009
jag kopierade min bilnyckel hos låssmeden i högdalen centrum, han beställde hem rätt nyckel, kopierade koden från gammla nyckeln och slipade den, 600kr tog han för det...

59 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
marcusgnaget skrev:
jag kopierade min bilnyckel hos låssmeden i högdalen centrum, han beställde hem rätt nyckel, kopierade koden från gammla nyckeln och slipade den, 600kr tog han för det...

Jo, det där har jag hört också. Man tycker ju att det borde gå att göra så i alla fall...

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 augusti 2009
så vitt jag vet så sitter koden i huvudet på nyckeln å är ett chip...inget "mekaniskt " eller dyl å att en låssmed skulle kunna få tag på startspärrskoden tvivlar jag väldigt starkt på för då skulle nog många bilar bli stulna...

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
24 augusti 2009
man kodar in via dator = elektrisk.
om man kodar in mekanisk så är det inte nykeln man kodar in utan isåntfall dörrlås.

-den satt som en fläskläpp-

59 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Så det går inte att göra det här hos en låssmed? Man måste alltså till Volvo för att koda om det för att kunna få en extra nyckel?

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2009
kryptonajt skrev:
Så det går inte att göra det här hos en låssmed? Man måste alltså till Volvo för att koda om det för att kunna få en extra nyckel?

mm och dom tar även bort den defekta nyckelns kod så ingen kan försöka starta den med en tredje nyckel så att säga..

161 Inlägg
25 augusti 2009
det går visst att kopiera nyckel med startspärr, låssmeden stoppar in nyckel som du har nu i en liten dator som läser av koden och ''sparar'' koden, han tar bort den gammla nyckeln, stoppar i den nya tomma nyckeln och lägger in samma kod som i den gammla nyckeln. när det e klart så slipas nyckeln.

jag vet det här för att jag kopierade min nyckel ett par veckor sedan...

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2009
marcusgnaget skrev:
det går visst att kopiera nyckel med startspärr, låssmeden stoppar in nyckel som du har nu i en liten dator som läser av koden och ''sparar'' koden, han tar bort den gammla nyckeln, stoppar i den nya tomma nyckeln och lägger in samma kod som i den gammla nyckeln. när det e klart så slipas nyckeln.

jag vet det här för att jag kopierade min nyckel ett par veckor sedan...

var de till en volvo ? tycker de låter lite väl... om de är så lätt å kopiera nycklar så är de konstig att inte fler volvos blir stulna...

2 982 Inlägg
25 augusti 2009
gäller inte de nya nycklarna  med transponders. hade det på min 2001a s60.
fick beställa nyckämne från volvo, därefter fick smeden slipa den som mina andra nycklar ser ut.
därefter tidsbokning på volvo där alla nycklar raderas och lägges in på nytt.

59 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Är det någon som har ett slutgiltigt svar på det här med nycklarna? Känns lite jobbigt att glida runt med en enda nyckel. Kan man göra det hos en låssmed eller måste man göra allt hos Volvo? Och är det någon som vet vad priset ligger på hos Volvo (det billigaste sättet).

Om jag åker till Volvo och berättar hur det ligger till lär de väl säkert smacka på mig det allra dyraste, så man vill ju gärna veta vad som faktiskt går och inte går. Sen om det funkar på Audi eller Golf är ganska ointressant, frågan är om det funkar till Volvo och då speciellt min årsmodell.
Senast redigerat av kryptonajt (27 augusti 2009)

59 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Absolut ingen som har något definitivt svar?

Sök