3541
Sök

Vilken turbo är bäst?

245 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#1
Vilken turbo skulle ni rekommendera utav en T04e och en Holset HX40? Båda med inbyggd WG å T3 fläns..
Ska monteras på en B230FK, siktar på ca 300-350HK..


Smålänning
7 887 Inlägg
26 augusti 2009
#2
Båda funkar säkerligen lika bra.

Men.. Räcker inte original snurra till 300 häst på FK?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 915 Inlägg
26 augusti 2009
#3
orginalturbon på FT/FK hänger med upp strax över 200hästar, sen blåser den mest varmluft.

twin_cam skrev:
Båda funkar säkerligen lika bra.

Men.. Räcker inte original snurra till 300 häst på FK?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 062 Inlägg
26 augusti 2009
#4
rockabillyshoes skrev:
Vilken turbo skulle ni rekommendera utav en T04e och en Holset HX40? Båda med inbyggd WG å T3 fläns..
Ska monteras på en B230FK, siktar på ca 300-350HK..

modellerna räcker inte bara att skriva ut finns många olika spec på dem wink men av det du skrev så hade jag tagit hx40in pga avv den e modernare än t04e


men skriv gärna ut måtten på turbosarna så kanske vi kan ge ett bättre svar smile

Team Björkeryd

8 251 Inlägg
26 augusti 2009
#5
Hade tagit T04:an. Interna wg'n i hx'n är för liten och måste modifieras, speciellt om du ska ha så lite effekt. Hade du siktat på en 4-500 hk så hade jag röstat på hx'n då den funkar bättre till det.


Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
26 augusti 2009
#6
när ni ändå pratar om HX40 så undrar ja: har funderat på att stoppa ner en sånn i corren, då ja ska bygga om till 16v i vinter, å nu till frågan, är de seg spoolup i dom snurrorna?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

8 251 Inlägg
26 augusti 2009
#7
sjovold skrev:
när ni ändå pratar om HX40 så undrar ja: har funderat på att stoppa ner en sånn i corren, då ja ska bygga om till 16v i vinter, å nu till frågan, är de seg spoolup i dom snurrorna?

Beror ju på avgashus och storlek på motor, men under 3000 händer det inte mycket, jag räknar med att ha fullt laddtryck nånstans 4000-4500


699 Inlägg
26 augusti 2009
#8
Känns som att en hx40 är väl stor till 300-350hk... Bättre du sattsar på en hx35 med litet avgashus för den effekten.. Kan ju vara kul med lite snabbare spool!!
//Jonas

Bilgalen elektriker :)

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
26 augusti 2009
#9
joo de e ju sant smile

hittade en ny kandidat nu va tror ni om den? http://www.turboservice.se/KX400.html

----->Strippen S2<-----

VCRACING

245 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#10
Okej, så ni rekommenderar mig alltså att köra med T04:an ?? Passar den hyffsat Bolt-on på FK motorn?


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
26 augusti 2009
#11
rockabillyshoes skrev:
Okej, så ni rekommenderar mig alltså att köra med T04:an ?? Passar den hyffsat Bolt-on på FK motorn?

varför inte en WT3/T4 turbo. tycker den funkar prima till rödblockarn.

-den satt som en fläskläpp-

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 augusti 2009
#12
rockabillyshoes skrev:
Okej, så ni rekommenderar mig alltså att köra med T04:an ?? Passar den hyffsat Bolt-on på FK motorn?

plana grenröret, svetsa om Downpipe, gör adapter till olja in så orginal röret passar å sen bygg om oljereturen... så sitter den sen men du måste ha öppen dump också


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 augusti 2009
#13
Xuri skrev:
rockabillyshoes skrev:
Okej, så ni rekommenderar mig alltså att köra med T04:an ?? Passar den hyffsat Bolt-on på FK motorn?

plana grenröret, svetsa om Downpipe, gör adapter till olja in så orginal röret passar å sen bygg om oljereturen... så sitter den sen men du måste ha öppen dump också

varför måste man ha en öppen dump på en t04?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 augusti 2009
#14
turboforssen skrev:
Xuri skrev:
rockabillyshoes skrev:
Okej, så ni rekommenderar mig alltså att köra med T04:an ?? Passar den hyffsat Bolt-on på FK motorn?

plana grenröret, svetsa om Downpipe, gör adapter till olja in så orginal röret passar å sen bygg om oljereturen... så sitter den sen men du måste ha öppen dump också

varför måste man ha en öppen dump på en t04?

to4e / t04b osv har ingen integrerad dump i kompressorhuset som mitsu orginal har å då får man sätta dit en extern.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 augusti 2009
#15
Xuri skrev:
turboforssen skrev:
Xuri skrev:

plana grenröret, svetsa om Downpipe, gör adapter till olja in så orginal röret passar å sen bygg om oljereturen... så sitter den sen men du måste ha öppen dump också

varför måste man ha en öppen dump på en t04?

to4e / t04b osv har ingen integrerad dump i kompressorhuset som mitsu orginal har å då får man sätta dit en extern.

men det går det ju att sätta dit en återcirkulerande åsså ju smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 augusti 2009
#16
turboforssen skrev:
Xuri skrev:
turboforssen skrev:

varför måste man ha en öppen dump på en t04?

to4e / t04b osv har ingen integrerad dump i kompressorhuset som mitsu orginal har å då får man sätta dit en extern.

men det går det ju att sätta dit en återcirkulerande åsså ju smile

Jo visst gör de de ville bara uppmärksamma om just dumpen för de glömde jag helt totalt :p
kom på de när jag stod med bilen neriven med svetsen i näven big_smile


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 augusti 2009
#17
Xuri skrev:
turboforssen skrev:
Xuri skrev:

to4e / t04b osv har ingen integrerad dump i kompressorhuset som mitsu orginal har å då får man sätta dit en extern.

men det går det ju att sätta dit en återcirkulerande åsså ju smile

Jo visst gör de de ville bara uppmärksamma om just dumpen för de glömde jag helt totalt :p
kom på de när jag stod med bilen neriven med svetsen i näven big_smile

ha ha ha ha tongue

jag skulle nog rekomendera t04 jag med:) gamla men härliga agg smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 augusti 2009
#18
turboforssen skrev:
Xuri skrev:
turboforssen skrev:

men det går det ju att sätta dit en återcirkulerande åsså ju smile

Jo visst gör de de ville bara uppmärksamma om just dumpen för de glömde jag helt totalt :p
kom på de när jag stod med bilen neriven med svetsen i näven big_smile

ha ha ha ha tongue

jag skulle nog rekomendera t04 jag med:) gamla men härliga agg smile

dom finns i nyare versioner också...bara för kompressorhus å lagerdel sam avgashus e från 80 talet så finns dom i väldigt många versioner å med bättre grejer i...


245 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#19
Okej, verkar vara en del jobb ändå för att få dit en T04E agg.. Men absolut ingen omöjlighet:P

Xuri: Jag kolla på din adapter du hade gjort förut, du har möjligtvis ingen sån över ifall ja inhandlar ett T04E agg??


12 086 Inlägg
27 augusti 2009
#20
Är inte HX40 mkt större än T04?

Polaren har T04 på sin 940 o de va bara att plana grenröret.


Sök