3194
Sök

Angående motor i C30/S40N, samma?

1 581 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Halloj!
Kollar lite på trimmdelar från USA och hittade detta, är det samma motor i c30 som min? Borde väl passa bolt on.
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch … _Code=VC30

Ganska vettigt pris? Plus intercooler från dem för 650 dollar.

187 Inlägg
27 augusti 2009
Ja det är samma motor. Dock tycker jag du ska satsa på 3076R kittet istället, för samma pris wink

1 581 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Okej, tackar! Blir nog inte detta kit förrns några år dock men tänkte kolla läget. Då blir det att börja spara ihop till en ny bil o detta kit:)

1 581 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
Vad tror ni om en 19t istället i en S40N T5? Satsar på 350-380hk i bilen. Ska väl en 19t palla av med bra respons och låg spoolup tid? Finns 19t med extern wg? Eller får man bygga den själv?

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 augusti 2009
Ett 19T skulle vara "onödigt stor" till 350-380hk?

Det är väl övre gränsen för vad ett 19T kan ge max. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 augusti 2009
Dansken- skrev:
Läs en gång till, please!

Ah, uppfattade det som att du skrev att 19T är onödigt stor, men ser att du menar på turbon i kitet.

1 581 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
bygger allt själv istället för att lämna bort bilen. Blir halva priset med tanke på att turbokittet från USA plus intercooler går på 4000 dollar. Resten är i princip materialkostnad.

Alltså, inpassning av allt sker ju efter plats och utrymme. Men var inte det gamla steg 4 kittet en 19t snurra? Alltså är det bilar som gjort detta. Men annars om någon kan rekommendera en annan "liten" turbo som pallar effekter uppåt 350-400 hk och inte kostar 14000 kr i Sverige.

Går ju att hitta en garret 3071r beggad om man har tur. Detta är inget ja sätter igång med förräns om 1-3 år men tänkte samla på mig delar under åren.

1 867 Inlägg
29 augusti 2009
Det är synd att ingen tror på GT3071, spoolen är faktiskt riktigt vettig med det aggregatet, och det är ett bättre aggregat överhuvudtaget.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 867 Inlägg
29 augusti 2009
Konstigt, på en audimotor har man tryck bra mycket tidigare än 3500rpm med liknande grejer.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 581 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
Kan tänka mig att 3071 är ett riktigt bra agg men man får se till ekonomin också. Lite extra jobb för halva priset känns ganska vettigt. Samma sak med det mindre agget, 2871R men det ligger för ungefär samma pris. Har en kille som precis ska börja tiga och få lärdom av en riktigt kunnig. Blir inte något jobb förräns om 1-2 år när han lärt sig allt fullt ut. Killen är ingen amatör från grunden med just tig är något han nu börjar med.

Vore ju trevligt att komma upp i 400 hk till slut ändå och då räcker inte 19t till dock.
Vet om att grenröret är sammangjutet med turbon i min motor så som du säger är det inte "bara och bara". Hur är det med intercooler på dessa? Autotech säljer evolves för 8900 kr och man kan få en garrett för 650$ men någon som kan tänkas ha provat montera vanliga standard ICs för 2000 kr? Mkt jobb med inpassning vid krockbalk då eller?

Planen är ju som sagt 350-380 kanske 400hk. Ny turbo, svetsa eget grenrör, spridare, intercooler, ny soppapump (om 400hk är aktuellt) 3" downpipe med 100 cells katt. Det är väl allt jag behöver? Plus en vettig mapp i sthlms området alternativt autotech för multiprogram. Sinterlamell och hårdare tryckplatta ska enligt autotech inte vara nödvändigt om man håller sig till vanlig gatkörning. Alltså inga rödljusrace och 0-100 ryck.

Planen är att ha en sleeper på motorvägen och använda som vanlig bruksbil. All tips mottages gärna. Jag står inte direkt för kunskapen i själva byggandet så vill ha lite kött på benen.

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 augusti 2009
Koop skrev:
Konstigt, på en audimotor har man tryck bra mycket tidigare än 3500rpm med liknande grejer.

På en 2,2T?

230 Inlägg
29 augusti 2009
Precis som dansken säger så är gt3071 turbon i största laget om man "bara" vill ha ut ca 350-380 hk,
hade jag fått välja i nuläget så hade jag nog tagit den turbon som autotech har till sitt nya steg 4, ska tydligen vara sjukt bra anpassat för våra bilar (c30/s40n/v50)...om man vill ha ut strax under 400 hk.

Men är man beredd på att byta ut kammar och stakar, ja då är nog en gt3071 att rekomendera, för då kan man få ut betydligt mer effekt ;-)

Har en gt3071 i min nu, och jag klagar och grämer mig knappast över att jag valde den tongue , är jättenöjd med den och hur bilen går...sen är det dom gyllene orden som sitter i bakhuvudet, "Mycket vill ha mer", så jag gissar att inom 1 år så har jag (återigen) ett sjukt STORT! leende när jag åker ifrån Autotech ;-)

Men ring och hör med dom på Autotech om dina tankar, dom vet ju vad dom snackar om smile

3 860 Inlägg
30 augusti 2009
vart hittar man då en 19t till bra pris ?! Har också funderat på att slänga i en sådan på min,dock en v70n...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 augusti 2009
Det gör man inte.
19T är så sjukt eftertraktade så att det inte är sant, för alla som kör 850, X70, 740, 940 jagar dem, priserna är rätt höga på begagnade aggregat.

1 581 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Antar att man kan lägga dubbla på en vettig turbo istället för att sedan kunna stiga upp emot 450hk. Frågan är hur pass mkt mn kommer undan om man beställer rån usa. 4000 dollar för bolt on kit med 3071r turbo, 3"dp och intercooler är ju rätt så överkomligt. Allt som fattas då är ju spridare som kostar a 2500 kr. Men vore ju kul om man kunde lyckas få in en universalintercooler med 500hk+ spec i bilen för 2-3 000 kr istället för 9000 kr för evolve 470hk speccade.

Har svarv och fräs på jobbet så göra egna stakar finns ju möjlighet till. Behöver en cad-ritning och material dock:P
Senast redigerat av Fellow (30 augusti 2009)

1 581 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Självklart är det så! Stakar är ju inte det dyraste i dagsläget heller så.

Volvo performance for life !
183 Inlägg
5 september 2009
Dansken- skrev:
v50sport skrev:
Precis som dansken säger så är gt3071 turbon i största laget om man "bara" vill ha ut ca 350-380 hk,
hade jag fått välja i nuläget så hade jag nog tagit den turbon som autotech har till sitt nya steg 4, ska tydligen vara sjukt bra anpassat för våra bilar (c30/s40n/v50)...om man vill ha ut strax under 400 hk.

Men är man beredd på att byta ut kammar och stakar, ja då är nog en gt3071 att rekomendera, för då kan man få ut betydligt mer effekt ;-)

Har en gt3071 i min nu, och jag klagar och grämer mig knappast över att jag valde den tongue , är jättenöjd med den och hur bilen går...sen är det dom gyllene orden som sitter i bakhuvudet, "Mycket vill ha mer", så jag gissar att inom 1 år så har jag (återigen) ett sjukt STORT! leende när jag åker ifrån Autotech ;-)

Men ring och hör med dom på Autotech om dina tankar, dom vet ju vad dom snackar om smile

Ska bli spännande att se hur mycket det går att plocka ut när du får i riktiga stakar och kammar :-)

Skit i byta kammar och stakar! Bara kör på som det är! wink
Nejdå byt grejjorna! Hoppas nya kammar skapar en riktigt vass kurva senså är den bilen komplett smile