3194
Sök

Angående motor i C30/S40N, samma?

1 581 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#1
Halloj!
Kollar lite på trimmdelar från USA och hittade detta, är det samma motor i c30 som min? Borde väl passa bolt on.
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch … _Code=VC30

Ganska vettigt pris? Plus intercooler från dem för 650 dollar.

187 Inlägg
27 augusti 2009
#2
Ja det är samma motor. Dock tycker jag du ska satsa på 3076R kittet istället, för samma pris wink

1 581 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#3
Okej, tackar! Blir nog inte detta kit förrns några år dock men tänkte kolla läget. Då blir det att börja spara ihop till en ny bil o detta kit:)

1 581 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#4
Vad tror ni om en 19t istället i en S40N T5? Satsar på 350-380hk i bilen. Ska väl en 19t palla av med bra respons och låg spoolup tid? Finns 19t med extern wg? Eller får man bygga den själv?

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 augusti 2009
#5
Ett 19T skulle vara "onödigt stor" till 350-380hk?

Det är väl övre gränsen för vad ett 19T kan ge max. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 augusti 2009
#6
Dansken- skrev:
Läs en gång till, please!

Ah, uppfattade det som att du skrev att 19T är onödigt stor, men ser att du menar på turbon i kitet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 581 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#7
bygger allt själv istället för att lämna bort bilen. Blir halva priset med tanke på att turbokittet från USA plus intercooler går på 4000 dollar. Resten är i princip materialkostnad.

Alltså, inpassning av allt sker ju efter plats och utrymme. Men var inte det gamla steg 4 kittet en 19t snurra? Alltså är det bilar som gjort detta. Men annars om någon kan rekommendera en annan "liten" turbo som pallar effekter uppåt 350-400 hk och inte kostar 14000 kr i Sverige.

Går ju att hitta en garret 3071r beggad om man har tur. Detta är inget ja sätter igång med förräns om 1-3 år men tänkte samla på mig delar under åren.

1 867 Inlägg
29 augusti 2009
#8
Det är synd att ingen tror på GT3071, spoolen är faktiskt riktigt vettig med det aggregatet, och det är ett bättre aggregat överhuvudtaget.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 867 Inlägg
29 augusti 2009
#9
Konstigt, på en audimotor har man tryck bra mycket tidigare än 3500rpm med liknande grejer.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 581 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#10
Kan tänka mig att 3071 är ett riktigt bra agg men man får se till ekonomin också. Lite extra jobb för halva priset känns ganska vettigt. Samma sak med det mindre agget, 2871R men det ligger för ungefär samma pris. Har en kille som precis ska börja tiga och få lärdom av en riktigt kunnig. Blir inte något jobb förräns om 1-2 år när han lärt sig allt fullt ut. Killen är ingen amatör från grunden med just tig är något han nu börjar med.

Vore ju trevligt att komma upp i 400 hk till slut ändå och då räcker inte 19t till dock.
Vet om att grenröret är sammangjutet med turbon i min motor så som du säger är det inte "bara och bara". Hur är det med intercooler på dessa? Autotech säljer evolves för 8900 kr och man kan få en garrett för 650$ men någon som kan tänkas ha provat montera vanliga standard ICs för 2000 kr? Mkt jobb med inpassning vid krockbalk då eller?

Planen är ju som sagt 350-380 kanske 400hk. Ny turbo, svetsa eget grenrör, spridare, intercooler, ny soppapump (om 400hk är aktuellt) 3" downpipe med 100 cells katt. Det är väl allt jag behöver? Plus en vettig mapp i sthlms området alternativt autotech för multiprogram. Sinterlamell och hårdare tryckplatta ska enligt autotech inte vara nödvändigt om man håller sig till vanlig gatkörning. Alltså inga rödljusrace och 0-100 ryck.

Planen är att ha en sleeper på motorvägen och använda som vanlig bruksbil. All tips mottages gärna. Jag står inte direkt för kunskapen i själva byggandet så vill ha lite kött på benen.

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 augusti 2009
#11
Koop skrev:
Konstigt, på en audimotor har man tryck bra mycket tidigare än 3500rpm med liknande grejer.

På en 2,2T?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

230 Inlägg
29 augusti 2009
#12
Precis som dansken säger så är gt3071 turbon i största laget om man "bara" vill ha ut ca 350-380 hk,
hade jag fått välja i nuläget så hade jag nog tagit den turbon som autotech har till sitt nya steg 4, ska tydligen vara sjukt bra anpassat för våra bilar (c30/s40n/v50)...om man vill ha ut strax under 400 hk.

Men är man beredd på att byta ut kammar och stakar, ja då är nog en gt3071 att rekomendera, för då kan man få ut betydligt mer effekt ;-)

Har en gt3071 i min nu, och jag klagar och grämer mig knappast över att jag valde den tongue , är jättenöjd med den och hur bilen går...sen är det dom gyllene orden som sitter i bakhuvudet, "Mycket vill ha mer", så jag gissar att inom 1 år så har jag (återigen) ett sjukt STORT! leende när jag åker ifrån Autotech ;-)

Men ring och hör med dom på Autotech om dina tankar, dom vet ju vad dom snackar om smile

3 860 Inlägg
30 augusti 2009
#13
vart hittar man då en 19t till bra pris ?! Har också funderat på att slänga i en sådan på min,dock en v70n...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 augusti 2009
#14
Det gör man inte.
19T är så sjukt eftertraktade så att det inte är sant, för alla som kör 850, X70, 740, 940 jagar dem, priserna är rätt höga på begagnade aggregat.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 581 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#15
Antar att man kan lägga dubbla på en vettig turbo istället för att sedan kunna stiga upp emot 450hk. Frågan är hur pass mkt mn kommer undan om man beställer rån usa. 4000 dollar för bolt on kit med 3071r turbo, 3"dp och intercooler är ju rätt så överkomligt. Allt som fattas då är ju spridare som kostar a 2500 kr. Men vore ju kul om man kunde lyckas få in en universalintercooler med 500hk+ spec i bilen för 2-3 000 kr istället för 9000 kr för evolve 470hk speccade.

Har svarv och fräs på jobbet så göra egna stakar finns ju möjlighet till. Behöver en cad-ritning och material dock:P
Senast redigerat av Fellow (30 augusti 2009)

1 581 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#16
Självklart är det så! Stakar är ju inte det dyraste i dagsläget heller så.

Volvo performance for life !
183 Inlägg
5 september 2009
#17
Dansken- skrev:
v50sport skrev:
Precis som dansken säger så är gt3071 turbon i största laget om man "bara" vill ha ut ca 350-380 hk,
hade jag fått välja i nuläget så hade jag nog tagit den turbon som autotech har till sitt nya steg 4, ska tydligen vara sjukt bra anpassat för våra bilar (c30/s40n/v50)...om man vill ha ut strax under 400 hk.

Men är man beredd på att byta ut kammar och stakar, ja då är nog en gt3071 att rekomendera, för då kan man få ut betydligt mer effekt ;-)

Har en gt3071 i min nu, och jag klagar och grämer mig knappast över att jag valde den tongue , är jättenöjd med den och hur bilen går...sen är det dom gyllene orden som sitter i bakhuvudet, "Mycket vill ha mer", så jag gissar att inom 1 år så har jag (återigen) ett sjukt STORT! leende när jag åker ifrån Autotech ;-)

Men ring och hör med dom på Autotech om dina tankar, dom vet ju vad dom snackar om smile

Ska bli spännande att se hur mycket det går att plocka ut när du får i riktiga stakar och kammar :-)

Skit i byta kammar och stakar! Bara kör på som det är! wink
Nejdå byt grejjorna! Hoppas nya kammar skapar en riktigt vass kurva senså är den bilen komplett smile

Powered by autotech.

Volvo performance for life !
183 Inlägg
5 september 2009
#18
Fellow skrev:
Självklart är det så! Stakar är ju inte det dyraste i dagsläget heller så.

Nej stakarna är inte så dyra, men jobbet är inte något man gör över dagen precis smile
Kostar mycket att lämna in och få det gjort och om man själv gör det måste man har ett bra humm om hur allt går till, men jag håller med dig om att där är shyssta priser på stakar nuförtiden. Verdistakarna kostar dock fortfarande en del, men vanlig H-profilare är hållbara och har bra pris smile

Powered by autotech.

Volvo Tekniker
149 Inlägg
5 september 2009
#19
Fellow skrev:
Vad tror ni om en 19t istället i en S40N T5? Satsar på 350-380hk i bilen. Ska väl en 19t palla av med bra respons och låg spoolup tid? Finns 19t med extern wg? Eller får man bygga den själv?

Ett 19T klarar nog inte upp till 380hk. Då får du stressa det bra, och det blir bara massa onödig värme istället för kallluft.
Då hade jag hellre satsat på en KKK K24.
Eller K26/27  klarar 400-450hk ca gurka. smile

Då slipper turbon bli så belastad oxå.

Nej 19T finns ej med extern WG original.

Ett K24 med va 1.3-1.4 i ladd så har du ca 380 typ smile
Då sätter du dit ett S60R grenrör oxå. passar rakt på smile


Har ett 19T på min S40 -98, med etanol så hoppas jag på 350-360hk med portad topp och andra kammar smile

Lycka till smile
Senast redigerat av SporreS40 (5 september 2009)


Volvo performance for life !
183 Inlägg
5 september 2009
#20
Vassaste S40N/V50 jag vet med kkk24 är Thomas (som jobbade på autotech innan) gamla V50 som lämnade precis över 380hk på E85 med just kkk24, större soppapump, fmic, större spridare och avgas! Jag har typ samma setup och har 344hk på bensin och 30hk till på E85 med 1dl mindre volym borr 81 istället för borr 83 som V50n har. Jag laddar 1,5 kilo på bensin och 1,4 på E85 Individuellt mappad av autotech i bänk. 350hk är rimligt med kkk24. 380 är också rimligt sålänge det är på E85 smile
Hur som helst hade jag satsat på Focus RS nya turbo! Grym respons. Hör med företag och få byggt ett skräddarsytt grenrör direkt till turbon!
Senast redigerat av Stjernfelt (5 september 2009)

Powered by autotech.


Sök