3424
Sök

Audi a4 1.8t-97 Bränslepumpsproblem?!?

78 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Hej...
Jag tänkte höra om de e nån som kan tänkas veta vad de kan va för fel när säkringen till bränslepumpen går då och då..
ibland funkar den ganska många mil till att ibland bara funka några meter... köpte en begagnad pump och bytte i förrgår och provkörde ett tag och då funka den fint... sen igår när jag skulle hämta frugan på jobbet dog den på parkeringen, säkringen hade gått igen.. har den till andrabil så vill helst slippa lägga ut massa pengar på att ta den till bilmetros verkstad...
Mycket tacksam för svar /Tommy

460 Inlägg
27 augusti 2009
dra ur kontakten till pumpen och kolla om säkringen inte går då. om säkringen går när du har pumpen urdragen så har du brott/ kortslutning på kabeln till pumpen.

78 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
ja jag hade den ur och starta bilen för att få ur lite soppa ur slangarna när jag skulle demontera gamla pumpen men då höll säkringen, och ibland kan den hålla hur länge som helst utan att den går och vissa gånger tar de bara en sekund efter man har bytt den...
så jävla knepigt... kan de va nått me bränslefiltret eller nån luftventil i tanken som har satt igen sig så den får lite för mycket motstånd??

460 Inlägg
27 augusti 2009
säkringen ska inte fara för det.. men om du har igång bilen och vickar i kablarna som går från pumpen om du då har ett brott så att det kortsluter så ska säkringen smälla.. hur ser kontakten ut.. är det oxid i den?

78 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
jag har testat att vickat och dragit i den nu men den fortsätter att gå och kontakten ser bra ut... hade bilen igång bra länge och säkringen gick inte..
de enda jag märkte va att de var ett jäkla vacum i tanken för satt tanklocket helt åtskruvat gick den ner i tomgången och de hördes att de vart mer motstånd för pumpen men lätta man lite på den så gick pumpen lättare och tomgången hamna runt 900-1000 rpm...

460 Inlägg
27 augusti 2009
aha.. okej.. men det kan vara så att avluftningen är tät.

78 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
tror du att de kan ha nått me säkringen att göra eller är de bara att åka på verkstan och betala dyrt för en felsökning?

45 Inlägg
27 augusti 2009
du har iaf kollat upp så du har rätt ampere på säkringarna? annars låter det som kabel brott.. om ingenting hänt vid kontakterna nere vid pumpen? du sa nånting om att det va vacum i tanken? kan ju vara att pumpen får jobba för hårt oxå..

78 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
ja amperen är rätt enligt instr.boken.. provade att dra och vicka på kablarna när bilen va igång men säkringen höll då iaf..
och senast säkringen brann stod jag still på en parkering typ 5 minuter efter jag kört den.. helt plötsligt började tomgången gå upp och ner sen small säkringen... är inte så jäkla haj på de hät elektroniska i bilar så jag kan liksom inte komma på nån orsak till va fan de kan vara som gör att den går ibland smile
ja men va kan de bero på då kan tänkas? att den jobbar för hårt alltså?

78 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
ska testa och byta bränslefilter imorrn och se om de blir nå bättre arbetsmiljö åt pumpen av de...

78 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
nu var jag ut och åkte lite med uppskruvat tanklock och säkringen höll, stod även på tomgång i 5 minuter och säkringen höll men tomgången var lite svajig... och även så körde jag slut på avgassystemet så nu har jag de att fixa oxå..

460 Inlägg
28 augusti 2009
kolla avluftningen så att den inte är tät

78 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
ok... ska försöka hitta den då smile

78 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Lite sent kanske men de var avluftningsslangen som var tät.. tackar!

Sök