Då var det äntligen igång på allvar!Efter en massa velande fram och tillbaka så bestämde jag mig (äntligen) för att kravla mig upp till garaget för att påbörja demonteringen av de två original aggregaten. Väl rustad med extra plagg från topp till tå så satte jag igång.
Skall påpeka att detta är första och sista gången som ni ser mig använda en crappig mobiltelefonkamera, lyckades leta reda på en schysst Nikon 7.2 Mp kamera till nästa gång
![wink](img/smilies/wink.png)
Hur som helst så bör jag väl inleda med att säga att jag var på Claes Ohlson i slutet av förra veckan och inhandlade ett gäng verktyg, kom över en heldrös med prylar för under 500 kr, kände mig enormt manlig när jag strosade runt på Classe i jakten på verktyg, haha.
Där har vi allt man behöver för en lyckad dag i garaget. Diverse verktyg, Coca Cola och en dosa snus ![wink](img/smilies/wink.png)
Jag började det hela med att skruva bort fjäderbensstaget samt diverse vakuumslangar. Det vill säga saker som jag själv skruvat dit tidigare under året. Luftfiltret skruvades bort tidigare då jag sålde av det till bättre behövande.
Staget borta..Nu skulle då äventyret äntligen börja. Jag laddade upp med en schysst prilla under läppens högra sida innan jag gav mig på det som jag trodde skulle vara allra svårast, det vill säga avgassidans övre del. Efter en del klurande så lyckades jag lossa del efter del.
Nästintill alla vakuumslangar lossade.
Här går det undan. Nu hade jag skruvat i knappt en timme. Lägg därtill en massa snusande och Coca Cola knarkande.
Jag insåg snart att 16 år sätter sina spår. En silikonslang till turbodelen, helt kruttorr!Jag trodde att slangen ovan skulle vara den värsta, men icke. Följande slang var helt sprucken på undersidan. Inte undra på att jag upplevde bilen som slö på sluttampen.
Lilla sprickan. Ursäkta kvalitén.Nu var nästintill allting lossat och klart på övre delen. Jag fick även möjlighet att kika in och känna lite på den främre turbon. Här kan man lätt snacka om slut turbo. Lite för glapp och lite för sicksackiga impeller
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Bild kommer!
Tyvärr hade jag glömt att ta med en vettig arbetslampa så jag valde att avsluta mitt arbete efter några timmar. Som tur var hann min kära vän Patrik kika förbi garaget en snabbis. Han levererade en LED-ficklampa och en schysst arbetslampa som vi monterade upp lite schysst i taket.
Imorgon bär det alltså av till garaget igen. Då skall jag plocka bort aggregaten helt samt dra om slangarna till värmepaketet för att få bort lite av den spaghettidjungel som finns inne vid torpedväggen. Fullt upp! Och du, som tur är så gillar jag det!
Slänger även upp en bonusbild på hur den baslådan jag hämtat såg ut i en tidigare ägares bil. Bör dock påpekas ännu en gång att lådan kommer att göras om en hel del!
Nice!! ![smile](img/smilies/smile.png)
Förövrigt så har mina soppaprylar hittat hem, endast spridare kvar på den fronten nu.
Tror det var alltför nu! Uppdaterar säkert en sväng imorgon också!