3389
Sök

Bränt mitt slutsteg?

12 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej idag skulle jag koppla om lite i mitt slutsteg. Det var redan inkopplat och jag tog ut både + och - kabeln samt jord kabeln. Jag kopplade aldrig ut batteriet och efter när jag skulle sätta tillbaka kablarna igen så blixtra det till. Jag kopplade iallafall in allting och testade köra men märkte att det inte gick. Så då såg jag att säkringen gått på själva slutsteget. Jag gick iväg till närmaste bil affär som har säkringar och köpte en ny 25 A säkring. När jag sedan skulle stoppa i säkringen så blixtra det igen och brände säkringen på dom två kontakterna fram.

Så min fråga är nu har jag bränt mitt slutsteg? Finns det nå chans alls att det fortfarande kan fungera?

Så som jag har fattat så måste man koppla ur batteriet innan börjar med detta. Känns bara så mycket extra arbete att koppla ur hela batteriet.

17 Inlägg
28 augusti 2009
#2
du behöver ju inte koppla ur själva batteriet,  bara ta ut säkringen på plus kabeln så flödar det ju ingen ström ?tongue     så som jag ser det har nått i steget gått åt helvete(är ingen expert på ämnet), så om du har nån Ljud butik i närheten kan du ju lämna in så får dom göra en diagnos på steget.


Rätta mig om jag har fel smile
Senast redigerat av humlann_s70 (28 augusti 2009)

1 265 Inlägg
28 augusti 2009
#3
kolla om du har koppla allt rätt.
hade samma fel då hade jag nån kabel fel

12 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#4
Klarade sig ditt slutsteg då joakim?

Humlann menar du säkringen som går från pluskabeln på slutsteget? Blir det inte samma sak om jag då kopplar in den efteråt att det blixtrar från den sidan ist?

12 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#5
någon som vet ? Behöver verkligen hjälp.

685 Inlägg
28 augusti 2009
#6
för att se om jag har förstått de rätt

Du kopplade ur högtalarkablarna och även din jordkabel men INTE strömkabeln och lågnivån?

om du även kopplade ur dessa två kan du förklara i vilken ordning du tog ut kablarna i och i vilken ordning du satte i dom i. detta har stor betydelse!


1 265 Inlägg
28 augusti 2009
#7
Ivan500 skrev:
Klarade sig ditt slutsteg då joakim?

Humlann menar du säkringen som går från pluskabeln på slutsteget? Blir det inte samma sak om jag då kopplar in den efteråt att det blixtrar från den sidan ist?

nog klara den sig de är därför säkringen small.
tog ett tag innan jag kom på de

kolla så alla kablar är ordentligt fast ordentlig jord o sådär.
har du dålig jord kan du få skumma fel

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
28 augusti 2009
#8
Först å främst beskriver du väääldigt dåligt.

1. Har du kollat säkringen som sitter på + kabeln ??
2. Vad för steg & hur många säkringar ?
3. Byt alla säkringarna som finns på steget då ibland är dom brända fast det inte syns.
4. Citar din text " Det var redan inkopplat och jag tog ut både + och - kabeln samt jord kabeln. " - = JORD!
Då undrar jag vad fan har du stoppat för kabel i - ??? big_smile
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (28 augusti 2009)

C H E V R O L E T <3

685 Inlägg
28 augusti 2009
#9
Children-Of-Bodom skrev:
Först å främst beskriver du väääldigt dåligt.

1. Har du kollat säkringen som sitter på + kabeln ??
2. Vad för steg & hur många säkringar ?
3. Byt alla säkringarna som finns på steget då ibland är dom brända fast det inte syns.
4. Citar din text " Det var redan inkopplat och jag tog ut både + och - kabeln samt jord kabeln. " - = JORD!
Då undrar jag vad fan har du stoppat för kabel i - ??? big_smile

jag misstänker att dom plus och minus han kopplade ur var högtalarkablarna. står ju + och - där. men förstår inte om han tagit ut ström, lågnivå och remote :S


12 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#10
Hej ursäkta att jag förklarade så dåligt. Är medveten om det själv men lite osäker vad alla kablar kallas.

I bilen så var systemet redan färdigkopplat. Det jag ville göra var att ta ur dom två kablarna som går till + och - på batteriet samt den som var grön för mig ( i mitten) som jag tror är jord.

När jag tog loss dom så drog jag till dom lite snyggare. Jag började med att dra loss + och minus sen drog jag loss den gröna (jord). Efter det kopplade jag dit först + sen minus och sist jord. Jag rörde aldrig RCA kablar Right och left. Dom satt kvar hela tiden.

Det verkar ju som man ska göra fritt från ström innan man sätter i en säkring antar jag? Har nu inte möjlighet att få tag på en ny säkring men ska tillbaka dit på måndag där jag köpte den nya säkringen.


Mitt steg är ett SSL 1200 W har en säkring på 25A. Han i affärn kollade säkringen till + kabeln och den verkade hel. Däremot sa han att säkringen på steget hade gått.
Senast redigerat av Ivan500 (28 augusti 2009)

1 265 Inlägg
28 augusti 2009
#11
den gröna är nog remoten(ska starta slutsteget) den ska va mittersta kabeln
sen kolla så GND(oftast står de så) eller - brukar de väl va istället för att de står jord. kolla så den kabeln går till chassiet. sen + de är den som kommer från batteriet

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
28 augusti 2009
#12
Tänds steget över huvudtaget ?
HAr du kopplat in Remote ??
Kabeln från stereon o till steget, Mena inte nu hög&lågnivå.

C H E V R O L E T <3

12 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#13
Nu är jag inte riktigt med här. Steget tänds inte men tror det beror på att säkringen var död då.
Men ni säger att det finns bara en + kabeln en remote och en jord. Jag har ju två kablar kopplade till batteriet och så har det varit även när det fungerade.

685 Inlägg
28 augusti 2009
#14
Ivan500 skrev:
Nu är jag inte riktigt med här. Steget tänds inte men tror det beror på att säkringen var död då.
Men ni säger att det finns bara en + kabeln en remote och en jord. Jag har ju två kablar kopplade till batteriet och så har det varit även när det fungerade.

då har du en kabel som e kopplad på plus polen på batteriet och en på minus polen på batteriet?

var då säker på att du kopplar den som sitter på plus polen på 12V ingången (12v, +, eller vad där kan stå på ditt steg) och den som går till minus polen på jorden (GND, Ground, - etc etc)

men det bästa du kunde göra hade varit att göra en jordpunkt till slutsteget som är närmare, tex ett bältesfäste eller liknande. jordkabeln ska alltid vara så kort som möjligt så!
För att få en bra jordpunkt så är det bara att skruva lös bälteshållaren, skrapa plåtrent så att du får bra kontakt och sen så skruvar du fast bältesfästet och kabelskon på jordkabeln igen smile sen kan man alltid göra det mer avancerat och rostskydda och liknande men det är upp till dig smile

sen den gröna kabeln du har går till stereon eller? denna skall isåfall kopplas till remote på slutsteget, kan även stå REM eller liknande.

sen säger du att du kopplade bort plus och sen minus det är helt korrekt, MEN när du kopplar in slutsteget så skall du ALLTID koppla in jorden först! är plus inkopplat så skall alltid jord vara ikopplat! har du plus kabeln i utan någon jordning så har du stor risk att du bränner signaljorden i stereon och kan då få VÄLDIGT konstiga ljud sen.
Senast redigerat av Snoogiloo (28 augusti 2009)


ljudfantast
1 372 Inlägg
29 augusti 2009
#15
jag brände mitt slutsteg (förmodligen signalen eftersom ljudet sprakade som fasen så fort jag höjde en smula på stereon) och orsaken jag tror var att högtalarkablar låg mot plåt eller liknande. Viktigt att hålla saker och ting i shack och alltid se till att steget har jord, ALLTID

1 435 Inlägg
29 augusti 2009
#16
Snoogiloo skrev:
Ivan500 skrev:
Nu är jag inte riktigt med här. Steget tänds inte men tror det beror på att säkringen var död då.
Men ni säger att det finns bara en + kabeln en remote och en jord. Jag har ju två kablar kopplade till batteriet och så har det varit även när det fungerade.

då har du en kabel som e kopplad på plus polen på batteriet och en på minus polen på batteriet?

var då säker på att du kopplar den som sitter på plus polen på 12V ingången (12v, +, eller vad där kan stå på ditt steg) och den som går till minus polen på jorden (GND, Ground, - etc etc)

men det bästa du kunde göra hade varit att göra en jordpunkt till slutsteget som är närmare, tex ett bältesfäste eller liknande. jordkabeln ska alltid vara så kort som möjligt så!
För att få en bra jordpunkt så är det bara att skruva lös bälteshållaren, skrapa plåtrent så att du får bra kontakt och sen så skruvar du fast bältesfästet och kabelskon på jordkabeln igen smile sen kan man alltid göra det mer avancerat och rostskydda och liknande men det är upp till dig smile

sen den gröna kabeln du har går till stereon eller? denna skall isåfall kopplas till remote på slutsteget, kan även stå REM eller liknande.

sen säger du att du kopplade bort plus och sen minus det är helt korrekt, MEN när du kopplar in slutsteget så skall du ALLTID koppla in jorden först! är plus inkopplat så skall alltid jord vara ikopplat! har du plus kabeln i utan någon jordning så har du stor risk att du bränner signaljorden i stereon och kan då få VÄLDIGT konstiga ljud sen.

Inte helt sant.

Att jorda i karossen är inte bättre än att jorda mot batteriet om det är dålig kabel mellan batteri/generator och kaross. Om batteriet sitter i bak som det gör i flertalet bilar så brukar det vara enklast att jorda direkt på batteriet.


560 Inlägg
29 augusti 2009
#17
Inte heller helt sant.

ALLT handlar om jordyta och inget annat.

Kan du få till exempelvis 2m2 jordyta är detta bättre än tex 0,5m2 jordyta.

Det finns en anledning til att folk öka i Decibel när man tex drar 14 50mm2 jordkablar istället för 2st och alla på olika "plåtar" i bilen då det är mycket punktsvetsat skit i bilarna så det gäller att ta jorden från olika plåtar.

Sen finns det givetvis en gräns för allt.

Alpinabiturbo skrev:
Snoogiloo skrev:
Ivan500 skrev:
Nu är jag inte riktigt med här. Steget tänds inte men tror det beror på att säkringen var död då.
Men ni säger att det finns bara en + kabeln en remote och en jord. Jag har ju två kablar kopplade till batteriet och så har det varit även när det fungerade.

då har du en kabel som e kopplad på plus polen på batteriet och en på minus polen på batteriet?

var då säker på att du kopplar den som sitter på plus polen på 12V ingången (12v, +, eller vad där kan stå på ditt steg) och den som går till minus polen på jorden (GND, Ground, - etc etc)

men det bästa du kunde göra hade varit att göra en jordpunkt till slutsteget som är närmare, tex ett bältesfäste eller liknande. jordkabeln ska alltid vara så kort som möjligt så!
För att få en bra jordpunkt så är det bara att skruva lös bälteshållaren, skrapa plåtrent så att du får bra kontakt och sen så skruvar du fast bältesfästet och kabelskon på jordkabeln igen smile sen kan man alltid göra det mer avancerat och rostskydda och liknande men det är upp till dig smile

sen den gröna kabeln du har går till stereon eller? denna skall isåfall kopplas till remote på slutsteget, kan även stå REM eller liknande.

sen säger du att du kopplade bort plus och sen minus det är helt korrekt, MEN när du kopplar in slutsteget så skall du ALLTID koppla in jorden först! är plus inkopplat så skall alltid jord vara ikopplat! har du plus kabeln i utan någon jordning så har du stor risk att du bränner signaljorden i stereon och kan då få VÄLDIGT konstiga ljud sen.

Inte helt sant.

Att jorda i karossen är inte bättre än att jorda mot batteriet om det är dålig kabel mellan batteri/generator och kaross. Om batteriet sitter i bak som det gör i flertalet bilar så brukar det vara enklast att jorda direkt på batteriet.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 augusti 2009
#18
Jimmy> Därför man bör jorda via en balk istället för en karossplåt wink Just pga alla punktsvetsar i en bil.
Dock för att få samma jordpotensial kan man med fördel jorda på samma punkt (tex. batteriet...så som Henrik gjorde....och jag gjort nu. 1.5M 50mm2 till Audison Connection-plinten för både pls o minus nu, även enheten får numere sin ström via detta block men HEJ vad off-topic jag landade)

Snoogiloo> Inte heller helt sant. Har man spänning fram på pluskabeln skall man alltid koppla jorden först ja...signalkabeln sist. Men rycker man säkringen på batterikabeln så spelar det ingen roll eftersom kretsen då är öppen. Ryck ALLTID säkringen när man pillar med steg....sätt i den igen sist av allt man gör.

jimmyostrom skrev:
Inte heller helt sant.

ALLT handlar om jordyta och inget annat.

Kan du få till exempelvis 2m2 jordyta är detta bättre än tex 0,5m2 jordyta.

Det finns en anledning til att folk öka i Decibel när man tex drar 14 50mm2 jordkablar istället för 2st och alla på olika "plåtar" i bilen då det är mycket punktsvetsat skit i bilarna så det gäller att ta jorden från olika plåtar.

Sen finns det givetvis en gräns för allt.

Alpinabiturbo skrev:
Snoogiloo skrev:

då har du en kabel som e kopplad på plus polen på batteriet och en på minus polen på batteriet?

var då säker på att du kopplar den som sitter på plus polen på 12V ingången (12v, +, eller vad där kan stå på ditt steg) och den som går till minus polen på jorden (GND, Ground, - etc etc)

men det bästa du kunde göra hade varit att göra en jordpunkt till slutsteget som är närmare, tex ett bältesfäste eller liknande. jordkabeln ska alltid vara så kort som möjligt så!
För att få en bra jordpunkt så är det bara att skruva lös bälteshållaren, skrapa plåtrent så att du får bra kontakt och sen så skruvar du fast bältesfästet och kabelskon på jordkabeln igen smile sen kan man alltid göra det mer avancerat och rostskydda och liknande men det är upp till dig smile

sen den gröna kabeln du har går till stereon eller? denna skall isåfall kopplas till remote på slutsteget, kan även stå REM eller liknande.

sen säger du att du kopplade bort plus och sen minus det är helt korrekt, MEN när du kopplar in slutsteget så skall du ALLTID koppla in jorden först! är plus inkopplat så skall alltid jord vara ikopplat! har du plus kabeln i utan någon jordning så har du stor risk att du bränner signaljorden i stereon och kan då få VÄLDIGT konstiga ljud sen.

Inte helt sant.

Att jorda i karossen är inte bättre än att jorda mot batteriet om det är dålig kabel mellan batteri/generator och kaross. Om batteriet sitter i bak som det gör i flertalet bilar så brukar det vara enklast att jorda direkt på batteriet.


Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

12 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#19
Okay så om jag fattat rätt så räcker det att ta ur säkringen till + kabeln?

Nu satt ju den säkringen i hela tiden och även säkringen från slutsteget. När han i affären plockade ur den säkringen från steget (som hade gått) så tog jag en ny säkring, åkte hem och testade sätta i den och då blixtrade det när jag skulle sätta i säkringen, fick inte ens dit den då det fortsatte blixtra. Nu måste jag vänta tills på mån då dem öppnar så jag kan köpa en ny säkring.

Men ska steget gå igång trotts att jag inte har någon säkring på steget?

Jag blev alltså förvånad över att det börja blixtra till när jag skulle sätta i säkringen.

Mekaniker
212 Inlägg
29 augusti 2009
#20
Ivan500 skrev:
Okay så om jag fattat rätt så räcker det att ta ur säkringen till + kabeln?

Nu satt ju den säkringen i hela tiden och även säkringen från slutsteget. När han i affären plockade ur den säkringen från steget (som hade gått) så tog jag en ny säkring, åkte hem och testade sätta i den och då blixtrade det när jag skulle sätta i säkringen, fick inte ens dit den då det fortsatte blixtra. Nu måste jag vänta tills på mån då dem öppnar så jag kan köpa en ny säkring.

Men ska steget gå igång trotts att jag inte har någon säkring på steget?

Jag blev alltså förvånad över att det börja blixtra till när jag skulle sätta i säkringen.

Du kan inte ta en bild på hur du kopplat steget på sidan där strömkablarna går in?
Skulle vara mycket enklare att se om de är fel då.



Sök