3121
Sök

Diskanterna slutar spela

133 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
Hej. Jag har lite problem med ljudet i bilen. Allt funkar bra utom diskanterna för dom slutar spela så fort man höjer för mycket och så har det inte vart innan. Om jag tar av och sätter på fronten till stereon så spelar dom fram tills jag höjer över "gränsen". Lite tråkigt att spela låg musik för att dom skall fungera.

Det är focal frontsystem med dörrhögtalare och diskanter kopplade på delningsfilter och ett gammalt fyrkanaligt mds steg. Jag har kollat över alla kablar vid stereon och även till steget. Har testat en helt ny huvudenhet men det var samma fel ändå.

Tackssam för lite tips! smile
Senast redigerat av 940Black (29 augusti 2009)

940ltt

1 171 Inlägg
30 augusti 2009
Felsökningstips. Koppla in både diskanten och mellanregistret på samma kanal på steget. Är problemet kvar? Om inte så är det fel på steget på diskantens kanaler.

Om problemet är kvar så betyder det att stegets kanaler slår ifrån när det tycker att lasten är för svår.

Tänk på att köra biamp med passiva delningsfilter är meningslöst (finns ingen vinst med det) så funkar det med två kanaler till hela frontsystemet så kör på det istället.

1 727 Inlägg
30 augusti 2009
Vad är funkade innan? Har du gjort ngn förändring?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 augusti 2009
Är det inte Focal som har någon typ av "säkring" i sina delningsfilter för att skydda elementen?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 augusti 2009
ChriZtoffer skrev:
Är det inte Focal som har någon typ av "säkring" i sina delningsfilter för att skydda elementen?

Inte sett ngt i mina filter iaf....bara spolar, kondensatorer och motstånd.

Vet att Naka har det i sina.... RF har haft, likaså MTX och JBL......sedan har jag inte så storkoll.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

ljudfantast
1 372 Inlägg
31 augusti 2009
Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:

Vet att Naka har det i sina.... RF har haft, likaså MTX och JBL......sedan har jag inte så storkoll.

men du har nog rätt bra koll ändå räven big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 augusti 2009
Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:

Ah Nakamichi var det som jag tänkte på då ja! smile Viste att det var nån av dom "finare" tillverkarna som hade en sån lösning och fick tydligen för mig att det var Focal då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

13 Inlägg
1 september 2009
Detta bör vara ett skydd emot diskanterna , filtret stänger ner och går igång igen när värmen minskat.

För att bara tillägga , även Sinus Live har detta på sina filter.

7 274 Inlägg
1 september 2009
När ni ändå diskuterar filter och säkringar.
Minns att mina gamla RF power filter hade lampor i sig, vad fyller dom för funktion?

7 241 Inlägg
1 september 2009
Brains skrev:
Minns att mina gamla RF power filter hade lampor i sig, vad fyller dom för funktion?

Överbalastningsskydd......
De tar upp en del effekt för att inte skada diskanten. Eller det var iaf teorin...

7 274 Inlägg
1 september 2009
Lonefox skrev:
Brains skrev:

De tar upp en del effekt för att inte skada diskanten. Eller det var iaf teorin...

Eftersom du skrev att det var teorin så måste det inte ha fungerat nå vidare eller?
Men hur vet lampan när diskanten blir överbelastad så den börjar lysa istället? hmm
Senast redigerat av Brains (1 september 2009)

7 241 Inlägg
1 september 2009
Brains skrev:
Lonefox skrev:
Brains skrev:

Eftersom du skrev att det var teorin så måste det inte ha fungerat nå vidare eller?
Men hur vet lampan när diskanten blir överbelastad så den börjar lysa istället? hmm

Jo visst fungerar det...frågan är bara hur bra. Det kunde blinka rätt friskt i takt med musiken vad jag vill minnas.
Däremot satte jag mig aldrig in mer i hur det fungerade (eller vad som blev dess nackdelar) men tex. JonasH har nog betydligt mer koll på detta än jag.

133 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Jag har inte löst problemet ännu... Men allt har ju fungerat innan och det är inga problem när jag ligger på (12) i volym men såfort jag höjer över det blir det problem, ibland kan man spela en stund på hög volym  och ibland dör dom direkt.. men dom dör alltid efter en stund över 12.

Kan man lägga dörrhögtalarna i diskanternas kanal på delningsfiltret och se vad som händer? Varför skulle den vilja skydda diskanterna genom att stänga ner dom och vad är fel isåfall?

När jag höjer över volym 12 till säg 15 då dör diskanterna, om jag då tar av och sätter på fronten igen så funkar dom direkt. För att ge en bättre bild av volymen så kan jag säga att runt 19-20 har jag kunnat spela på innan detta problemet uppstod.
Senast redigerat av 940Black (6 oktober 2009)

940ltt

1 727 Inlägg
7 oktober 2009
Troligtvis släpper slutsteget ifrån sig distortion som gör att "skyddskomponenten" stänger ner diskanten.
Vid distortion utvecklas värme och det är det komponenten reagerar på.
Varför släpper slutsteget helt "plötsligt" ifrån sig mer distortion än vanligt då?
Kanske det fått andra förutsättninigar på strömsidan.
Genom dålig jord/glapp i strömkablar.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

51 Inlägg
7 oktober 2009
Kanske för mycket gain helt enkelt? Prova skruva ner och se om det blir bättre

Sök