2150
Sök

WASTEGATE förgasare

87 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej någon som vet om Biltemas Wastegate förgasare funkar bra på en volvo 240 orginal.De e en b230a motor.

Golle
448 Inlägg
30 augusti 2009
#2
Vad menar du? Länk? Wastegate är en sak, förgasare en helt annan...

James May: In other news.... I've fitted a fan!

87 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#3
Bara att gå in på biltema.se och söka på Wastegate

87 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#4
Tror ni att den blir mycke törstigare?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
30 augusti 2009
#5
Wastegate och förgasare har helt olika funktion. Letar du efter en förgasare eller en wastegate?

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
30 augusti 2009
#6
wastegate använder du för att styra laddtrycket på en turbo.. wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#7
Nichlas_H skrev:
wastegate använder du för att styra laddtrycket på en turbo.. wink

Inte det heller egentligen wink

team Svineri. Volvos under construction.

130 Inlägg
30 augusti 2009
#8
tror du att en wastegate är en förgasare?

Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#9
lillrackarn skrev:
tror du att en wastegate är en förgasare?

Kan nästan föreställa mig hur förbannad du var när du skrev det där lol

team Svineri. Volvos under construction.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
30 augusti 2009
#10
turbo5a skrev:
Nichlas_H skrev:
wastegate använder du för att styra laddtrycket på en turbo.. wink

Inte det heller egentligen wink

nähä va använder man den till då??

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

145 Inlägg
30 augusti 2009
#11
Nichlas_H skrev:
turbo5a skrev:
Nichlas_H skrev:
wastegate använder du för att styra laddtrycket på en turbo.. wink

Inte det heller egentligen wink

nähä va använder man den till då??

En wastegate fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin. Det leder till att trycket på turbinen avlastas vilket i sin tur leder till att turbons laddtryck ej överskrider önskade värden.

När laddtrycket når det förutbestämda värdet så öppnas en ventil med hjälp av en tryckklocka (intern wastegate) eller en kolv (extern wastegate). Intern är vanligast och sitter inbyggd i turbons turbinhus, medan en extern sitter monterad på grenröret.

Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#12
-HardcOre- skrev:
Nichlas_H skrev:
turbo5a skrev:

Inte det heller egentligen wink

nähä va använder man den till då??

En wastegate fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin. Det leder till att trycket på turbinen avlastas vilket i sin tur leder till att turbons laddtryck ej överskrider önskade värden.

När laddtrycket når det förutbestämda värdet så öppnas en ventil med hjälp av en tryckklocka (intern wastegate) eller en kolv (extern wastegate). Intern är vanligast och sitter inbyggd i turbons turbinhus, medan en extern sitter monterad på grenröret.

Tack.

team Svineri. Volvos under construction.

2 021 Inlägg
30 augusti 2009
#13
hahaha vafan wastegate förgasare, de va nå nytt


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
30 augusti 2009
#14
-HardcOre- skrev:
Nichlas_H skrev:
turbo5a skrev:

Inte det heller egentligen wink

nähä va använder man den till då??

En wastegate fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin. Det leder till att trycket på turbinen avlastas vilket i sin tur leder till att turbons laddtryck ej överskrider önskade värden.

När laddtrycket når det förutbestämda värdet så öppnas en ventil med hjälp av en tryckklocka (intern wastegate) eller en kolv (extern wastegate). Intern är vanligast och sitter inbyggd i turbons turbinhus, medan en extern sitter monterad på grenröret.

men som han sa så styr den ju fortfarande laddtrycket. inget fel i det han skrev. dock så är ju det du skrev själva funktionen med en wastegate.

-den satt som en fläskläpp-

Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#15
husmus skrev:
-HardcOre- skrev:
Nichlas_H skrev:

nähä va använder man den till då??

En wastegate fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin. Det leder till att trycket på turbinen avlastas vilket i sin tur leder till att turbons laddtryck ej överskrider önskade värden.

När laddtrycket når det förutbestämda värdet så öppnas en ventil med hjälp av en tryckklocka (intern wastegate) eller en kolv (extern wastegate). Intern är vanligast och sitter inbyggd i turbons turbinhus, medan en extern sitter monterad på grenröret.

men som han sa så styr den ju fortfarande laddtrycket. inget fel i det han skrev. dock så är ju det du skrev själva funktionen med en wastegate.

Ja, men wastegaten sitter ju inte fabriksmonterad för man ska kunna justera/styra laddtryck... haha det hade ju varit jävligt tufft kanske, volvo t5 med pysventil i kupén från fabrik :lol

team Svineri. Volvos under construction.

471 Inlägg
30 augusti 2009
#16
wastegate kanske är märket ?

Skiiit du nedde ! ;)

471 Inlägg
30 augusti 2009
#17
okej de fanns inte ens förgasare på biltema xD

Skiiit du nedde ! ;)

7 274 Inlägg
30 augusti 2009
#18
turbo5a skrev:
husmus skrev:
-HardcOre- skrev:

En wastegate fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin. Det leder till att trycket på turbinen avlastas vilket i sin tur leder till att turbons laddtryck ej överskrider önskade värden.

När laddtrycket når det förutbestämda värdet så öppnas en ventil med hjälp av en tryckklocka (intern wastegate) eller en kolv (extern wastegate). Intern är vanligast och sitter inbyggd i turbons turbinhus, medan en extern sitter monterad på grenröret.

men som han sa så styr den ju fortfarande laddtrycket. inget fel i det han skrev. dock så är ju det du skrev själva funktionen med en wastegate.

Ja, men wastegaten sitter ju inte fabriksmonterad för man ska kunna justera/styra laddtryck... haha det hade ju varit jävligt tufft kanske, volvo t5 med pysventil i kupén från fabrik :lol

Öhm jo? Wastegaten sitter där för att bilen ska ha det laddtrycket som tillverkaren har bestämt.


driftsättare
169 Inlägg
31 augusti 2009
#19
wastegaten används för och styra laddtrycket men wastegaten styrs med wastegateklockan som styrs av magnetventilen och i wastegateklockan sitter en fjäder med ett visst tryck och när laddtrycket överstiger fjädertrycket så öppnar klockan gaten med hjälp av och skruva på stången till klockan så kan du ställa GLT men inte topp för det regleras även av databoxen som styr magnetventilen... går och köra utan magnetventil (äldre bilar nu typ 240 turbo och saab 900 t8) och pysa upp laddet till önskad nivå men inte över vad klockan klarar då måste man byta klocka...

något sådant har jag för mig att det står till eller?!
Senast redigerat av jooeell (31 augusti 2009)


Avstängd
424 Inlägg
31 augusti 2009
#20
Brains skrev:
turbo5a skrev:
husmus skrev:

men som han sa så styr den ju fortfarande laddtrycket. inget fel i det han skrev. dock så är ju det du skrev själva funktionen med en wastegate.

Ja, men wastegaten sitter ju inte fabriksmonterad för man ska kunna justera/styra laddtryck... haha det hade ju varit jävligt tufft kanske, volvo t5 med pysventil i kupén från fabrik :lol

Öhm jo? Wastegaten sitter där för att bilen ska ha det laddtrycket som tillverkaren har bestämt.

JO! men den sitter inte där för att kunden ska kunna ställa sitt laddtryck hur som helst.

team Svineri. Volvos under construction.


Sök