3507
Sök

Turbokonventering [ Volvo 745 GL - 1988 ]

234 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#1
Har några enkla frågor.

Har fått tag i 940 fullflödes turbogrenrör, samt 740 original turbo och downpipe.
Ska fixa oljetillförsel samt oljeretur och tryckrör.

Hur monteras det?
är det lönt och vad krävs för att få igenom på bes om man kör med lågt laddtryck in på bes?

tack för svar av volvo experter som gjort det innan
maila gärna eller pma!
Senast redigerat av Teddio (30 augusti 2009)


R1 driver!
5 128 Inlägg
30 augusti 2009
#2
Du får inte genom den alls på besiktining när du konverterat! Olagligt rakt igenom. Men du kan ju byta motor istället


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 augusti 2009
#3
du kan ladda 30bar, eller 0.01 bar. Du kommer inte igenom bes för det  wink

C H E V R O L E T <3

234 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#4
Riktiga svar från volvo experter som gjort det förr tack.
inga sånna där skrota aset annars byt fantatiker.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 augusti 2009
#5
du bör svetsa ett rör i oljetråger för att sedan dra en slang till returen.
du kan ta olja från oljetrycksgivaren bara att hitta ett t-kors att sätta dit så får du plats med båda
tryckrören spelar inte så stor roll bara att dom går från turbon till insuget ( via intercoolern om du ska ha en sån )
men som sagt så går det inte i genom besiktningen med turbokovertering
men du kan stoppa ner en turbomaskin från en 940 å regga om för en billig peng

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

234 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#6
Okej tack.
inget annat jag behöver?

syns där jag svetsat om ja slänger bort turbon till bes?
menar i oljetråget? eller de döljs av skyddsplåten under bilen ?


355 Inlägg
31 augusti 2009
#7
Teddio skrev:
Okej tack.
inget annat jag behöver?

syns där jag svetsat om ja slänger bort turbon till bes?
menar i oljetråget? eller de döljs av skyddsplåten under bilen ?

om du´har svetsat i tråget lr så bryr dom sej inte om på bes fins måna även som bara plockar bort kompresor huset o lagger huset  o pluggar avgashuset på bes o de går igenom ..

3 295 Inlägg
31 augusti 2009
#8
Teddio skrev:
Riktiga svar från volvo experter som gjort det förr tack.
inga sånna där skrota aset annars byt fantatiker.

det är tyvärr den dystra sanningen, den kommer inte komma igenom besiktningen i turbokonverterat utförande. en fundering bara, varför uppfinna hjulet två gånger? varför konvertera när du kan handla en klar motor och bara stoppa i? du behöver ju antagligen byta lite mer saker, såsom styrbox och dyligt.


234 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#9
Jaså, Då måste jag hört fel när folk sagt att man kan typregga bilen, och jag tänkte efter nu så kunde jag haft den som drifting bil, dvs obesiktigad, och styrbox osv funkar ihop med den turbon. vad jag hört (?)


234 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#10
anderssonboy skrev:
Teddio skrev:
Okej tack.
inget annat jag behöver?

syns där jag svetsat om ja slänger bort turbon till bes?
menar i oljetråget? eller de döljs av skyddsplåten under bilen ?

om du´har svetsat i tråget lr så bryr dom sej inte om på bes fins måna även som bara plockar bort kompresor huset o lagger huset  o pluggar avgashuset på bes o de går igenom ..

för jag kommer ju svetsa in så jag kan få in oljereturen där, och sen måste dej u pluggas och turbon tas ut för bes.. men de kommer dem inte se?


10 287 Inlägg
31 augusti 2009
#11
Din motor är avgasreglerad och minsta lilla konvertering gör att du har gjort våld på den motor som godkändes en gång i tiden.
Vill man godkänna det som är en ny motorkonstruktion så måste man gå igen ett så kallat körcykelprov och uppfylla nu gällade avgasbestämmelser. Detta kan i princip bara biltillverkare göra.
Regelverket finns i den klistrade tråden i detta forum (om att besikta med annan motor än orginal). Sedan att folk yrar om annat för att dom  tror saker är ganska vanligt. Så det är inte konstigt alls att du har hör diverse historier.

/Göran

Teddio skrev:
Jaså, Då måste jag hört fel när folk sagt att man kan typregga bilen,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

driftsättare
169 Inlägg
31 augusti 2009
#12
det går o typ regga 740 med turbo men då får du ta hela motorn ifrån en turbo och stoppa i inte och konventera en befintlig motor...

tror det är 220hk som chassiet på 740 är godkänt för det är därför det är så "lätt" o få den godkänd med volvos femma för hästkrafterna inte överstiger det


406 Inlägg
31 augusti 2009
#13
jooeell skrev:
tror det är 220hk som chassiet på 740 är godkänt för det är därför det är så "lätt" o få den godkänd med volvos femma för hästkrafterna inte överstiger det

Volvo 740 är godkända för upp till 237hk.
Volvos T5:a överstiger ju visst 220. En original T5 har 226hk.
Senast redigerat av Karlie (31 augusti 2009)


18 Inlägg
31 augusti 2009
#14
hur mycket är max vridet som en 740 är godkänd för då? är de 300nm? (har för mig ja läst/hört de nånstans)


10 287 Inlägg
31 augusti 2009
#15
Vi citerar från samma besiktningstråd:

Addendum: Regler specifikt för motorbyte i Volvo 740/940:

Här är dagens regelverk för fordonet ifråga med två kompletterande svar från SFRO:

-----------------------------------------------------------------

Svar nr 1 från SFRO:

"Volvo har intygat max 238 hk i 700/900"

Frågade Gustaf på SFRO igen om 238Hkr är generellt för alla 740/940 eller bara för turbomodellerna.

Svar nr 2:

"Det gäller alla modeller, dock under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Enligt min lista är det:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
Så det spelar ingen roll vad man bygger på."

Notera att inget nämns om huruvida turbons bromsar krävs. Det verkar alltså som det är ok med tex en vanlig 740GL bara man byter stötdämpare.

---------------------------------------------------------------------------

/Göran



jooeell skrev:
det går o typ regga 740 med turbo men då får du ta hela motorn ifrån en turbo och stoppa i inte och konventera en befintlig motor...

tror det är 220hk som chassiet på 740 är godkänt för det är därför det är så "lätt" o få den godkänd med volvos femma för hästkrafterna inte överstiger det

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#16
Okej.


234 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#17
jooeell skrev:
det går o typ regga 740 med turbo men då får du ta hela motorn ifrån en turbo och stoppa i inte och konventera en befintlig motor...

tror det är 220hk som chassiet på 740 är godkänt för det är därför det är så "lätt" o få den godkänd med volvos femma för hästkrafterna inte överstiger det

Då måste jag ha elsystem och box o allt med?


driftsättare
169 Inlägg
31 augusti 2009
#18
ja! och motorn ska vara orginal när reggningen sker!


driftsättare
169 Inlägg
31 augusti 2009
#19
Karlie skrev:
jooeell skrev:
tror det är 220hk som chassiet på 740 är godkänt för det är därför det är så "lätt" o få den godkänd med volvos femma för hästkrafterna inte överstiger det

Volvo 740 är godkända för upp till 237hk.
Volvos T5:a överstiger ju visst 220. En original T5 har 226hk.

jag skrev tror jag är inte så jätte insatt i volvos hästkrafts alternativ

men 238hk är ju ännu bättre


234 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#20
tjänar fan bättre på o köra obes, ska bara ha bilen till race o sånt . kanske bes den i framtiden



Sök