3612
Sök

Val av extraljus?

Musiker
37 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#1
Vad har ni för erfarenhet av extraljus? Kan man hitta på nätet? Vad är mest prisvärt och lyser bra, etc...

Höken - Four rings to rule them all - - - Nuvarande: Audi 100 2.3 E Avant -90
Avverkat: Audi 100 2.0 E -91, Audi 100 2.6 V6 Avant -94, Audi 100 2.3 -88B
Musiker och taxichaufför - - - - - - - - - - - - - - - - http://www.lennart.info.se

Sir
291 Inlägg
31 augusti 2009
#2
Bosch 225 big knick går å få tag på för under 500. Är nog rätt prisvärt om man vill ha nått "märke".

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

1 200 Inlägg
31 augusti 2009
#3
Jag köpte min EX3000 Ultra-ramp från Extraljus i Ålem AB, www.extraljus.se - Mycket nöjd är jag! smile

https://www1.garaget.org/archive/40/39955/56311/56311-1563370.jpg

https://www1.garaget.org/archive/40/39955/56311/56311-1243845.jpg
Senast redigerat av Minister (31 augusti 2009)

Supraman
2 300 Inlägg
31 augusti 2009
#4
En enkel regel som gäller extraljus.
Stora och runda ger bäst ljus.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

282 Inlägg
31 augusti 2009
#5
Ska du ha bra ljus ska det vara nbb alpha halogen, om du inte vill kosta på dig xenonvarianten. Bosch navigator är även mycket bra. Bosch big knick lyser väl relativt bra till priset. Dock är dom inte så värst snygga. Jag kör med 3 st nbb alpha 225 bred (glart glas) Kan rekomendera dessa startk. Om du inte vill lägga så mycket pengar så får du nog satsa på bosch bigknick eller sim som är billigast av alla.


739 Inlägg
31 augusti 2009
#6
säger bara xenon konvertera dina ljus själv billigt och överlägset bra ljus för lite pengar du får ett xenon sim för 800 ca och ett bosch navigator xenon kostar 5000 så du vet


282 Inlägg
31 augusti 2009
#7
Aa, juste.. Xenonkonvertera dina vanliga helljus till xenon (50 eller 70w) så får du lika mycket ljus som 3 vanliga extraljus, om inte mer. Då slipper du ha extraljus, om du tycker det är fult osv..


Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
31 augusti 2009
#8
Tycker mina tre Hella Rallye 3003 lyser bra smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Oseriös Aktör
592 Inlägg
31 augusti 2009
#9
Lightforce.....

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

1 653 Inlägg
31 augusti 2009
#10
bombare skrev:
Aa, juste.. Xenonkonvertera dina vanliga helljus till xenon (50 eller 70w) så får du lika mycket ljus som 3 vanliga extraljus, om inte mer. Då slipper du ha extraljus, om du tycker det är fult osv..

njaa, extraljus kompletterar helljusets ljusbild också så bara xenon i helljuset gör inte samma effekt som extraljus.

om man skiter ut pengar så är lightforce svårslaget.
men för billiga pengar får du 2 st xenonkonverterade SIM-ljus som gör jävligt bra ifrån sig för pengarna.

SIM-ljusen finns för 250 spän st (annonseras titt som tätt å blocket tex) och ett 50W xenonkit får du för under 600 spän på www.vvme.com

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

388 Inlägg
31 augusti 2009
#11
Efter 10 år på ambulansen med massa olika former av x-ljus säger jag som en tidigare så stora och runda som möjligt ger bäst ljusbild skippa färgat glas om det är bra ljus du är ute efter.Vi har kört xenon extraljus i 2 omgångar men gått tillbaka till halogen.Våran upplevelse till xenon är att det funkar bra främst som halvljus.
Nr.1 Lightforce helt klart.
Nr.2 Bäst ljus för pengarna enligt min mening Bosch BIG KNICK dom tål dessutom 100W lampor utan problem.


1 749 Inlägg
31 augusti 2009
#12
yoppe skrev:
Efter 10 år på ambulansen med massa olika former av x-ljus säger jag som en tidigare så stora och runda som möjligt ger bäst ljusbild skippa färgat glas om det är bra ljus du är ute efter.Vi har kört xenon extraljus i 2 omgångar men gått tillbaka till halogen.Våran upplevelse till xenon är att det funkar bra främst som halvljus.
Nr.1 Lightforce helt klart.
Nr.2 Bäst ljus för pengarna enligt min mening Bosch BIG KNICK dom tål dessutom 100W lampor utan problem.

Blir lite nyfiken nu.
Varför tycker ni att xenon passar bäst till halvljus och inte till extraljusen?
Vad är nackdelen?

Håller absolut med ang. färgning av glaset. Vitt glas ska det vara.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

812 Inlägg
31 augusti 2009
#13
3 st big knick (med bred ljus bild) och 100 w lampor. jag har det på vinter bilen och jag blir lika överraskad varje gång jag tänder helljuset. kostade ca 2000:- för hela instalationen för 3 år sedan
Senast redigerat av aakesson (31 augusti 2009)


Jägermeister
910 Inlägg
31 augusti 2009
#14
Vita glas, bosch big knick med 100W halogen funkar bäst, kört runt nu i 13 vintrar här uppe i mörka Norrbotten och tycker big knicks fungerar suveränt, räddat mig från otaliga älg och ren kollisioner då man upptäcker dom mkt tidigare med extralysen.

Xenonljusen och andra lysen tex med blåa glas eller annat ger äckliga reflektioner och såna där skumma skuggor i tex snövallar och när snön faller ner ser man inte ett skit och det ser ut som att man åker in i hyperrymden.smile*Jaa jag gillar sci fi*

Många ggr speciellt nu när alla nu ska ha dyraste senaste xenon mm så kan man fynda beggade big knicks, jag tex har köpt mina 4st kompletta med ställning för 800kr.

Jag kör med 2st punklysen i mitten och 2st spridare på sidorna, så bosch är kung ialf om man bor här uppe och inte vill lägga ner tusentals kronor i onödan på extralysen.

https://www1.garaget.org/archive/5/4392/80661/80661-1072679.jpg
Senast redigerat av gemini78 (31 augusti 2009)

En gång är ingen gång...

Xenoholic
2 559 Inlägg
31 augusti 2009
#15
Säger som flera andra här, Bosch big knick. Men kör med 3st med bred ljusbild.
Hade tidigare 2 st av varje men tycker det är bättre med dessa.
Har testat Hella både med vita o blå glas men Bosch är bättre, o de ska va vita glas. cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Supraman
2 300 Inlägg
31 augusti 2009
#16
patrikke skrev:
yoppe skrev:
Efter 10 år på ambulansen med massa olika former av x-ljus säger jag som en tidigare så stora och runda som möjligt ger bäst ljusbild skippa färgat glas om det är bra ljus du är ute efter.Vi har kört xenon extraljus i 2 omgångar men gått tillbaka till halogen.Våran upplevelse till xenon är att det funkar bra främst som halvljus.
Nr.1 Lightforce helt klart.
Nr.2 Bäst ljus för pengarna enligt min mening Bosch BIG KNICK dom tål dessutom 100W lampor utan problem.

Blir lite nyfiken nu.
Varför tycker ni att xenon passar bäst till halvljus och inte till extraljusen?
Vad är nackdelen?

Håller absolut med ang. färgning av glaset. Vitt glas ska det vara.

Nackdelen är att det tar en kort stund innan dom får full styrka om dom har hunnit kallna, när dom e varma tänder dom fort.

Jag kör xenon i helljuset på supran det funkar men man får anpassa körningen efter det med.
Grymt bra ljus fick jag men då e mina reflektorer ganska stora och runda.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

388 Inlägg
1 september 2009
#17
patrikke skrev:
yoppe skrev:
Efter 10 år på ambulansen med massa olika former av x-ljus säger jag som en tidigare så stora och runda som möjligt ger bäst ljusbild skippa färgat glas om det är bra ljus du är ute efter.Vi har kört xenon extraljus i 2 omgångar men gått tillbaka till halogen.Våran upplevelse till xenon är att det funkar bra främst som halvljus.
Nr.1 Lightforce helt klart.
Nr.2 Bäst ljus för pengarna enligt min mening Bosch BIG KNICK dom tål dessutom 100W lampor utan problem.

Blir lite nyfiken nu.
Varför tycker ni att xenon passar bäst till halvljus och inte till extraljusen?
Vad är nackdelen?

Håller absolut med ang. färgning av glaset. Vitt glas ska det vara.

En viktig sak till att börja med som självklart inte gäller vanliga personbilar är att xenon och helljusblink inte är optimalt övrigt nedan.
Upplevelsen av xenon är att många inte gillar "färgen" på ljuset vilket jag dock personligen inte håller med om dock mattas ljuset i xenon lamporna ganska fort och ljuset blir fisigt så att säga och att byta dom lamporna är dels något krångligare samt kostar ju lite mer och det är nog framför allt detta som vi inte gillar halvljuset upplever vi ej denna mattning på.
Skall tilläggas att vi ofta kör långa sträckor med helljuset tänt och så gott som varje natt x flera vilket resulterar i att helljuset lyser ganska många timmar bara på en vecka under dom mörka årstiderna vi har kört 3 olika fabrikat på xenon någon var något bättre men samma mattning uppstod trots allt.
Senast redigerat av yoppe (1 september 2009)


240 Inlägg
1 december 2010
#18
va lyser bässt? 3 st nbb eller 3 navigator? (xenon)

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
1 december 2010
#19
kör på Hella 2000.. Lyser bra å ser bra ut.
Dessa nya extra ljus ä ju så jävla plastiga...

----------------Våga Vägra Volvo----------------

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 december 2010
#20
niqlaz skrev:
va lyser bässt? 3 st nbb eller 3 navigator? (xenon)

har 3 st nbb på vinterbilen, 1 lång 2 bred alpha 225 med 50w xenon, lyser heeeelt sjukt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök