2652
Sök

Kan man ha dimmer till extraljus?

4 001 Inlägg
2 september 2009
#21
Sharky skrev:
Nej. Det går inte att räkna så här på när det gäller lampor. Resistansen är allt annt än konstant.

/Göran


Dale skrev:
Två lampor i serie blir inte halva effekten. Blir halva spänningen och där med halva strömstyrkan om resistansen genom lampan är konstant. Spänning gånger ström är effekten och då blir det bara en fjärdedel av effekten då både spänning och ström är hälften. Men billigt blire. :-)

Redan vid 80-85% av spänningen har man halva ljusstyrkan. Kolla http://www.elfa.se/no/fakta.pdf på sidan sju finns ett litet diagram.


Glödtrådslampor är en av de få belastningar som finns där resistansen är konstant.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sir
291 Inlägg
2 september 2009
#22
Sharky skrev:
Nej. Det går inte att räkna så här på när det gäller lampor. Resistansen är allt annt än konstant.

/Göran


Dale skrev:
Två lampor i serie blir inte halva effekten. Blir halva spänningen och där med halva strömstyrkan om resistansen genom lampan är konstant. Spänning gånger ström är effekten och då blir det bara en fjärdedel av effekten då både spänning och ström är hälften. Men billigt blire. :-)

Redan vid 80-85% av spänningen har man halva ljusstyrkan. Kolla http://www.elfa.se/no/fakta.pdf på sidan sju finns ett litet diagram.


Allt rör på sig helt klart. Spänning strömförbrukning, tempratur, spänningsfall i kablage, kontakter och anlsutningar, kall eller varm lampa allt beror på hur många parametrar man vill ha in. För att göra det enkelt så är formeln någorlunda rätt. Skiljer inte så himla mycket.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Sir
291 Inlägg
2 september 2009
#23
kolvas skrev:
Glödtrådslampor är en av de få belastningar som finns där resistansen är konstant.

smile

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

10 287 Inlägg
2 september 2009
#24
Nu får ni ge er.

Glödtrådar är gjorda av Volfram som har en positiv temperaturkoefficient på 0.0045 (1/K). En normal glödtråd har en drifttemperatur av si så där 2600 grader och har då jämfört med rumstemperatur ändrat sin resistans med ettusentvåhundra procent.

Konstant resistans, på vilken planet då ?

Som gammal gymnasielärare och civilingenjör i elkraft ger jag er härmed hemuppgiften att mäta resistansen på en kall 100W glödlampa och räkna ut dess starteffekt när ni ansluter den till märkspänning och kalkylera hur många gånger större starteffekten är än nominella driftseffekten.



/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 001 Inlägg
2 september 2009
#25
Sharky skrev:
Nu får ni ge er.

Glödtrådar är gjorda av Volfram som har en positiv temperaturkoefficient på 0.0045 (1/K). En normal glödtråd har en drifttemperatur av si så där 2600 grader och har då jämfört med rumstemperatur ändrat sin resistans med ettusentvåhundra procent.

Konstant resistans, på vilken planet då ?

Som gammal gymnasielärare och civilingenjör i elkraft ger jag er härmed hemuppgiften att mäta resistansen på en kall 100W glödlampa och räkna ut dess starteffekt när ni ansluter den till märkspänning och kalkylera hur många gånger större starteffekten är än nominella driftseffekten.



/Göran

jo, men i fallet att använda en glödlampa som resistor för att få ner effekten över glödtråd nr 2 så är resistansen tillräckligt exakt med tanke på den korta tid det tar för glödtråden att värmas upp till driftstemp.

Detta handlar ju inte om att klyva atomer utan om ett enkelt sätt att "dimmra" en glödtråd
Varför krångla till det för TS?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
2 september 2009
#26
Ni hävdar dels att "Glödtrådslampor är en av de få belastningar som finns där resistansen är konstant." samt att "För att göra det enkelt så är formeln någorlunda rätt. Skiljer inte så himla mycket".

Och jag tycker det är att krångla till det för TS genom att lära honom felaktigheter. Därför säger jag initialt att resistansen inte alls är konstant men när ni framhärdar så måste jag (tyvärr) berätta hur det ser ut.

/Göran

kolvas skrev:
Detta handlar ju inte om att klyva atomer utan om ett enkelt sätt att "dimmra" en glödtråd
Varför krångla till det för TS?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 001 Inlägg
2 september 2009
#27
Sharky skrev:
Ni hävdar dels att "Glödtrådslampor är en av de få belastningar som finns där resistansen är konstant." samt att "För att göra det enkelt så är formeln någorlunda rätt. Skiljer inte så himla mycket".

Och jag tycker det är att krångla till det för TS genom att lära honom felaktigheter. Därför säger jag initialt att resistansen inte alls är konstant men när ni framhärdar så måste jag (tyvärr) berätta hur det ser ut.

/Göran

kolvas skrev:
Detta handlar ju inte om att klyva atomer utan om ett enkelt sätt att "dimmra" en glödtråd
Varför krångla till det för TS?


Naturligtvis har du rätt, men ska man bryta ner allt i sin minsta del så finns ju inte någonting som har en konstant resistans.
Den "startström" som en glödtrådslampa har kräver ju ett oscilloskop för att kunna mätas.

När man beräknar laster i bilar & även i större anläggningar såsom fabriker/kontor/skolor så går glödtrådslampor som konstant effekt, där räknar man inte på någon startström och den applikation som TS tänkt sig så funkar det att lägga 2 glödtrådslampor i serie.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
2 september 2009
#28
Det var inte startström jag var ute och flaxade efter - utan bara huruvida resistansen är konstant eller inte.

Men jag tycker att TS bör prova med lamporna lösa först innan han kopplar in det eftersom det kan bli rätt klent ljus med lamporna i serie.

/Göran


O.T Man måste beräkna med maximala startströmmar när man räknar med elektrodynamisk hållfasthet i anläggningar - men då är vi flera tusen kilometer offtopic.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sir
291 Inlägg
2 september 2009
#29
Hur mycket fel kan de bli med "våran" teori/formel mot civilingenjörens?

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

10 287 Inlägg
2 september 2009
#30
Överslagsräkning på saker som inte är linjära är giftigt men nåt sånt här:



1: Linjär approximation (dvs halva spänningen och halva strömmen)

P = U * I = 6 * (4.6/2) = 14W

2: Försök till approximation utifrån att lampor är olinjära, guessitmate är 70% av märkström vid halva spänningen:

P = U * I = 6 * (4.6 * 0.7) = 19W

Så fem watt fel eller runt 40% fel.

/Göran

P.S 4.6 är strömmen för en 55W lampa vid 12V

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sir
291 Inlägg
2 september 2009
#31
Hur räknar glödlampstillverkarna då? En bil har ju sällan 12 volt. Spänningen varierar ju mellan 12 - 14,4 volt. Kan de påverka? Är 55 watt förbrukningen eller effekten? Om temperaturen varierar mellan -20 till +25 grader? Kan detta påverka med? Spänningsfall i kablar och kontakter? 5 watt fel av 55 blir inte det 9% å inte 40%? 70% är nått du gissar eller?

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

21 761 Inlägg
2 september 2009
#32
Lampornas effekt är väl angivna vid en viss spänning, tex 55W vid 14 V, som jag förstår det hela. Då borde rimligtvis den effekten bara gälla vid den spänningen. Med effekten menas den förbrukade effekten. smile

10 287 Inlägg
2 september 2009
#33
Ja det påverkar. Titta på länken till ELFA dokumentet på sida 1.

Dale skrev:
Hur räknar glödlampstillverkarna då? En bil har ju sällan 12 volt. Spänningen varierar ju ellan 12 - 14,4 volt. Kan de påverka?

Temperaturen på glödtråden är så hög att yttertemp inte spelar så stor roll sålänge du inte blåser direkt på glödlampan.


Dale skrev:
Om temperaturen varierar mellan -20 till +25 grader? Kan detta påverka med?

PÅverkar på samma sätt som vanliga spänningsfall.

Dale skrev:
Spänningsfall i kablar och kontakter?

Jag jämförde två metoder att beräkna effekten vid 6V. Och där skiljer metoderna typ 40%. Och det är inte en vild gissning - det är en underbyggd gissning.

Dale skrev:
5 watt fel av 55 blir inte det 9% å inte 40%? 70% är nått du gissar eller?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sir
291 Inlägg
2 september 2009
#34
Guesstimate = gissa + uppskatta. Ja just de ja. Blir rätt mycket parametrar för att få till det rätt alltså. Tror du det är någon synbar skillnad?

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

10 287 Inlägg
2 september 2009
#35
Prova. Jag tror dock att det lyser väldigt svagt om man kör två 12V lampor i serie.

/Göran

Dale skrev:
Tror du det är någon synbar skillnad?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sir
291 Inlägg
2 september 2009
#36
Sharky skrev:
Prova. Jag tror dock att det lyser väldigt svagt om man kör två 12V lampor i serie.

/Göran

Dale skrev:
Tror du det är någon synbar skillnad?


Ok, de tror du. Jag vet det blir svagt.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Xenoholic
2 559 Inlägg
2 september 2009
#37
Gör så här annars, kör med två backlampor montera 12v i den ena, o 24v i den andra.
Koppla 12 voltarn till "backlampan o 24 voltarn till "lasta crosslampa" cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Sir
291 Inlägg
2 september 2009
#38
Lätt å enkelt. :-)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#39
Aerocombi skrev:
Gör så här annars, kör med två backlampor montera 12v i den ena, o 24v i den andra.
Koppla 12 voltarn till "backlampan o 24 voltarn till "lasta crosslampa" cool

Vad ska man ha till "blända alla jävla idioter bakom bilen" ljus då? wink

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Sir
291 Inlägg
9 september 2009
#40
Ubbe83 skrev:
Vad ska man ha till "blända alla jävla idioter bakom bilen" ljus då? wink

Hade 2 små rektangulära dimljus med 55 watt i varje monterade bak kopplad via ett relä till orginalbackljuset samt en brytare som jag kunde styra manuellt. Var effektivt. Skulle tro att det räcker med orginalet bar adet blinkar till med nått vitt framför den bil som bländas.
Sen finns det ju dom som kör med dimbakljusen på och det bländas rätt ordentligt med. Kan vara rätt irriterande. Inte verkar dom fatta trots man blinkar med helljus på dom heller.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com


Sök