3233
Sök

Kan man ha dimmer till extraljus?

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag ska koppla in två extraljus bak på flaket på min caddy (arbetsbelysning).

Det är inte alltid man vill ha 2X55w rätt i ansiktet men ibland kan det vara jävligt bra.
Min funderin är att det borde gå att ha en trefunktions knapp som på första läget är av, andra så går den via ett motstånd och tredje är det full kräm.
Kan det funka så och isåvall vad är det för motstånd man ska ha eller har du/ni någon bättre ide?

Jag antar att en instrumentpanelsbelysnings dimmer inte ens är att tänka på.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

4 554 Inlägg
31 augusti 2009
#2
inget e omöjligt bara en frågan om pris tid och engegamang men en reostat på elfa kanske kan va en början

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#3
Hmm dom va lite dyra hmm

Svenska Subaru Imprezaklubben...

1 043 Inlägg
31 augusti 2009
#4
Du kan ju testa med ett motstånd till kupefläkten, borde gå att skaffa ett beg.
Senast redigerat av norpan1 (31 augusti 2009)

Supraman
2 300 Inlägg
31 augusti 2009
#5
Ett effektmotstång till varje lampa e vad du behöver.
sen måste dom monteras med kylpasta mot karossen för kylningens skull för dom blir grymt varma.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#6
Stefan Varberg skrev:
Ett effektmotstång till varje lampa e vad du behöver.
sen måste dom monteras med kylpasta mot karossen för kylningens skull för dom blir grymt varma.

Ok det låter vettigt, men kan du förklara lite mer.
Vart får man tag på dem  är det samma prisklass som en "Reostat" så vet jag inte om det är värt det.
Då kan man lika gärna köra med full efekt konstant.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

blacken
31 augusti 2009
#7
Ubbe83 skrev:
Stefan Varberg skrev:
Ett effektmotstång till varje lampa e vad du behöver.
sen måste dom monteras med kylpasta mot karossen för kylningens skull för dom blir grymt varma.

Ok det låter vettigt, men kan du förklara lite mer.
Vart får man tag på dem  är det samma prisklass som en "Reostat" så vet jag inte om det är värt det.
Då kan man lika gärna köra med full efekt konstant.

Glutta i Elfas sortiment, där så finns det effektmotstånd som man kan ha till det..
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat … ab=catalog
Senast redigerat av blacken (31 augusti 2009)

782 Inlägg
1 september 2009
#8
Om du har extraljus med parkeringsljus/glödning så kan du stoppa dit lite starkare lampor där och ha dom som ditt mellansteg.


Sir
291 Inlägg
1 september 2009
#9
Går att koppa några diodrar i serie för att få ner spänningen med. Kostar inte många kronor.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Olika
907 Inlägg
1 september 2009
#10
Dale skrev:
Går att koppa några diodrar i serie för att få ner spänningen med. Kostar inte många kronor.

DiodER sänker spänningen med ca 0,6V/st men då måste vara ganska stora eftersom en extraljuslampa i sammanhanget tar ganska mycket ström.

Mvh
Fredrik

Sir
291 Inlägg
1 september 2009
#11
fredriq skrev:
Dale skrev:
Går att koppa några diodrar i serie för att få ner spänningen med. Kostar inte många kronor.

DiodER sänker spänningen med ca 0,6V/st men då måste vara ganska stora eftersom en extraljuslampa i sammanhanget tar ganska mycket ström.

Nja, 55W/12V=4,6A eller 100W/12V=8,3A. Finns massor av diodrar som klarar 6-10 ampere som kostar ett par kronor. 5-6 stycken sänker spänningen tillräckligt för att lysa svagare. Annars kan man ju kasta ihop en vippa med en triac eller en vanlig trissa i to3 kapsel så kan man ju dimmra med.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Bingolotto elller !
79 Inlägg
1 september 2009
#12
Hur blir det om du seriekopplar dom två lamporna ??? Då lyser dom ju svagare ...
Sen kan du ju bara ha ett relä som bryter seriekopplingen och gör dom parallelkopplade igen.... Klart enklast och billigast tongue


Sir
291 Inlägg
1 september 2009
#13
Seriekopplade lampor lyser nästan för svagt.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Bingolotto elller !
79 Inlägg
1 september 2009
#14
Dale skrev:
Seriekopplade lampor lyser nästan för svagt.

För svagt ??
Två lampor i serie blir alltså halva effekten... Känns ju meningslöst att ha starkare ljus om man ska ha ett "lågeffektssteg" på ljusstyrkan...

Enkelt, billigt att göra och så slipper man massa dioder som bara alstrar värme i onödan..  med två lampor så försvinner ju effekten där den ska försvinna, alltså i lamporna.. big_smile

Jag skulle gjort så... Men fler ideer och kopplingar är alltid intressant smile


Sir
291 Inlägg
1 september 2009
#15
Två lampor i serie blir inte halva effekten. Blir halva spänningen och där med halva strömstyrkan om resistansen genom lampan är konstant. Spänning gånger ström är effekten och då blir det bara en fjärdedel av effekten då både spänning och ström är hälften. Men billigt blire. :-)

Redan vid 80-85% av spänningen har man halva ljusstyrkan. Kolla http://www.elfa.se/no/fakta.pdf på sidan sju finns ett litet diagram.
Senast redigerat av Dale (1 september 2009)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#16
ca20% av den fulla ljusstyrkan måste ju räcka gott och väl om man tex ska lasta upp crossen på flaket eller nått, så att seriekoppla låter ju inte så dumt. Någon som kan förklara hur man seriekopplar via ett relä?
Blir det för svagt med 55w så är det väll bara peta i 100w lampor istället.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Sir
291 Inlägg
1 september 2009
#17
Ubbe83 skrev:
ca20% av den fulla ljusstyrkan måste ju räcka gott och väl om man tex ska lasta upp crossen på flaket eller nått, så att seriekoppla låter ju inte så dumt. Någon som kan förklara hur man seriekopplar via ett relä?
Blir det för svagt med 55w så är det väll bara peta i 100w lampor istället.

Iofs men tänk på att vissa extraljus jordar i karossen/höljet å då e de lite cirkus med seriekopplingen.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Bingolotto elller !
79 Inlägg
1 september 2009
#18
Dale skrev:
Redan vid 80-85% av spänningen har man halva ljusstyrkan. Kolla http://www.elfa.se/no/fakta.pdf på sidan sju finns ett litet diagram.

Jaa, just det... Det har du rätt i.. Man märker ju skillnad på ljusstyrkan när man står med bilen på tomgång då den laddar uppåt 14 volt, och sen när man stängt av och batterispänningen går ner mot 12-12,5 volt.. Det gör en hel del på ljusstyrkan..

Men om man inte kan bygga en krets med dioder och annat böös, så tänkte jag nåt sånt här.. Det kan ju vilken epatraktornisse som helst smida ihop i ladan hemma tongue

http://www.geting.se/image.php/191647-relay.jpg

Alla reläer är ritat i opåverkat tillstånd på tvåminuters paint skissen..
Lamporna spänningsmatas via två växlande reläer.. I opåverkat tillstånd jordar relä 2 första lampan.. Och relä 3 ger plus till andra lampan.. Inga konstigheter som färjanHåkan skulle sagt roll

När man trycker på brytaren, så drar relä tre och bryter plusmatningen till lampan, samtidigt som relä 2 bryter minusmatningen till andra lampan för att förhindra kortslutning, samtidigt som enkelrelä 1 sluter ihop för att seriekoppla lamporna..

Inte så krångligt som det verkar när man väl sätter igång.. tror jag hmm
Man behöver nog ett relä till för att mata lamporna, men 4 små minireläer finns det gott om... I alla fall hos mig lol

Kan detta funka eller är jag helt snurrig ?????


Enklast är väl att sätta en svagare lampa brevid dom två starkare.... Så slipper man tänka... hehe..
Parkeringsljus som nån skrev.. Bra ide... big_smile
Senast redigerat av hellrejjser (1 september 2009)


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#19
Nja det blir nog till att borra i svagare lampor i parkeringslampe stuk.
Är nog helt klart enklaste lösningen

Svenska Subaru Imprezaklubben...

10 287 Inlägg
2 september 2009
#20
Nej. Det går inte att räkna så här på när det gäller lampor. Resistansen är allt annt än konstant.

/Göran


Dale skrev:
Två lampor i serie blir inte halva effekten. Blir halva spänningen och där med halva strömstyrkan om resistansen genom lampan är konstant. Spänning gånger ström är effekten och då blir det bara en fjärdedel av effekten då både spänning och ström är hälften. Men billigt blire. :-)

Redan vid 80-85% av spänningen har man halva ljusstyrkan. Kolla http://www.elfa.se/no/fakta.pdf på sidan sju finns ett litet diagram.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök