Jaa, just det... Det har du rätt i.. Man märker ju skillnad på ljusstyrkan när man står med bilen på tomgång då den laddar uppåt 14 volt, och sen när man stängt av och batterispänningen går ner mot 12-12,5 volt.. Det gör en hel del på ljusstyrkan..
Men om man inte kan bygga en krets med dioder och annat böös, så tänkte jag nåt sånt här.. Det kan ju vilken epatraktornisse som helst smida ihop i ladan hemma
Alla reläer är ritat i opåverkat tillstånd på tvåminuters paint skissen..
Lamporna spänningsmatas via två växlande reläer.. I opåverkat tillstånd jordar relä 2 första lampan.. Och relä 3 ger plus till andra lampan.. Inga konstigheter som färjanHåkan skulle sagt
När man trycker på brytaren, så drar relä tre och bryter plusmatningen till lampan, samtidigt som relä 2 bryter minusmatningen till andra lampan för att förhindra kortslutning, samtidigt som enkelrelä 1 sluter ihop för att seriekoppla lamporna..
Inte så krångligt som det verkar när man väl sätter igång.. tror jag
Man behöver nog ett relä till för att mata lamporna, men 4 små minireläer finns det gott om... I alla fall hos mig
Kan detta funka eller är jag helt snurrig ?????
Enklast är väl att sätta en svagare lampa brevid dom två starkare.... Så slipper man tänka... hehe..
Parkeringsljus som nån skrev.. Bra ide...