3576
Sök

Fastrostade kolvar!! Triumph 2000

Svetsare
56 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Tjena!

Har en extramotor som jag ska vässa så småningom. Men motorn har stått, så att kolvarna har rostat fast. Hur mycket vet jag ej. 

Har prövat med 556 wd40 och att knacka på kolvarna.

Kom gärna med goda råd! Jag vet att någon där ute är klok nog att reda ut det här;)

/ Martin

PM'a för svetsjobb!

2 914 Inlägg
31 augusti 2009
jag löste det genom att spruta en jävla massa 5-56 och låta skaftet på en klubba (trä eller gummi) och slå utav fan, men låt 5-56et jobba ordentligt innan, spruta rikligt,
det var på en gammal volvo bm 320, din motor kanske är känsligare,
Senast redigerat av kalle_kalle (31 augusti 2009)

Svetsare
3 150 Inlägg
31 augusti 2009
På skolan hade vi en gammal Volvo BM med samma problem  smile     Lyfte bort toppen och FYLLDE cylindrarna med 5-56, WD40, Rostlösare, Mekolja, Diesel och allt som fanns tillgängligt  smile   Lät det står över natten, dagen efter va det bara att ta en träbit och hammare och knacka loss dom lite försiktigt   smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Neerd
1 596 Inlägg
31 augusti 2009
mrscones skrev:
Tjena!

Har en extramotor som jag ska vässa så småningom. Men motorn har stått, så att kolvarna har rostat fast. Hur mycket vet jag ej. 

Har prövat med 556 wd40 och att knacka på kolvarna.

Kom gärna med goda råd! Jag vet att någon där ute är klok nog att reda ut det här;)

/ Martin

vill du ha ut dem fort så häll coca cola över dem.. lovar att rosten flyger av fortare än f***

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

1 758 Inlägg
31 augusti 2009
Diesel brukar funka bra. Lägg i växel och knuffa bilen fram och tillbaka, eller sätt en hylsa med en rejäl förlängare på vevaxelbulten och försök rucka loss den.
Om toppen sitter på och du har tillgång till tryckluft kan du slakta ett tändstift och bygga en "adapter" för att trycka i cylindrarna. Häll i lite tjock olja först så det blir tätt bara!

Svetsare
56 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
tack för alla svar!

Det där med disel har jag ju inte prövat! ska testas nu i helgen!

jo föressten motorn står fri. om det var någon som missuppfattade det wink

/Martin

PM'a för svetsjobb!

4 682 Inlägg
1 september 2009
lika bra att riva den med en gång å renovera istället för att riva upp cylindrarna med rostiga kolvringar, du lär med all säkert i.a.f ha dåligt komp. i maskinen.

Svetsare
56 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
lika bra att riva den med en gång å renovera istället för att riva upp cylindrarna med rostiga kolvringar, du lär med all säkert i.a.f ha dåligt komp. i maskinen.

renoveringen är på gång, allt är borta förutom veven stakar och kolvarna

PM'a för svetsjobb!

4 682 Inlägg
2 september 2009
mrscones skrev:

de e rätta takter smile !

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
2 september 2009
säger bara en sak Caramba rostlösning! spraya på det och låt verka ett tag så stuper kolvarna ur blocket av sig själva smile det är det bästa jag ha provat iaf. http://www.autosol.se/caramba.htm

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Svetsare
56 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
mrscones skrev:

de e rätta takter smile !

ajjemän! big_smile

PM'a för svetsjobb!

Svetsare
56 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Karlsson_1988 skrev:
säger bara en sak Caramba rostlösning! spraya på det och låt verka ett tag så stuper kolvarna ur blocket av sig själva smile det är det bästa jag ha provat iaf. http://www.autosol.se/caramba.htm

aldrig hört talas om! Det ska jag prova! tack ska du ha!

PM'a för svetsjobb!

Svetsare
56 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Tack för alla svar!!
Nu har jag fått dän kolvarna ( äntligen halelulja!). Blev att hälla på en blandning av disel,556 och biltemas rostlösare. När jag fick bort kolvarna såg jag knappt någon rost alls. Men det räcker tydligen med pyttesmå rostkorn.
Kommer upp bilder på motor renoveringen och trimningen snart:)

PM'a för svetsjobb!

Sök