2284
Sök

Motor som går lite "halvvarm"...

69 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#1
Hej på er!

Kan ni hjälpa mig med ett litet problem. Har en suzuki Baleno 1.6 Glx som efter ett motorbyte har börjat gå lite halvvarm. Om vi "översätter" tempmätaren till en procent-skala där 50% är normaltempen och 90-100 är rött område så ligger ibland mätaren på ca 70-80% när det är lite varmt ute. Det brukar lösa sig om jag lättar lite på gasen och inte kör över 100 och/eller drar på värmen i kupén.

Sist jag kollade kylaren så var den full.
Detta har alltså uppstått sen efter jag slängde ur den gamla motorn som dog i ett topphaveri och jag köpte en ny begagnad på skroten. Snubben som gjorde jobbet åt mig mumlade nåt om att den nya motorn inte riktigt var samma trots att skroten kollade motorkoden och sa att det skulle vara samma.

Själv är jag motoranalfabet, men på nåt sätt har jag en känsla av att kylsystemet är underdimensionerat för den nya motorn!? Kan det vara så eller har någon en annan idé eller tips på vad som kan vara problemet?

Hjälp mig please!

21 Inlägg
1 september 2009
#2
Kan ha en luftficka i kylsystemet eller så är det inte samma vatten temp mätare i motorerna kan även vara fler fel termastaten kanske inte öppnar om motorn har stått länge mm


69 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#3
Just luftficka tror ja ginte på, för motorn byttes i vår då det var kallt. Också körde jag typ 100 mil eller så innan det blev sommar och en dag då det var 30plus ute så började problemet. Sen stod bilen still i 6 veckor då jag var på semester.
Nån mer idé? Termostat?

69 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#4
Termostat är bytt och problemet kvarstår även om jag inbillar mig att det blev lite bättre? Har någon klyftig person fler idéer?
Senast redigerat av vdb (5 september 2009)

Bilmekaniker
274 Inlägg
5 september 2009
#5
kollat vattenpumpen så att inte den e slut? ökar värmen när du står still? skit i kylet?

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

1 867 Inlägg
5 september 2009
#6
Hur drivs fläktarna på en sån? Min bil har en elfläkt och en fläkt med viskokoppling som drivs via remmen. När viskokopplingen sa upp sig så upplevde jag ungefär samma som du beskriver.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

69 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#7
Vattenpumpen är ny.  Hur fläktarna drivs har jag inte en aning om...Hur tar man reda på det?
Jag skulle mer säga att tempen sjunker till normalläge om jag står still.
Senast redigerat av vdb (5 september 2009)

220 Inlägg
5 september 2009
#8
Om tempen sjunker när du står still.. Känns bilen lite slö? Funderar på om kammarna kan stå lite fel?
Alltså, att kamremmen har hamnat en kugg fel.

vdb skrev:
Vattenpumpen är ny.  Hur fläktarna drivs har jag inte en aning om...Hur tar man reda på det?
Jag skulle mer säga att tempen sjunker till normalläge om jag står still.


69 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#9
Nja, bilen känns lika pigg som alltid. Har det med kylningen att göra?

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 september 2009
#10
MTPerformance skrev:
...eller så är det inte samma vatten temp mätare i motorerna...

Vet du hur varm den blir? Mätaren kan visa annorlunda och det är ändå ok. Har den kokat någon gång? Du kanske inte har något problem alls? Om bilen går bra, inte kokar och vattnet inte försvinner så har du inget problem förutom att mätaren kanske visar fel.
Tändningen kan påverka motrns temp. Är tändningen justerad med lampa?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

699 Inlägg
6 september 2009
#11
det är inte tempgivaren som e dålig?

Bilgalen elektriker :)

54 Inlägg
6 september 2009
#12
I mina öron låter de som att de e nån fläkt som inte vill sig riktigt, testa att bygla den, På kylarn brukar de sitta en kontakt testa att koppla lös den å bygla den å se ifall fläkten startar, Hade samma fel på min Calibra, Trodde det var termostaten som gått, bytte den, men det var fläkten smile

Be Quick Or Be Dead

69 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#13
Hej på er. Fläkten verkar snurra som den ska. Den låter ialla fall? ALltså, bilen kokar inte, den är bara en smula varmare än normalt när det är varmt ute eller om jag drar ner kupévärmen på kallaste läget. Kylar vattnet försvinner inte så, jo egentligen är det inget problem. MEN, så här betedde den sig inte innan och jag vill åtgärda "felet" alternativt få reda på vad det är!?


Sök