2939
Sök

Köpråd: Bmw 316 (90-97)

6 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, är sugen på att byta upp min saab 900 mot BMW 316 (90-97)
Jag tänker mig att det är en kvalitetsbil som är bränslesnål och säker samt billig smile

Någon som har tips/åsikter om denna modell?

778 Inlägg
2 september 2009
#2
318-320 är bättre 320 har gooare ljud rak 6a big_smile

461 Inlägg
2 september 2009
#3
Kolla på Autopower.se om du inte redan har gjort det. Där finns mkt info om alla BMW modeller.

Klart du ska byta till BMW! wink

BMW - Better Make Way

64 Inlägg
2 september 2009
#4
Mycket bra bilar!
Jag tror du tjänar mer på att köpa en 318i, den är något piggare och dricker nog något mindre också, vid rätt sorts körning.


191 Inlägg
2 september 2009
#5
Mycket rätt val av bil men utav egen erfarenhet så satsa verkerligen inte på en 4:a en 320 är ju jävligt kostar inte mer att äga precis,iaf inte mkt pluss mer körglädje och du kan få en sån att gå rätt billigt med, det hade ju vatt mitt eget val om jag skulle haft en bensin snålare bil:) Lycka till:)


979 Inlägg
2 september 2009
#6
man kan få ner bräsnleförbrukningen med 320 oxå, men de krävs mera ansträngning vid körning. Jag tycker nog endå att du bör satsa på en 318 iaf o inte 316.En 316 måste man trycka rätt hårt för att komma upp ifart dvs då blir den inte lika soppasnål:) 318 e klokt val, dom går iaf frammåt utan våld, soppa snåla=) lite mer maskin oxå, kan behövas. Du gör knappast en omkörning med 316 wink

Hpc

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 september 2009
#7
BMW 316 är en liten modell som är rätt ekonomisk på alla sätt och vis, och jag skulle titta på en 320 som har lite större motor men naturligtvis det följa med större kostnader på allt, det berör på hur mår din planbok.
Ändra lite din rubrik mot bättre om du vill har tråden kvar.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Finlirare
478 Inlägg
2 september 2009
#8
Satsa på en 320 med 6:an istället är mitt tips också!


189 Inlägg
2 september 2009
#9
318 är billigare att båda köra och äga än en 320. skiljer ju inte så mycket i prestanda heller om man tittar på pappret.
däremot så låter en 320 som en bmw ska göra, bara det är värt mycket wink

mitt tips är endå att köpa en 318, du verkar inte vara ute efter prestandan iom att du kikat på en 316.
Senast redigerat av goga_fett (2 september 2009)

///M

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 september 2009
#10

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Finlirare
478 Inlägg
2 september 2009
#11
Tog lite info om de olika modellerna från Autopower, om det är intressant.

Modell:     Hk:    Cyl/Vol:      Förbr:    0-100 km/h:    Toppfart:
    316i     102    4/1596           0,73          12,7               195 km/h
    318i     115    4/1796           0,77          11,3               201 km/h
    320i     150    6/1991           0,88            9,9               214 km/h
Senast redigerat av azXig (2 september 2009)


3 354 Inlägg
2 september 2009
#12
azXig skrev:
Tog lite info om de olika modellerna från Autopower, om det är intressant.

Modell:     Hk:    Cyl/Vol:      Förbr:    0-100 km/h:    Toppfart:
    316i     102    4/1596           0,73          12,7               195 km/h
    318i     115    4/1796           0,77          11,3               201 km/h
    320i     150    6/1991           0,88            9,9               214 km/h

EDIT: glöm inte 318is 16v med ca 140 hk på pappret
Senast redigerat av Seth (2 september 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

461 Inlägg
2 september 2009
#13
Seth skrev:
azXig skrev:
Tog lite info om de olika modellerna från Autopower, om det är intressant.

Modell:     Hk:    Cyl/Vol:      Förbr:    0-100 km/h:    Toppfart:
    316i     102    4/1596           0,73          12,7               195 km/h
    318i     115    4/1796           0,77          11,3               201 km/h
    320i     150    6/1991           0,88            9,9               214 km/h

glöm inte 316is 16v med ca 140 hk på pappret

(318is) smile

BMW - Better Make Way

Finlirare
478 Inlägg
2 september 2009
#14
316iS finns inte enligt autopowers modellguide, men däremot finns 318iS med 140hk.


461 Inlägg
2 september 2009
#15
azXig skrev:
316iS finns inte enligt autopowers modellguide, men däremot finns 318iS med 140hk.

jag var först big_smile

BMW - Better Make Way

Egenföretagare
999 Inlägg
2 september 2009
#17
Vet inte om den är särskilt säker, men den har bättre kvalitets-känsla (den faktiska kvaliteten/hållbarheten på Saaben är nog minst lika bra) och trevligare väghållning & mer körglädje än Saab 900.

1994 uppgraderades 316/318 motorerna från M40 till M43 motorn, med kamkedja istället för kamrem. Det är vanligt att M40 motorerna tickar en hel del tyvärr. Vill du åka bränslesnålt ta en 318, annars är de sexcylindriga trevliga.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2009
#18
Som sagt, undvik helst M40 motorn. Sedan är det en skillnad mellan 318 och 320, skall du ha en sexa kan du lika gärna ta en 325a direkt. Det är inte heller "ett stort steg upp"...

Anledningen till 4an är förbrukningen, 0,7 då har de nästan tagit i för det klarar man utan problem. 0,85-0,9 är inga problem i en 320 även med gasfot, men mycket lägre kommer man inte (normal) blandad körning. Å andra sidan drar inte 325 (0,9) mer heller.

Så är du ute efter ekonomi och låg förbrukning så gå på 4orna, körglädje så ta en sexa. Såg att du hade en 900 2.0t (alltså 185hp), då får du förmodligen både lägre förbrukning och mer effekt i 325. För kör man som folk är inte Saaben snål direkt. Eller vad har du för förbrukning? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Egenföretagare
999 Inlägg
2 september 2009
#19
Rquired skrev:
Såg att du hade en 900 2.0t (alltså 185hp), då får du förmodligen både lägre förbrukning och mer effekt i 325. För kör man som folk är inte Saaben snål direkt. Eller vad har du för förbrukning? smile

Tyvärr är nog en ng900 turbo snålare än en 325, jag kunde snålköra (dvs försiktigt) min ng900t på landsväg @ 0,65l/mil. Har aldrig lyckats med det med mina 6-cyl BMW. Tack vare 2-liters motorn borde Saaben dra mindre i stan med.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2009
#20
weeeman skrev:
Rquired skrev:
Såg att du hade en 900 2.0t (alltså 185hp), då får du förmodligen både lägre förbrukning och mer effekt i 325. För kör man som folk är inte Saaben snål direkt. Eller vad har du för förbrukning? smile

Tyvärr är nog en ng900 turbo snålare än en 325, jag kunde snålköra (dvs försiktigt) min ng900t på landsväg @ 0,65l/mil. Har aldrig lyckats med det med mina 6-cyl BMW. Tack vare 2-liters motorn borde Saaben dra mindre i stan med.

Precis, men vem snålkör? wink
Använder du bilen drar den mer skulle jag gissa, ska man sitta och snålköra kan man lika gärna köpa en saab med sugis då ju smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök