2279
Sök

Längd på basportar

17 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Behöver hjälp med att beräkna längden på 2 st 4" portar för följande avstämningar: 40,45 och 50 Hz. Lådan är 89,5 liter, och då med basen borträknad.

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
2 september 2009
ladda ner ett dator program som räknar ut det år dig...
http://mds.se/Archive/Programvaror/mdsbox2005.zip

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

17 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Förstår inte riktigt hur det är tänkt att man ska kunna räkna ut rörlängden i det programmet. Jag kan endast ange antingen volymen och få reda på avstämningen eller tvärt om. Rörlängden går ju inte att ändra.

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
3 september 2009
Okej, sorry. Men hur vet du att du ska ha just 2x4-tums rör till en sådan låda. Eller är det bara vad du vill ha. Vanligt vis brukar man väll räkna för rören efteråt?

Men som jag kan få fram det så ska rören vara 435mm långa;)
Senast redigerat av nicnir90 (3 september 2009)

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

17 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Lådan är bygd enligt Rockford Fosgates rekommendationer (basen är en Rockford T1 15") och där rekommenderas 2 st 4" rör för 35 Hz avstämning. Nu tyckte jag 35 Hz blev för lågt så vill testa 40,45,50 (tills jag blir nöjd helt enkelt)smile

435 mm långt låter lite konstigt, då man enligt RF skulle ha 400 för 35 Hz, och visst blir rören kortare ju högre avstämning man har?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 september 2009
435mm kan stämma, men jag tycker det låter lite kort. Ju längre rör du har desto högre avstämning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

547 Inlägg
3 september 2009
ChriZtoffer skrev:
435mm kan stämma, men jag tycker det låter lite kort. Ju längre rör du har desto högre avstämning.

Du har nog kastat om detdär.. Ju kortare rör desto högre avstämning.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

6 851 Inlägg
3 september 2009
Hemule skrev:
Behöver hjälp med att beräkna längden på 2 st 4" portar för följande avstämningar: 40,45 och 50 Hz. Lådan är 89,5 liter, och då med basen borträknad.

Jag fuderar då på om porten är inräknad i denna volym? Den tar ju några liter den oxå.
För ska du då korta ner portarna, så kommer ju volymen på lådan även öka innuti..

6 851 Inlägg
3 september 2009
Sandvik skrev:
ChriZtoffer skrev:

Exakt..eller så minska man volymen på lådan för att få en högre avstämning wink

21 761 Inlägg
3 september 2009
40 Hz: ca 25 cm
45 Hz: ca 17 cm
50 Hz: ca 11-12 cm

Detta är bara utgångspunkter, man får fram olika rörlängder i olika program eftersom programmen använder sig av olika formler. smile

17 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Hemule skrev:

Jag fuderar då på om porten är inräknad i denna volym? Den tar ju några liter den oxå.
För ska du då korta ner portarna, så kommer ju volymen på lådan även öka innuti..

Jag har inte räknat bort portarna från 89 liter, just nu är de 40 cm, och har en volym på ca 8 liter, så då blir lådan ca 81 liter med dessa borträknade.

40 Hz: ca 25 cm
45 Hz: ca 17 cm
50 Hz: ca 11-12 cm

Detta är bara utgångspunkter, man får fram olika rörlängder i olika program eftersom programmen använder sig av olika formler. smile

tackar tackar, kan du tipsa om något bra program? så man slipper ränna hit å fråga varje gång tongue

21 761 Inlägg
3 september 2009
Nu utgick jag ifrån 89,5 liter alltså, tog ingen hänsyn till att portarna tar upp plats. smile

Jag använder två olika program, ett av dem är WinISD och finns gratis hos www.linearteam.dk

17 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nu utgick jag ifrån 89,5 liter alltså, tog ingen hänsyn till att portarna tar upp plats. smile

Jag använder två olika program, ett av dem är WinISD och finns gratis hos www.linearteam.dk

Om jag nu har gjort rätt i det här WinISD så kommer portarna alltså att bli ungefär 28-30 cm för 40 Hz avstämning när lådan är 83 liter (portarnas volym blir väll ungefär 6 liter vid 30 cm) kan detta stämma?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 september 2009
Sandvik skrev:
ChriZtoffer skrev:

Stämmer bra det. Ingen idé att försöka använda hjärnan när man har setat vid skolbänken i en heldag. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

560 Inlägg
4 september 2009
He He He smile nej hjärnan är oftast slut efter en heldag oavsett om det är jobbet eller skolan.

ChriZtoffer skrev:
Sandvik skrev:
ChriZtoffer skrev:

Stämmer bra det. Ingen idé att försöka använda hjärnan när man har setat vid skolbänken i en heldag. wink
Senast redigerat av jimmyostrom (4 september 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

21 761 Inlägg
4 september 2009
Hemule skrev:
Om jag nu har gjort rätt i det här WinISD så kommer portarna alltså att bli ungefär 28-30 cm för 40 Hz avstämning när lådan är 83 liter (portarnas volym blir väll ungefär 6 liter vid 30 cm) kan detta stämma?

Om jag även tar hänsyn till att portarna tar upp plats så blir rörlängderna:

40 Hz: ca 27 cm (nettovolym ca 84,5 liter)
45 Hz: ca 18 cm (nettovolym ca 86,5 liter)
50 Hz: ca 12 cm (nettovolym ca 87,5 liter)

Jag tog även hänsyn till att rören sitter i baffeln och att då inte hela röret tar upp plats i lådan. Lite labbning av rörlängderna får man göra ibland eftersom portuträkningarna som sagt kan skilja mellan olika program. smile

17 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hemule skrev:

Om jag även tar hänsyn till att portarna tar upp plats så blir rörlängderna:

40 Hz: ca 27 cm (nettovolym ca 84,5 liter)
45 Hz: ca 18 cm (nettovolym ca 86,5 liter)
50 Hz: ca 12 cm (nettovolym ca 87,5 liter)

Jag tog även hänsyn till att rören sitter i baffeln och att då inte hela röret tar upp plats i lådan. Lite labbning av rörlängderna får man göra ibland eftersom portuträkningarna som sagt kan skilja mellan olika program. smile

Kanon! stort tack för all hjälp! smile

Sök