4481
Sök

Kamera Köp! Tips?

Fotograf
966 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
Jag hade tänkt och skaffa mig en kamera..
Jag är inte så hajj på kameror och jag tänkte om nån vet om nån bra kamera?
Tänkte knäppa lite blider på bilen osv..
Den får inte vara allt för dyrt..=p
Nån som vet om nån bra och prisvärd kamera?smile

Tack på förhand!

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

8 156 Inlägg
2 maj 2006
Canons Ixus-serie är ganska så bra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
2 maj 2006
canon ixus 50 räcker gott och väl till dig!

man lever bara en gång så lev väl!

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
2 maj 2006
Det viktiga är inte super duper megapixel kamera ala reklam
utan satsa på en med bra optik och inte en med billiga plastlinser
Senast redigerat av rickard10735 (2 maj 2006)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
2 maj 2006
vet ej vad det är för grejor men 5000 för en nybörjarkamera verkar mycket. runt 3000 får du en prisvärd för.

man lever bara en gång så lev väl!

Fotograf
966 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
rickard10735 skrev:
Det viktiga är inte super duper megapixel kamera ala reklam
utan satsa på en med bra optik och inte en med billiga plastlinser

Okey.. Har du nån tips?

Jag hade tänkt mig Nikon D50 med 18-55 objektiv..
Va tycks om d?
Senast redigerat av MickeTuncer (2 maj 2006)

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

69 Inlägg
2 maj 2006
visst är det en fin kamera men det verkar som om det blir lite overkill för dig om du inte är så erfaren! jag tycker att ixus serien är fina kameror men ta gärna en titt på olympus my serien med! vi säljer my 700 för 2695 :-

654 Inlägg
2 maj 2006
om du inte är riktigt haj på digitala system-kameror så köp en "pre-used". Det brukar vara så att man inte behärskar kameran fullt ut i början, oavsett vad man köper för system.

Stort och känt märke som Nikon (D50), Canon (300d, 350D) eller Pentax (*ist DL) är ett hett tips att satsa på tillsammans med ett kit-objektiv typ 18-55mm som du nämnde.

jag började med en 300D och trivs riktigt bra med den, valde bort D50:n för att den inte låg så bra i handen på mig, men det är mycket individuellt...

Fotograf
966 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
danhild skrev:
om du inte är riktigt haj på digitala system-kameror så köp en "pre-used". Det brukar vara så att man inte behärskar kameran fullt ut i början, oavsett vad man köper för system.

Stort och känt märke som Nikon (D50), Canon (300d, 350D) eller Pentax (*ist DL) är ett hett tips att satsa på tillsammans med ett kit-objektiv typ 18-55mm som du nämnde.

jag började med en 300D och trivs riktigt bra med den, valde bort D50:n för att den inte låg så bra i handen på mig, men det är mycket individuellt...

Så du tycker att jag ska köpa en D50 med 18-55 objektiv?

Men va fan.. dom som är proffs fotografer, dom var väll inte erfaren heller från början? man blir väll erfaren när man plåtar bilder?

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

654 Inlägg
2 maj 2006
MickeTuncer skrev:

Men va fan.. dom som är proffs fotografer, dom var väll inte erfaren heller från början? man blir väll erfaren när man plåtar bilder?

Ja, det gäller bara att ha ett intresse och en vilja att lära sig mer. Jag har fotat länge med mina föräldrars systemkameror, dessvärre med "vanlig film". Det bästa sättet är att ta mycket bilder och testa dig fram - vilket du kan göra med en digital variant utan större kostnader än hårddiskutrymme.

D50:n har fått mycket fin kritik och är defenitivt en kamera att satsa på. Vill du ha den, köp den och lär dig! Det är rikigt roligt att fota... wink
Kolla in på www.fotosidan.se för mer tips och inspiration.

Jag köpte Canon bara för att jag är "Canon-människa", likadant som min pappa favoriserar Pentax...
Senast redigerat av danhild (2 maj 2006)

Fotograf
966 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
danhild skrev:
MickeTuncer skrev:

Ja, det gäller bara att ha ett intresse och en vilja att lära sig mer. Jag har fotat länge med mina föräldrars systemkameror, dessvärre med "vanlig film". Det bästa sättet är att ta mycket bilder och testa dig fram - vilket du kan göra med en digital variant utan större kostnader än hårddiskutrymme.

D50:n har fått mycket fin kritik och är defenitivt en kamera att satsa på. Vill du ha den, köp den och lär dig! Det är rikigt roligt att fota... wink

Jag köpte Canon bara för att jag är "Canon-människa", likadant som min pappa favoriserar Pentax...

Tack för tipsen och råden!
Det blir en D50!big_smile

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

SSS -12
3 217 Inlägg
2 maj 2006
MickeTuncer skrev:
Jag hade tänkt och skaffa mig en kamera..
Jag är inte så hajj på kameror och jag tänkte om nån vet om nån bra kamera?
Tänkte knäppa lite blider på bilen osv..
Den får inte vara allt för dyrt..=p
Nån som vet om nån bra och prisvärd kamera?smile

Tack på förhand!

Frågan är vad som kan tolkas alltför dyr!

Vissa av Hasselblads digitala går på minst 250.000 kr!

Sen går en Canon EOS 350D på max 12.000 kr med två objektiv och det mesta därtill!

Sen kan man köpa en kompakt digital kamera som oftast har lika många pixlar fast sämre kvalitet...

Man kan ju säga! Kvalitet före kvantitet när det kommer till pixlarna! Canon EOS 350D är en perfekt medelmåttlig kamera som man kan få för nära 7.500 kr om man hitta något bra ställe! Och nu snackar vi om att få mycket för pengarna!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
2 maj 2006
Ja d50 skulle jag gärna ha själv eller en canon 350 eller så.
Jag köpte min digitalare -99 en canon s10 en 2 mpixel
Har testat en del billigare  3-5 mpixel kameror Ingen tar bättre bilder än min gamla s10
Känner du verligen för att fotografera sö köp en bättre kamera
1: den räcker i många år
2: när du blir bättre fotograf så kan du köpa bättre objektiv och grejor

Fartsyndare
278 Inlägg
10 maj 2006
spana in min bil, de är tagna med en canon eos 350d med ef-s 17-85mm objektiv smile

jag är väldigt nöjd med kameran.. big_smile

yrkesfotograf inom reklam och företag.

Säljare
341 Inlägg
10 maj 2006
MickeTuncer skrev:
danhild skrev:
MickeTuncer skrev:

Tack för tipsen och råden!
Det blir en D50!big_smile

Det är en bra kamera, och bara för att det är en systemkamera betyder det ju inte att den är otroligt svår att använda....
det går ju ha på full automatik så kameran sköter allt själv, sen kan du ju ta små steg ju mer du lär dig... med slutartider, bländare osv...
så det är nog ett inget dumt val...

är det nikons original optik 18-55? eller sigmas? sigmas är nog 18-50mm iofs.... ?

Fotograf
966 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
Jo precis!smile
Det vart orginal.. Kit 1 eller va den heter..
18-55.. Kanske blir nån värre senare när man har lärt sig..=p

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

Fartsyndare
278 Inlägg
12 maj 2006
se upp för 18-55 objektivet, vissa klarar inte helt skarpa bilder om du har den på max zoom. kolla upp det!

121 Inlägg
12 maj 2006
Hej. Jag har nyss köpt en Sony DSC-W15 (är samma som DSC-W5). Carl Zeissoptik och skitlätt att använda. Ca 2500:- på Inwarehouse (säkert billigare nu). Mycket prisvärd.

Non omnia possumus omne

15 Inlägg
19 maj 2006
Själv skulle jag sett upp för att köpa en systemkamera om man inte är beredd på att lägga ut pengar på nya objektiv och andra saker såsomblixt, filter osv.
Skulle jag rekomendera så skulle det va en med "Fast objektiv" alltsås inbyggt i kameran men fortfarnade med zoom, med typ 28-200.
Vidvinkeln är HELT OK, 28 funkar, inge fish eye direkt, men det funkar utan problem.
200mm i fullt utslag, räcker att fota brudar med på stranden, klarar kameran högre upplösningar så e close ups inga problem, man utnyttjar megapixlarna bara:P
Digital skärm å digital sökare är ett bra alternativ på en sådan kamera, du kan du se om bliden blir över/under exponerad, vitbalans osv.
Jag har ett hett tips.

Köp en Sony F8-28 Beggad.
http://www.blocket.se/vi/7643556.htm?ca=11_s

En sån
Det känns att det är en sån du är ute efter, lite bättre en vanliga kompaktkameror, men fortfarande inte en helsystemare.
Du blir inte missnöjd

OK HEEEEEEJ
Senast redigerat av Hermelinen (19 maj 2006)

Fartsyndare
278 Inlägg
19 maj 2006
Hermelinen skrev:
Själv skulle jag sett upp för att köpa en systemkamera om man inte är beredd på att lägga ut pengar på nya objektiv och andra saker såsomblixt, filter osv.
Skulle jag rekomendera så skulle det va en med "Fast objektiv" alltsås inbyggt i kameran men fortfarnade med zoom, med typ 28-200.
Vidvinkeln är HELT OK, 28 funkar, inge fish eye direkt, men det funkar utan problem.
200mm i fullt utslag, räcker att fota brudar med på stranden, klarar kameran högre upplösningar så e close ups inga problem, man utnyttjar megapixlarna bara:P
Digital skärm å digital sökare är ett bra alternativ på en sådan kamera, du kan du se om bliden blir över/under exponerad, vitbalans osv.
Jag har ett hett tips.

Köp en Sony F8-28 Beggad.
http://www.blocket.se/vi/7643556.htm?ca=11_s

En sån
Det känns att det är en sån du är ute efter, lite bättre en vanliga kompaktkameror, men fortfarande inte en helsystemare.
Du blir inte missnöjd

OK HEEEEEEJ

Fuji finepix s7000 är med fin, ser liknande ut smile

hade en sånn innan, mycket nöjd men saknar små detaljer systemkameror har smile

Sök