4041
Sök

Trimning av honda CRX -89 Doch (motorn namn etc, som info inför turbo konvertering av denna motor)

682 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
tja har kollat upp massor med info om dessa bilars motorer nu, då är frågan. jag är till 100% säker på att jag skall köpa en Honda CRX 89a Dohc (125hk*) bara för att den väger många kilo mindre än Vtec modelerna jag kollat på. 125hk motorn heter ZC. och 150hk(V-tec) heter D16A6 (DOHC V-TEC ENGINE)
      kan man ta elsystemet från en V-tec och sätta på min DOHC?

anledningen är att vid eventuell turbo konvertering finns det färdiga Kit för 13papp (exlusive turbo kolvar etc)

min tanke är att båda är DOHC och har samma slagvolym, har fått höra av mer eller mindre insatt person i dessa motorer att det ända som skiljer dessa motorer är elsystem.

fråga nummer två, skall jag satsa på min motor eller köpa en begagnad V-Tec till CRX och bara stoppa i och regga ombyggtfordon, det är exakt samma chassit som på Vtec varianten av bilen.
Senast redigerat av jesper_NA (3 september 2009)

1 364 Inlägg
3 september 2009
tjenna
vill börja med att säga att det är bättra att ställa frågor om honda http://www.hondaklubben.com Sen tror jag att det är lättare att du köper en vtec från början annars får du byta allt motor,låda drivaxlar,kabelhäva,motorfästen,databox, växellängage etc...

Bara ett tips men går ju göra så med big_smile

1 364 Inlägg
3 september 2009
Såg nu att motorn namnen du skrivit var helt fel största Vtec motorn i crx vtec Heter B16a1 Har haft en sådan , sen 125 hk motorn heter d16a6 har jag för mig
Hoppas detta ger dig lite info iaf^^

682 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
aa okej, olika fästen, fast samma grund bil?

682 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CR-X

kanske inte bästa sidan att leta på men tongue aja, om 125hk = D16A6 e det frid o fröjd big_smile

1 364 Inlägg
3 september 2009
Hmm grund?
ja karossen är det samma om du menar det men motorn är en annan 5a inget som stämmer överens mellan B och D serien motorerna

682 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
aa ok, men det är en D jag kommer köpa om jag väljer 125hk?

682 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
varför jag vill veta detta är pga turbokonvertering, den finns bara för d och b serier, och när jag läste att 125hk = ZC blev jag orolig.

1 364 Inlägg
3 september 2009
jesper_NA skrev:
varför jag vill veta detta är pga turbokonvertering, den finns bara för d och b serier, och när jag läste att 125hk = ZC blev jag orolig.

zc kan du glömma det är dom äldre crxerna under 87 som har dessa motorer D16a6 är det du har big_smile
Har själv turbokitt till Dserien hemma som var tänkt att montera snart big_smile

682 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
en AHA upplevelse (a) det finns bara Turbo kolvar till D16 att köpa, och det är pga B är redan turbo kolvad?

682 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
på tal om kolvar, turbo kolvar sänker komp. right? och orignal kolvar har högre komp, fick höra av min flickvänns bror att vid turbo och sugis kolvar, är inte 1bar i ladd = 1bar verkliga utan att man får räkna med något undertryck när man inte byterkolvar :S hur funkar detta jag fattade nog aldrig :S

682 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
http://www.tuningshop.se/showExtraImage … leId=Tu001      ett sådant kit skall inhandlas iframtiden. verkar det vara ok saker för 13papp?

1 364 Inlägg
3 september 2009
jesper_NA skrev:
på tal om kolvar, turbo kolvar sänker komp. right? och orignal kolvar har högre komp, fick höra av min flickvänns bror att vid turbo och sugis kolvar, är inte 1bar i ladd = 1bar verkliga utan att man får räkna med något undertryck när man inte byterkolvar :S hur funkar detta jag fattade nog aldrig :S

Spelar ingen roll om det är B eller D Kolvarna behövs endå wink Stämmer bra kolvana sänker kompen, men byter du kolvar behöver du evän byta stakar, för dom är jätte klena orginal men brukar finnas kit till med allt till dessa motorer kolla http://www.tuningshop.se/index.do finns en del delar tilll honda där big_smilebig_smile

682 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
a tongue det är där jag tänker köpa allt trim och en del styling, dom har en "Nismo" front till CRX som ser jävligt bra ut. kolv+stake 9papp
Senast redigerat av jesper_NA (3 september 2009)

682 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Nippon racing Turbo Kolvar & stakar Honda D16 right? + Focuz turbokit Honda Civic / CRX D-serier 88-00

bränsle chip? 7+ hk 500+ rpm? eller chip steg 1 +14hk, eller skall man göra helt annat efter turbokonvertering???

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 september 2009
Asså vad du håller på... köp en vtec från början så slipper du problem med ALLT. Och jag hoppas också att du är medveten om att du aldrig kan besikta bilen med en "turbokonverterad" motor...

Och sen ser jag inte meningen med att köpa en 125hk för att den väger mindre? om du ändå ska byta allt till vtec så... det måste ju ändå vara lättare att köpa en med vtec och sen lätta den istället....

dem där kitten för 13papp lär vara rätt så värdelösa kan jag tänka mig... vad ingår i dem?
Senast redigerat av AcesHigh666 (4 september 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

682 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
INTERCOOLER,BLOW OFF VALVE,BOOST CONTROLLER,38mm WASTEGATE,HIGH FLOW DOWNPIPE,TURBOCHARGER - T3/T4,INTERCOOLER PIPING AND COUPLERS.

Avstängd
424 Inlägg
4 september 2009
fan prylarna är ju inte så dyra till Honda tongue kommer nog bli coolt.

team Svineri. Volvos under construction.

682 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
turbo5a skrev:
fan prylarna är ju inte så dyra till Honda tongue kommer nog bli coolt.

aa, det var prislappen jag gillade, men hur bra saker tror du att det är :s?

517 Inlägg
4 september 2009
jesper_NA skrev:
INTERCOOLER,BLOW OFF VALVE,BOOST CONTROLLER,38mm WASTEGATE,HIGH FLOW DOWNPIPE,TURBOCHARGER - T3/T4,INTERCOOLER PIPING AND COUPLERS.

Ett sådant där n00b-kit hade man kunna plocka ihop själv för ett par tusingar...

Sök