2868
Sök

Trimning av honda CRX -89 Doch (motorn namn etc, som info inför turbo konvertering av denna motor)

682 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#41
Focuz Extraktorgrenrör Honda Civic/CRX D-serier 88-00 ca+ 10 % av motorns effekt

+
Focuz catersättare Honda Civic / CRX 88 - 00 ca + 10 hk
+
Focuz catback avgassystem Honda CRX 88-91ca + 10 hk
+
Bomz kalluftsintag RÖD Honda Civic / CRX 88 - 91 d16z5 ca + 5-7 hk
+
Spoon bränslechip Honda Civic/ CRX d16z5 ECU PM7 ca + 5-7 hk

är det rimligt?

979 Inlägg
6 september 2009
#42
jesper_NA skrev:
Focuz Extraktorgrenrör Honda Civic/CRX D-serier 88-00 ca+ 10 % av motorns effekt

+
Focuz catersättare Honda Civic / CRX 88 - 00 ca + 10 hk
+
Focuz catback avgassystem Honda CRX 88-91ca + 10 hk
+
Bomz kalluftsintag RÖD Honda Civic / CRX 88 - 91 d16z5 ca + 5-7 hk
+
Spoon bränslechip Honda Civic/ CRX d16z5 ECU PM7 ca + 5-7 hk

är det rimligt?

De låter inte troligt att kunna få ut en 30-40 hk med det där, ta allting med en nya salt=) men en 20 iaf. Hur som helst, klar förbättring blir det annars. Min bror körde med extraktor,2" system,filter & svänghjul. Blev riktigt bra drag i den bilen.

Hpc

682 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#43
agree

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
#44
AnderssonE30 skrev:
De låter inte troligt att kunna få ut en 30-40 hk med det där, ta allting med en nya salt=) men en 20 iaf. Hur som helst, klar förbättring blir det annars. Min bror körde med extraktor,2" system,filter & svänghjul. Blev riktigt bra drag i den bilen.

Inga problem att få ut +30hk på d16z5 med rätt grenrör, avgas, decat och insug men de där grejerna är inte anpassade för motorn.
Grenröret är fel, passar egentligen a6 på 107hk.
Chipet är rena döden, bara skit med universalchip, och du behöver inte mer bensin med de modsen.
CAI ger massor på Hondorna, men man ska köpa det som är välbeprövat. Fortfarande är det så att KN panelfilter i luftburken med en rejäl snorkel ner i resonanslådan (som man tar bort) är svårslaget på D16z5.

Sedan glömmer alla bort det enkla faktumet att ett 4-2-1 grenrör inte ger så många fler hästar på topp utan ett mycket bredare register. Det är vridet som verkligen påverkas med ett 4-2-1. Toppeffekten stiger iofs också, men det beror på att originalgrenröret är en fånig klump gjutjärn som egentligen bara duger till bojsänke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

682 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#45
caromania skrev:
AnderssonE30 skrev:
De låter inte troligt att kunna få ut en 30-40 hk med det där, ta allting med en nya salt=) men en 20 iaf. Hur som helst, klar förbättring blir det annars. Min bror körde med extraktor,2" system,filter & svänghjul. Blev riktigt bra drag i den bilen.

Inga problem att få ut +30hk på d16z5 med rätt grenrör, avgas, decat och insug men de där grejerna är inte anpassade för motorn.
Grenröret är fel, passar egentligen a6 på 107hk.
Chipet är rena döden, bara skit med universalchip, och du behöver inte mer bensin med de modsen.
CAI ger massor på Hondorna, men man ska köpa det som är välbeprövat. Fortfarande är det så att KN panelfilter i luftburken med en rejäl snorkel ner i resonanslådan (som man tar bort) är svårslaget på D16z5.

Sedan glömmer alla bort det enkla faktumet att ett 4-2-1 grenrör inte ger så många fler hästar på topp utan ett mycket bredare register. Det är vridet som verkligen påverkas med ett 4-2-1. Toppeffekten stiger iofs också, men det beror på att originalgrenröret är en fånig klump gjutjärn som egentligen bara duger till bojsänke.

haha tongue bojsänke (a)

648 Inlägg
9 september 2009
#46
Ska du trimma en D16Z5 får du vara beredd på att det kommer kosta många fina slantar för att komma över 160hp

det är en trevlig motor men är det sugmotortrim som lockar så satsa hellre på en VTEC B16A1,,,det är helt enkelt en bättre motor att bygga på och VTEC modellen var inte mycket mer än 124hp CRX.

jag hade en CRX´90 förut med D16Z5 motorn

jag hade följande mods,,det blev bra fart i den kan jag säga,vilket du också kan se på dom filmer jag laddat upp på den.

*2" hemmabyggt avgas med rakt rör istället för katalysator + en mittendämpare och på slutet en japs.
*DC-sports 4-2-1 grenrör
*hemmagjord Icebox med öppet filter med kallluftintag i fronten
*framställd tändning
*Uppsvarvat spjällhus och matchportat insug

det resulterade i 0-100 på 7sekunder och 201m på 9.4sek/120km/h 402m 14.75/150km/h

gissningsvis låg effekten på 145-150hp
Senast redigerat av Ejan (9 september 2009)


Robban
13 Inlägg
9 oktober 2009
#47
Ejan skrev:
Ska du trimma en D16Z5 får du vara beredd på att det kommer kosta många fina slantar för att komma över 160hp

det är en trevlig motor men är det sugmotortrim som lockar så satsa hellre på en VTEC B16A1,,,det är helt enkelt en bättre motor att bygga på och VTEC modellen var inte mycket mer än 124hp CRX.

jag hade en CRX´90 förut med D16Z5 motorn

jag hade följande mods,,det blev bra fart i den kan jag säga,vilket du också kan se på dom filmer jag laddat upp på den.

*2" hemmabyggt avgas med rakt rör istället för katalysator + en mittendämpare och på slutet en japs.
*DC-sports 4-2-1 grenrör
*hemmagjord Icebox med öppet filter med kallluftintag i fronten
*framställd tändning
*Uppsvarvat spjällhus och matchportat insug

det resulterade i 0-100 på 7sekunder och 201m på 9.4sek/120km/h 402m 14.75/150km/h

gissningsvis låg effekten på 145-150hp

Ligger nog ungefär lika med min D16z5 i en civic vei -93
Öppet filter
2,5" avgas utan katt
Planad o lite portad topp
Integra Type-R org. extraktor med bytt fläns mot toppen
chip

jag kör 9,5sek på 201m

det dyraste ja har kostat på den va topp packningen följt efter chipet smile haha

"man ser inte skogen för alla träd"

99 Inlägg
10 oktober 2009
#48
Trimma inte den motorn, köp en vtec det är i 99% av fallen ett bättre alternativ än att kludda.

orka jämföra striptider, det är högst missvisande.

Tex, jag körde 9,97 med orginal D16zc1 serien med igenkorkad japsdämpare med insatts säkert -2 hkr. i en orginal crx gen1.

Vad görde man på för underlägg, vilka sulor va där på, hur kallt va det ute osv osv smile nej bara nej tongue


28 Inlägg
10 oktober 2009
#49
va ska du ha bilen till? bana eller bara strippen ?

79 Inlägg
21 oktober 2009
#50
Hur lång tid tar en 160 hk crx  100-150 km/h

Fd Bannad
657 Inlägg
22 oktober 2009
#51
KristianAero skrev:
Hur lång tid tar en 160 hk crx  100-150 km/h

Troligen ungefär lika snabbt som alla andra 160 hästars bilar, den har inte någon större fördel av den låga vikten i dem farterna, luftmotståndet gör större skillnad.

Märkesbög

79 Inlägg
22 oktober 2009
#52
Hedning skrev:
KristianAero skrev:
Hur lång tid tar en 160 hk crx  100-150 km/h

Troligen ungefär lika snabbt som alla andra 160 hästars bilar, den har inte någon större fördel av den låga vikten i dem farterna, luftmotståndet gör större skillnad.

Tänkte väl mest om den var något att ha vid motorvägs rejs,,,men du menar att den är rätt så trött m.a.o
Jag har väl inte varit så värst imponerad efter jag kört bilar med ca 160-170 hk..

Tycker projektet värkar lite väl dyrt för den effekt ökningen.

Lycka till i allfall med projektet.

Kristian

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 oktober 2009
#53
Många stirrar sig blinda på resultatet man kan nå jämfört med andra bilar. Det kommer förmodligen alltid finnas bilar som är snabbare än den man har. Men det är inte alltid det som är charmen. Att ha en bil som ligger långt fram i effekt jämfört med andra av samma modell är minst lika lockande för vissa. Är man bara ute efter en sak, att vara snabbast, då handlar det om något annat.

Jag tycker personligen att det är mycket mer utmaning och roligare att förfina/förbättra originalbilen än att bara swappa motor även om det kanske blir en snabbare bil och till o med billigare med motorswap.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

63 Inlägg
22 oktober 2009
#54
läste igenom tråden nu och tänkte hjälpa lite, ser att du hade helt fel motornamn men det har redan blivit rättat. tänkte skriva iallafall.

ZC1 dohc 124hk crx 87
D16Z5 dohc, 124hk crx 88-91
D16A6 sohc 107hk Civic/crx 88-91
D16Z6 sohc 125hk civic ESi 92-95
B16a1 dohc vtec 150hk crx

Angående turbobygget så beror det på helt och hållet hur mycket du ska ladda... ska du ladda mellan 0.6-1.5 så måste du ha förstärka kolvar & stakar. Laddar du runt 0.4 eller mindre så kan det hålla om du är lite försiktig. Ett turbokit är universialt eller ja, du ska kolla på en turbo som passar just din motor (antal cylindrar och motorvolym osv) . OM det är din första turbokonv så tycker jag du ska satsa på ett budgetkitt och ha råd med en motor som du kan rasa.. Tex kolla efter begagnade prylar (blir fan så billigare än den på tuningshop)

angående motorswapet från en d16z5 non-vtec till en b16a1 vtec så behöver du en del prylar så som ecu, kabelhärva, motorfästen mycket mer!, inte bara att köpa motorn och lyfta i. Är du inte van meckare så kan det bli massa problem plus massa tid. Men det är ju alltid lite roligt att försöka lära sig plus att hondaklubbens forum hjälper dig väldigt mycket.

vill du komma upp i effekt över 180hk så rekomenderar jag dig att köpa en vtec crx ifrån början samt trimma den. Det kommer kosta en del för dig att försöka nå så höga hk med en z5 motor, men når du 150hk med en z5 så är den garanterat jävligt rolig att köra!

Trimprylarna du har skrivit ner ska du akta dig lite för, spoonchippet är rena skiten. Bara för att det står 5-7hp så behöver det inte betyda det. DC eller supersprint har rätta grenrör till honda. Det lönar sig att beställa ifrån utlandet då dom har mycket större utbud av prylar. Men komihåg att fixa bromsar och väghållning om du ska satsa stort.


99 Inlägg
22 oktober 2009
#55
KristianAero skrev:
Hedning skrev:
KristianAero skrev:
Hur lång tid tar en 160 hk crx  100-150 km/h

Troligen ungefär lika snabbt som alla andra 160 hästars bilar, den har inte någon större fördel av den låga vikten i dem farterna, luftmotståndet gör större skillnad.

Tänkte väl mest om den var något att ha vid motorvägs rejs,,,men du menar att den är rätt så trött m.a.o
Jag har väl inte varit så värst imponerad efter jag kört bilar med ca 160-170 hk..

Tycker projektet värkar lite väl dyrt för den effekt ökningen.

Lycka till i allfall med projektet.

Kristian

Beror la på vad han ska använda bilen till, det finns ju fåntrattar som laddar på 450hkr på framhjulen på en överladdad fwd bil och sen förväntar sig att det ska gå fort på banan smile

160hkr duger utmärkt att rita många åttor runt flertalet märken med fler hkr och överladd på just banan, setuppen och hjulupphängninges förmåga att ha gummi i backen är viktigare än effekten just därför är just honda snabbare än de mesta på banorna därute.

men helt rätt, motorvägsrace är no go men orka med sånt, fun is not in a straight line smile


47 Inlägg
4 november 2009
#56
hehe jag som tänkte turbo konvertera våran men efter att ha läst denna tråd så blir jag lite fundersam så jag tror vi ska strunta i att konvertera den faktiskt

Tack för en bra tråd big_smile


323 Inlägg
5 november 2009
#57
Har inte läst hela tråden. men om du köper en motor från en cr-v mellan 96 o 00, sen köper du en topp från en B-serie v-tec och para ihop dom så får du runt 200 hk med original prylarna i motorn och ett mappningsbart sprut, och besiktningen kommer inte se att de inte är original motorn om de inte är en hondafreak.

CR-V har en B20 utan v-tec så denna motor blir en 2L v-tec om man sätter dit en v-tec topp


Forummoderator
9 299 Inlägg
5 november 2009
#58
Froborg skrev:
Har inte läst hela tråden. men om du köper en motor från en cr-v mellan 96 o 00, sen köper du en topp från en B-serie v-tec och para ihop dom så får du runt 200 hk med original prylarna i motorn och ett mappningsbart sprut, och besiktningen kommer inte se att de inte är original motorn om de inte är en hondafreak.

CR-V har en B20 utan v-tec så denna motor blir en 2L v-tec om man sätter dit en v-tec topp

Nja...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

323 Inlägg
5 november 2009
#59
caromania skrev:
Froborg skrev:
Har inte läst hela tråden. men om du köper en motor från en cr-v mellan 96 o 00, sen köper du en topp från en B-serie v-tec och para ihop dom så får du runt 200 hk med original prylarna i motorn och ett mappningsbart sprut, och besiktningen kommer inte se att de inte är original motorn om de inte är en hondafreak.

CR-V har en B20 utan v-tec så denna motor blir en 2L v-tec om man sätter dit en v-tec topp

Nja...

Måste bara fråga. vad menar du med "nja" ?


Forummoderator
9 299 Inlägg
5 november 2009
#60
Froborg skrev:
caromania skrev:
Froborg skrev:
Har inte läst hela tråden. men om du köper en motor från en cr-v mellan 96 o 00, sen köper du en topp från en B-serie v-tec och para ihop dom så får du runt 200 hk med original prylarna i motorn och ett mappningsbart sprut, och besiktningen kommer inte se att de inte är original motorn om de inte är en hondafreak.

CR-V har en B20 utan v-tec så denna motor blir en 2L v-tec om man sätter dit en v-tec topp

Nja...

Måste bara fråga. vad menar du med "nja" ?

Typ att det är svårare än det låter?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök