2775
Sök

Ang. försäkring av trimmad bil och bilprovning.

38 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Hejsan!

Är ny i pappers branshen när det gäller trimmade bilar..

Om man försäkrar en bil som original, sedan trimmar, och sen krockar tex, gäller försäkringen då?
Och vad säger bilprovningen om en trimmad bil?

I detta fallet snackar vi om en 940ltt -98 med,
Fulltryckklocka
Nytt Chipp
3" avgassystem

Inget värsting, jag vet, men ändå modifikationer som räknas som trimning.

Tack på förhand!
smile

Race For Fun!
379 Inlägg
5 september 2009
med dom "små" modifikationerna behöver du absolut inte oroa dig wink varken för SBP eller försäkringsbolaget..

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

Eliminator
1 441 Inlägg
5 september 2009
Om det skulle uppdagas, så gäller varken försäkring eller besiktning.
Du är skyldig att anmäla både till försäkringsbolag och besiktning om ev. modifikationer.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

4 299 Inlägg
5 september 2009
Du får lägga på 20% hk och 10% nm av originaleffekten innan du behöver regga om etc.

Eliminator
1 441 Inlägg
5 september 2009
Rallyhalle skrev:
Du får lägga på 20% hk och 10% nm av originaleffekten innan du behöver regga om etc.

Det stämmer inte = Myt.

/Tommy.

38 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Tack för svar!

Läste här på forumet att om jag skulle smälla ett träd etc så täcker försäkringsbolaget original delarna men inte det modifierade. Vilket jag totalt förstår.

Det stämmer alltså inte? Dom täcker inte ett skit om jag inte reggar och besiktigar om?

1 207 Inlägg
5 september 2009
Vi som chippar, eller trimmar rent allmänt, frånsäger oss ersättningsrätten. En bil efter -75 får du inte modifiera något som kan störa avgasvärdena, vilket du nu skulle göra. Om du nu skulle ha oturen att krocka och det hela uppdagas kan de vägra betala ersättning, eftersom du då brytit mot lagen samt deras kontrakt. Ur besiktningsfråga så behöver du dock inte vara så orolig. Jag har en saab 9000 2,3ltt som är steg 2 chippad (från 175hk till 240hk) och ingen av besiktningsmännen har sagt något.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
5 september 2009
Sokrates skrev:
Rallyhalle skrev:

Det stämmer inte = Myt.

/Tommy.

Vart har du fått det ifrån??? Polisen sa det till mig för några veckor sen att det var ok... så jag vill veta varför jag ska lita på dig mer än polisen big_smile

Meister
6 763 Inlägg
5 september 2009
Jill skrev:
Sokrates skrev:
Rallyhalle skrev:

Det stämmer inte = Myt.

/Tommy.

Vart har du fått det ifrån??? Polisen sa det till mig för några veckor sen att det var ok... så jag vill veta varför jag ska lita på dig mer än polisen big_smile

Han jobbar ju som besiktningsman så han borde veta. Poliserna vet inte alltid såna saker

38 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Oki! Tack för alla svar!

Mvh- Adrian

Eliminator
1 441 Inlägg
6 september 2009
Jill skrev:
Sokrates skrev:
Rallyhalle skrev:

Det stämmer inte = Myt.

/Tommy.

Mycket enkelt, frågeställaren har en helfordonsgodkänd bil. Dä r får du inte göra ett enda dugg.
Tillverkaren intygar inte bara effekt utan också miljöutsläpp och buller m.m.

/Tommy

Saabifierad
2 031 Inlägg
6 september 2009
Sokrates skrev:
Om det skulle uppdagas, så gäller varken försäkring eller besiktning.
Du är skyldig att anmäla både till försäkringsbolag och besiktning om ev. modifikationer.

/Tommy.

Får säga att trafikförsäkringen gäller jämt och ständigt. Däremot är det en annan femma om försäkringsbolaget misstänker att olyckan har inträffat i samband med att bilen har lite fler kusar än vad den får ha, då kan dom börja undersöka och kräva tillbaka pengarna eller en del av pengarna men trafikförsäkringen gällde innan det ändå tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök